Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Overzichtelijke methodologie voor marketeers

Met (e)Marketing schreef Cor Molenaar een compleet en visueel aantrekkelijk leerboek voor de huidige generatie marketingstudenten, maar ook voor marketingmanagers die zich online nog altijd geen raad weten.

Pierre de Winter | 6 december 2010 | 1-2 minuten leestijd

Professor Doctor Cor Molenaar loopt alweer een tijdje mee. Zijn carrière kwam met de opkomst van het internet in een stroomversnelling. Molenaar was een van de eerste Nederlandse goeroes op het gebied van de mogelijkheden die het internet biedt voor ondernemingen. Veel van die goeroes van het eerste uur zijn allang van het toneel verdwenen. Zoniet Molenaar. Die blijft in een hoog tempo produceren.

Dit boek – (e)Marketing – is alweer zijn negentiende. Een leerboek voor marketeers – zowel studenten als managers – in de traditionele zin van het woord. Het is zonder franje, om niet te zeggen saai, geschreven. Een eerste zin als: ‘De laatste jaren zijn er veel ontwikkelingen gaande die van invloed zijn op organisaties en op markten’, is noch een vrolijke noch een scherpzinnige binnenkomer. Een goede editor had daar korte metten mee gemaakt.

Maar om de schoonheidsprijs is het Molenaar nooit te doen geweest, en in dit boek al helemaal niet. Voor iedereen die wil weten hoe effectieve marketing in het internet 2.0-tijdperk eruit ziet, is dit een prima leerboek. Het is ondanks die typische lesboekentaal helder geschreven, heeft een aantrekkelijke vormgeving en is zeer compleet. De geschiedenis van marketing, van informatietechnologie en die van het internet passeren de revue, gezamenlijk culminerend in een overzichtelijke methodologie waarmee de marketeer van nu online zijn of haar strategie kan bepalen.

Wat daarbij helpt, is de grote hoeveelheid praktijkvoorbeelden die Molenaar aanhaalt. Van het ooit door hemzelf ontworpen Flying blue-programma van de KLM tot de online strategieën van Unilever, Philips en Kleertjes.com; die voorbeelden maken dat de vaak droge stof tot leven komt. En op de bijbehorende website wordt de inhoud actueel gehouden. Molenaar is dan wel geen stylist, maar wel een prettige leraar.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist en schrijver, gespecialiseerd in business en management. Tijdens zijn studie Economische en Sociale Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam werkte hij enkele jaren voor het weekblad HP/DeTijd, waarna hij in dienst trad bij zakenblad BiZZ. Na drie jaar ging hij werken bij Management Team, waar hij vier jaar als redacteur in dienst is geweest.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden