Ze leerde daar dat als je een goede baas – haar woorden – wil zijn, je verplicht bent om ook de dingen tegen je medewerkers te zeggen die je eigenlijk voor je zou willen houden. Radicale openhartigheid in organisaties is, in haar ogen, een must om succesvol te zijn.
Zelf door schade en schande wijs geworden neemt Scott je in haar boek mee op avontuur in de organisaties waar ze werkte. Ze illustreert met praktijkvoorbeelden haar leercurve op het gebied van management en daarmee hoe het boek tot stand is gekomen. Haar ervaringen met illustere leiders als Larry Page en Steve Jobs zijn af en toe om te smullen. Dat is de bonus van het boek: een fascinerend inkijkje in een paar van de meest succesvolle organisaties in de wereld.
Als je persoonlijke verbinding weet te maken met de mensen met wie je werkt en ze tegelijkertijd kan uitdagen, realiseer je radicale openhartigheid. Voor Scott is uitdagen zonder empathie irritant en agressief, empathie zonder uitdagen hopeloos en als je beide niet doet ben je een onoprechte manipulator. Met radicale openhartigheid realiseer je betere relaties en ben je in staat om drie belangrijke verantwoordelijkheden op je te nemen: een cultuur waar feedback (geven en nemen) normaal is, het bouwen van een sterk team en het behalen van resultaten. Daarmee is dit boek een aanrader voor iedere manager die meer openheid wil creëren in de organisatie. Openheid is een fundament voor een veilige werkomgeving en het is opvallend dat dit thema niet aangehaald wordt in het boek. Dit kan te maken hebben met de achtergrond van de schrijfster die voornamelijk in Amerikaanse organisaties heeft gewerkt. Het is wel een gemiste kans, omdat radicale openhartigheid een heel positieve rol kan spelen als je een veilige werkomgeving wil realiseren. Wat we wel te danken hebben aan de achtergrond van de schrijfster is een uitgebreide analyse van de verschillen tussen mannen en vrouwen als het gaat om feedback geven en ontvangen. De gevoeligheid als het gaat om gender ligt in Amerika vele malen hoger dan in Europa, maar dat betekent niet dat we er niet van kunnen leren.
Scott borduurt met haar boek voort op eerdere pleidooien voor openhartigheid, zoals bijvoorbeeld Jack Welch, de voormalig CEO van General Electric, deed in zijn bestseller Winning. Met Radicaal openhartig heeft zij echter een boek geschreven dat niet alleen praktisch toepasbaar is, maar op een prettige wijze de lezer een spiegel weet voor te houden. Je kan dan bijna niet anders dan onmiddellijk in actie komen. Daarmee bereikt Scott precies wat ze wil met haar boek: make it personal, get (sh)it done and understand why it matters.
Over Wiemer Renkema
Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag.