De meeste organisaties, van groot tot klein, hebben een social media strategie. Of doen ten minste het nodige via Twitter en Facebook, en volgen nauwgezet online consumentendiscussies over hun product of dienst. Allemaal leuk en aardig, maar in praktijk lopen de meeste organisaties stuk op de uitvoering van die strategie. Ze doen maar wat, haken spontaan in op iedere opborrelende ingeving, en hebben geen idee van de effecten van hun gedrag op social media. Doodzonde, want zo spoelen alle in social media geïnvesteerde budgetten en fte’s doelloos weg.
Kerkhofs ziet die ontwikkeling van binnenuit, want hij adviseert organisaties al een jaar of zes over de inzet van social media. Bedrijven wagen zich met vallen en opstaan aan social media, en denken te kunnen volstaan met een social media ‘aanwezigheid’ binnen kantoortijden. Daarbij, een goede invoering van social media loopt vaak stuk op interne weerstand, bijvoorbeeld van de IT-afdeling. Gevolg: vertraging, tegenwerking, te weinig budget en capaciteit. Bovendien krijgen de marketeers die sociale media er gewoon bij in hun takenpakket. terwijl het beter zou zijn om hiervoor aparte social media marketeers aan te stellen, vindt Kerkhofs.
Eerder schreef hij een boek over het vormgeven van een social media strategie ‘Social Marketing Strategie. Van experiment naar succes’. Met dit boek - ‘van strategie naar operatie - geeft hij, met mede-auteur Robbert Gangadin, panklare handvatten voor een vlekkeloze uitvoering van die strategie, en wil hij ‘structuur bieden’, aan de hand van een logisch stappenplan.
In die opzet is Kerkhofs geslaagd. Zeker modelmatige denkers zullen zijn boek omarmen. Of dat ook geldt voor sociale media marketeers, is de vraag. Kerhofs typeert hen namelijk als chaotisch, creatief, snel verveeld en gericht op de korte termijn. Geen professionals die gedegen, aan de hand van een stappenplan te werk gaan. Juist zij zouden dit boek moeten lezen.
Over Paul Groothengel
Paul Groothengel is freelance journalist.