Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De kracht van platformstrategie - Be digital!

Tijden veranderen: de toekomst wacht niet en de tijd om op tijd te veranderen is bijna voorbij. Dat stelt Cor Molenaar in zijn boek De kracht van platformstrategie.

Daniëlle de Jonge | 20 juni 2017 | 2-3 minuten leestijd

De voorbeelden van marktveranderende platforms zijn ons allemaal wel bekend. En ook in het klein voegen ze veel waarde toe. Als eigenaar van een nu nog kleinschalig crowdfundingplatform voor goede doelen merk ik het grootse effect ook al. Platforms laten zien dat ze disruptief zijn voor bestaande markten waarbij de aanbodgedreven structuur op zijn eind loopt. Bij platforms gaat het niet langer om louter verkopen, juist het sturen op binding en het koppelen van aanbieders en vragers is wat het succes bepaalt. Goed opgezet trekken ze klanten aan en helpen ze uw bedrijf groeien tot grote hoogte.

Zijn platforms dan echt zo nieuw? Ja en nee, want een binnenstad of outletcentrum is in feite ook een platform. Alleen is dat fysiek. Molenaar gaat in dit boek specifiek in op het online tweewegplatform, met een onafhankelijk aanbod en gericht op de behoefte van gebruikers. Het zijn de nieuwe tussenpersonen in de markt met een gigantisch bereik, dat is het grote voordeel van online zakendoen. Omdat het hebben en inrichten van platforms voor velen nog relatief onbekend terrein is, zet hij onder meer uiteen wat er voor nodig is om succesvol te zijn Ook de fases van disruptie en de stappen naar een klantgebaseerd aanbod komen voorbij. Klantkennis is immers een van de belangrijkste pijlers in de huidige vraageconomie. Niet langer bepaalt het bedrijf het succes, maar de klanten die via het platform besluiten om iets aan te schaffen. Zij willen geholpen worden op basis van de eigen keuzes en soortgelijke behoeften van anderen. Communicatie is – hoe logisch het ook klinkt – waarmee het platform valt of staat. Niet eenmalig, maar constant. Anders verliest de klant zijn interesse en dat is nu net niet wat u wilt.

Zijn platforms er vooral voor de grote ‘internetjongens’. Nee, integendeel. Door het integreren van internetmogelijkheden zijn ze relevant voor ieder aspect van ons zakelijke- en privéleven. Dat gaat veel verder dan doing ditial, het gaat om being digital: samenwerken, regie voeren, gebruik maken van het online netwerkeffect. Dat is de reden dan Molenaar met dit boek wil laten zien hoe uw bedrijf mee kan gaan in deze nieuwe dimensie van het zakendoen. Hij geeft daarover zowel theoretische achtergrond als praktijkvoorbeelden. Door de diverse kanten van de platformstrategie te belichten, ontdekt u gaandeweg welke impact het heeft. Dat is weliswaar geen concreet stappenplan, het geeft u wel richting om mee verder te gaan. En er zijn weinig redenen te bedenken om dat niet te doen. Kopers bepalen de toekomst, zorg ervoor dat u daar onderdeel van bent. Be digital!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden