Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Marketing met ballen

Rudy Moenaert en Henry Robben bepleiten in hun nieuwe boek Marketing met ballen dat marketeers (weer) een leidende rol binnen organisaties moeten innemen.

Hanneke Tinor-Centi | 24 mei 2016 | 2-3 minuten leestijd

Bedrijven moeten marktgerichter en klantgerichter worden om te kunnen overleven. Vreemd genoeg houdt de positie van marketing binnen organisaties hiermee geen gelijke tred. Sterker nog, die positie ligt steeds meer onder vuur. Dat ligt voor een groot deel aan de marketeers zelf. Die moeten werken aan hun persoonlijk businessmodel om als marketeer serieus genomen te worden binnen de organisatie. Zij moeten gaan voor marketingleiderschap en marketing met impact.

Weten wat nodig is voor succes, voor henzelf en voor de organisatie waar zij voor werken. Om marketeers daarbij te helpen beschrijven de auteurs in hun boek de negen bouwstenen voor een persoonlijk businessmodel. Daartoe introduceren Moenaert en Robben als kader het OMR-denkraam dat staat voor Ontdekken - Managen - Respecteren.

Marketing met ballen biedt tal van voorbeelden en tips. Het helpt een positief momentum op te bouwen en bij te dragen aan de weg naar ambitie.

Moenaert en Robben geven allereerst een korte beschouwing over het vakgebied marketing en de rol van de marketingfunctie en de individuele marketeer. Voor de ervaren marketeer deels overbodig, maar wel een logische aftrap naar de rest van het boek.

Vervolgens verdeelt het OMR-denkraam (Ontdekken, Managen en Respecteren) het boek in drie delen met in totaal dertig korte hoofdstukken. Naast tal van inhoudelijke marketingthema’s, zoals ontwikkelingen, trends en voorbeelden, komen hier ook de negen gedragskenmerken aan bod die volgens de auteurs het verschil maken: passie, nieuwsgierigheid, verbeelding, visie, beslissen, uitvoeren, authenticiteit, balans en openheid. Negen belangrijke kenmerken die marketeers helpen om zich in hun organisatie sterker te onderscheiden en daarmee een leidende rol te grijpen. Ieder hoofdstuk sluit af met vragen of adviezen die de marketeer een spiegel voorhoudt en aan het denken zet.

Moenaert en Robben leveren met Marketing met ballen een boek af dat zeker niet alleen wenst te doceren, maar ook wil confronteren, prikkelen en aanzetten tot actie! Zij hebben een plezierige schrijfstijl weten te raken, waarbij zij zo nu en dan haast nadenkend en filosofisch uit de hoek komen. Soms krijg je als lezer het gevoel dat je middenin een boeiend gesprek tussen twee vakgenoten bent beland, waarbij zij de ontwikkelingen in het marketingvakgebied met elkaar bespreken.

Marketing met ballen kan zeker dienen als inspiratiebron voor marketeers die hun organisatie (maar ook zichzelf!) steviger willen profileren. Het boek schudt wakker.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden