Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Van winkelbel tot noodklok

Anderhalf jaar na zijn succesvolle boek Het einde van winkels? komt Cor Molenaar medio januari met een opvolger: Red de winkel!. Hij heeft zijn analyse verdiept en de boodschap is alleen maar urgenter geworden: het is de hoogste tijd voor actie!

Hans van der Klis | 21 december 2012 | 2-3 minuten leestijd

In nog geen drie jaar tijd, sinds de verschijning van Het nieuwe winkelen in 2009, heeft Cor Molenaar een nieuw imago gecreëerd: van internetprofessor is hij winkelprofessor geworden. Geen onlogische ontwikkeling, want zoals Molenaar zelf ook betoogt: internet is de basis van ons leven geworden. We communiceren met behulp van internet, we werken met internet, we vermaken ons op internet én we kopen op internet.

In zijn nieuwe boek, Red de winkel!, maakt hij duidelijk hoe ingrijpend de veranderingen zijn. Het aantal mensen dat online koopt is in 2012 met 6 procent gestegen tot 8,5 miljoen, de online bestedingen namen in de eerste helft van 2012 toe tot 4,6 miljard euro, een stijging van 9 procent ten opzichte van de eerste helft van 2011. De online verkoop van producten voor interieur en tuin steeg met 29 procent, de online verkoop van speelgoed met 25 procent.

Die cijfers laten weinig aan duidelijkheid te wensen over. De storm van protest die in de vastgoedsector opstak, toen Molenaar anderhalf jaar geleden voorspelde dat binnen vijf jaar een derde van de winkels verdwenen zou zijn, lijkt daarom vooral ingegeven door angst. Misschien dat hij er een paar jaar naast zit, maar het is wel de toekomst. Dat de fysieke retail zwaar te lijden heeft onder de opkomst van de webwinkels is duidelijk. Aan de randen van Nederland hebben de stadscentra al te kampen met leegstand, bijna alle cd-winkels zijn al verdwenen en de elektronicawinkels, de modesector en de boekenbranche lijken de volgende slachtoffers. Die ontwikkeling gaat Molenaar duidelijk aan het hart: hij vreest voor de leefbaarheid. In dit boek richt hij zich daarom niet alleen op winkeliers, maar ook op vastgoedexploitanten en gemeenten, die een cruciale rol vervullen.

Maar de winkeliers zullen zelf het voortouw moeten nemen. Juist omdat webshops zo goed zijn in het verleiden van klanten, moeten zij in actie komen. Van oudsher konden zij toe met het aanbieden van een goed assortiment, maar op dat punt zullen zij de strijd met de webwinkeliers nooit kunnen winnen. Meer dan in zijn vorige boek zet Molenaar uiteen welke kant het volgens hem op zou moeten gaan: de volledige incorporatie van internettechnologie in de bedrijfsvoering, gecombineerd met het creëren van beleving en het prikkelen van de zintuigen. Hij verwacht dat de smartphone de winkels kan redden, met zijn social media, location based services en andere toepassingen. De uitgebreide en diepgravende manier waarop Molenaar zijn ideeën onderbouwt maakt zijn visie zeer urgent.

‘Red de winkel!’ lijkt met 191 pagina’s geen overdreven dik boek, maar door de hoge informatiedichtheid vergt Molenaars betoog veel concentratie. Telkens komt hij met voorbeelden en suggesties om verbeteringen aan te brengen. De aansporingen spatten van de pagina’s af: wie blijft wachten tot de deurbel klingelt, heeft de noodklok niet willen horen.

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden