De werkelijkheid die Groot schetst, is even ontluisterend als herkenbaar. Van het MT wordt een visie op een business issue met impact verwacht en dus wordt er een vergadering uitgeschreven. Dergelijke bijeenkomsten hebben volgens hem altijd hetzelfde verloop: een te lange agenda, een dik pak vergaderstukken, en bijna altijd te weinig tijd. Per agendapunt wordt een rondje gemaakt, discussie gevoerd en een besluit genomen. Klaar, al is het misschien niet helemaal binnen de gestelde tijd. ‘En toch is er vaak een onaf gevoel,’ schrijft Groot, ‘omdat de essentie niet is gepakt, er te weinig diepgang is bereikt, er geen alternatieve oplossingen en richtingen in kaart zijn gebracht en de beslissing nog niet echt solide voelt.’ Daarom worden er niet zelden op een ander tijdstip heisessies of meerdaagse bijeenkomsten belegd waar wel de tijd genomen wordt om zorgvuldig na te denken. Al of niet onder deskundige externe begeleiding.
Volgens Groot kan dat in veel gevallen anders. Ook reguliere managementmeetings kunnen veel effectiever en dus bevredigender verlopen, mits je bereid bent wat werkwijze bettreft het roer om te gooien. Durf af en toe eens het kritisch, rationeel en lineair denken los te laten en een juiste mix van rationele én creatieve denktechnieken te gebruiken, adviseert hij. De doorsnee manager schudt deze echter niet zo maar uit de mouw en daarom besloot hij de rijke verzameling van denktechnieken die hij in de loop van de jaren als adviseur en facilitator heeft ontwikkeld, voor een groter publiek toegankelijk te maken.
De denktechnieken zijn ontwikkeld vanuit twee essentiële verantwoordelijkheden van managers: zorgen voor een transparante en scherpe visie en gezamenlijke beeldvorming en het nemen van gedragen en gezamenlijke beslissingen. Groot heeft ze gecombineerd met twee ‘aanvliegroutes’ voor het benaderen van een business issue: de meer rationele, logische en de meer intuïtieve, creatieve en innovatieve manier van denken. Zo ontstonden vier typen denktechnieken: de blauwe die uitgaan van een rationele benadering en tot doel hebben tot betere beslissingen te komen, de rode die met name geschikt zijn om door een rationele aanpak te komen tot een gezamenlijk beeld of visie, de groene die hetzelfde beogen, maar dan op een meer intuïtieve en creatieve manier, en ten slotte de gele denktechnieken die evenals de blauwe het nemen van betere beslissingen tot doel hebben, maar dan met een speelsere aanpak
Groot heeft zich blijkbaar gerealiseerd dat het voor een manager als minder geoefend procesbegeleider lastig zou kunnen zijn een goede keus te maken, en daarom voorziet zijn boek ook in een ‘routebeschrijving’ die in vijf stappen duidelijk maakt welk type denktechniek geschikt is voor het vraagstuk in kwestie. Bovendien geven picto’s bij iedere techniek een indicatie van tijdsduur en moeilijkheidsgraad.
Een gevaar van dit soort how-to boeken is dat ze in de praktijk nauwelijks te gebruiken door mensen die onvoldoende ervaring met de materie hebben. De instructie blijft noodgedwongen beperkt, waardoor de geïnteresseerde lezer al snel de weg kwijt raakt in een woud van goede bedoelingen en aanwijzingen die nooit duidelijk genoeg zijn. 52 patroondoorbrekende denktechnieken voor managers vormt hierop een aangename uitzondering. Groot heeft voor iedere denktechniek twee bladzijden gereserveerd: op de ene pagina wordt de techniek in kwestie gevisualiseerd, vaak in de vorm van flipovervellen, en op de andere legt hij stap voor stap uit wat te doen om het gewenste doel te bereiken. Daarbij heb je inderdaad, zoals hij belooft, geen externe deskundige nodig. De doorsnee manager (zo die al bestaat) kan er zelf mee aan de slag. Groot heeft zijn boek de ondertitel ‘Voor besluitvorming en visieontwikkeling in teams’ meegegeven. In een volgende druk mag dat van mij best worden aangepast: ‘Gids voor betere besluitvorming en visieontwikkeling in teams’. Daarmee zou geen woord te veel gezegd zijn.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.