Het feit dat de klant zijn zogenaamde reis niet meer zo vanzelfsprekend aflegt en dat het beïnvloeden van de klant een studie op zich geworden is, maakt het onderwerp meer dan interessant.
Rob Luif spreekt in de titel van ‘Customer journey optimalisatie’. Ik begon dan ook met veel verwachtingen aan dit boek. Het onderwerp is me niet vreemd maar door het steeds veranderende communicatielandschap was en ben ik nieuwsgierig om de laatste inzichten tot me te kunnen nemen. Ik moet zeggen dat ik dat niet in het boek heb kunnen vinden. De auteur schrijft veel over de bestaande theorieën en voegt eigenlijk weinig toe. Dat doet hij trouwens wel op een makkelijke toegankelijke manier voorzien van sprekende voorbeelden.
Daarmee is Customer Journey Optimalisatie - Hoe je relevanter wordt voor klanten voor een beginnende marketeer die kennis wil maken met de customer journey een prima start. Voor de meer ervaren marketeer zal het tegenvallen. Het woord optimalisatie is wat te hoog gegrepen, ‘Kennis maken met de customer journey’ was wellicht een toepasselijker titel geweest.
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.