Positief leiderschap is heliotropisch, mensen hebben de neiging zich te bewegen in de richting van deze positieve energie en positieve leiders. Het uitgangspunt van Positief leiderschap in de praktijk van is dat positief leiderschap een positief effect heeft op organisatorische prestaties. Positief leiderschap helpt om buitengewoon hoge prestaties te leveren, helpt mensen te verbeteren en zorgt voor een hoge vitaliteit en werkplezier op de werkvloer. Kortom, vergeet het hameren op alle negatieve zaken en streef naar positieve resultaten!
Het boek is opgebouwd uit een vijftal stappen om te komen tot positief leiderschap met alle bijbehorende voordelen. Het eerste hoofdstuk legt uit waarom positief leiderschap zo’n grote bijdrage kan leveren aan de organisatorische prestaties en de mentaliteit van medewerkers. Daarna behandelt het boek de vijf stappen. Deze stappen zijn:
1. Realiseer een cultuur-van-weldoen
2. Ontwikkel netwerken van positieve energie
3. Geef negatieve feedback op een positieve manier
4. Definieer en realiseer Everest-doelen
5. Maak positief leiderschap in organisaties waar
Iedere stap wordt uitvoerig en op een makkelijk toegankelijke manier behandeld. Bij iedere stap zijn praktisch toepasbare opdrachten beschreven om te komen tot het doel van de desbetreffende stap. Deze handvatten zijn vooral op managers gericht.
In mijn werk als junior adviseur merk ik dat veel organisaties bezig zijn met Lean management en op een Lean-manier willen werken. Het boek sluit naar mijn mening goed aan bij het gedachtegoed van Lean management. Lean management richt zich onder andere op waarde creëren voor de klant, het elimineren van verspillingen, zorgen voor gestroomlijnde processen en het streven naar perfectie. Lean wordt echter ook door een aantal mensen gezien als een manier om alleen een efficiencyslag te behalen, waardoor mensen minder gestimuleerd zijn om hieraan bij te dragen. Positief leiderschap kan dienen als aanvulling om het Lean gedachtegoed succesvoller en met meer plezier te implementeren in organisaties. Zoals het boek beschrijft: ‘Negatieve leiders vertegenwoordigen afval en ondoelmatigheid, terwijl positief leiderschap duurzame verbetering realiseert.’
De stappen in dit boek geven handvatten om een cultuuromslag te bewerkstelligen naar een cultuur van streven naar verbetering. Dit door bijvoorbeeld bewust te kijken naar welke mensen positieve energie uitstralen en deze mensen een plek in de voorgrond geven in verbeterteams. Daarnaast geeft dit boek een ander hulpmiddel om mensen in de organisatie intrinsiek te motiveren te werken voor de doelen van de organisatie, namelijk het stellen van Everest-doelen. Everest-doelen zijn doelen die een hoger doel dienen. Everest-doelen streven naar een persoonlijk en maatschappelijk doel en stimuleren positieve energie. De handvatten uit het boek zijn een aanvulling voor iedere manager die praktisch aan de slag wil gaan met Lean en positief leiderschap. Persoonlijk geeft dit boek mij de bevestiging (en concrete daadkracht) om met positieve energie vraagstukken op te gaan pakken.