Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Autonomie in vijf stappen

Adviseur, coach en presentator Cees Harmsen houdt zich al jaren bezig met personal branding. In 2008 publiceerde hij het boek This is your wake-up call, maar al in 2001 verscheen zijn eerste boek, ‘Een zee van tijd’, waarin hij de lezer probeerde te verleiden tot een proactieve levenshouding. En eigenlijk is dat wat hij met zijn nieuwste boek Opmerkelijke ik ook weer doet. Als het aan Harmsen ligt, is het soort mensen dat zich elke dag naar z’n werk sleept, de tekst ‘het zal mijn tijd wel duren’ voor in de mond heeft liggen, en moord en brand schreeuwt als de werkgever op hem of haar uitgekeken begint te raken, liever gisteren dan vandaag uitgestorven in ons land.

Pierre de Winter | 20 juli 2011 | 1-2 minuten leestijd

En dus probeert hij ons Nederlanders aan het personal branding te krijgen. ‘Nee’, zo haast hij ons daarbij te melden, niet op zo’n schreeuwerige, inauthentieke Amerikaanse manier waar u allen van gruwt, ‘maar op werkelijk authentieke wijze, beginnend bij de vraag: wie ben ik en wat wil ik?’ Vandaar ook de melding op de cover: ‘De complete psychologie van personal branding.’

We worden allemaal professionals op een alsmaar woeliger wereldmarkt, luidt Harmsens premisse, die hij eerder al uitwerkte in This is your wake-up call. Vaste dienstverbanden worden steeds minder courant en de concurrentie komt in toenemende mate uit landen (India, China, Oost-Europa) waar ze heel graag willen voor minder geld. Alleen wie authentiek zijn of haar eigen profiel in de markt durft te zetten en daarin buitengewoon weet te presteren, is tegen die trend opgewassen, aldus Harmsen. ‘PVV of niet, die ontslagbescherming gaat er binnenkort tijd toch aan’, hoor je hem erachteraan denken.

Om de lezer te helpen zelf een personal brand te worden, bedacht Harmsen een stappenplan: van acceptatie (van die nieuwe realiteit), via ambitie (haal ik alles eruit wat erin zit?) naar authenticiteit (laat ik mezelf zien?), attentie (hoe presenteer ik me?), en ten slotte autonomie.

Prima plan, prima geschreven, met voor elke stap een hoofdstuk dat volgens een vast raster verloopt: eerst een inleiding, dan een belichting vanuit de positieve psychologie, dan vanuit de mindset (voorbeeld: ‘het draait allemaal om vertrouwen’) die je bij de betreffende stap aan dient te boren, vervolgens een vanuit de psychologische capaciteit (voorbeeld: wijsheid) die je ervoor nodig hebt en vervolgens enkele inspirerende/enthousiasmerende voorbeelden (brandingboosters - oeps, toch weer Amerikaans - noemt Harsmen dat).

Harmsen is niet de eerste auteur die de werknemer probeert te bevrijden van de beperkende overtuigingen die hem/haar van een autonoom bestaan afhouden en waarschijnlijk ook zeker niet de laatste. Persoonlijk vraag ik me altijd af hoeveel mensen zo’n boek werkelijk zonder begeleiding gebruiken waar het voor bedoeld is. Maar Harmsen heeft er een gratis online werkboek bij geschreven voor wie werkelijk aan de slag wil en hij is zeker niet de slechtste.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden