Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Dynamisch Organiseren - 'Prettig inspirerend'

Kun je participerend sturing geven in een van oorsprong hiërarchisch opgebouwd bedrijf zónder te reorganiseren? Volgens de auteur van Dynamisch organiseren Glenn Frijde moet je wendbaar durven zijn vanuit persoonlijk leiderschap.

Jeanine Dijkhuis | 16 oktober 2017 | 1-2 minuten leestijd

Zelfregulerend vermogen blijkt noodzakelijk in een continue bewegende buitenwereld. Grip hebben in een natuurlijke samenwerking heeft niets te maken met de macht van enkelingen, maar met de kracht van het systeem; de manier waarop de samenwerkende mensen onderling hun verwachtingen waarmaken, aldus Frijde. Het blijkt te kunnen, door met bewuste energie, focus aan te brengen en dan de zelfregie van de medewerkers zijn gang te laten gaan. Die veel meer kunnen dan wat er in hun functieomschrijving staat. Wie het ziet, is verantwoordelijk, aldus Frijde.

Met een goed gevoel voor metaforen en tot de verbeelding sprekende illustraties werkt Frijde via de klassieke bedrijfskundige tijdlijn en een aantal tussenliggende bestuurlijke stijlen, toe naar zijn eigen metafoor. De samenwerking binnen het lichaam; organen, hoofd, hart, zuurstof en de werking van het totaalsysteem. De concepten ‘klant’ en ‘medewerker’ bestaan ook niet; zij werken als partners met elkaar samen.

Aan de hand van vier cases van organisaties, waar de auteur als adviseur zelf heeft bijgedragen aan verandering, maakt Frijde duidelijk dat werknemers gelukkig worden van de vrijheid die ze krijgen. Iedereen werkt samen met iedereen en van ‘harkjes’ is geen sprake meer. Verantwoordelijken van de vier beschreven organisaties (FCB, Oxyma, Netvlies en Ziggo) delen hun ervaringen. Al met al is Dynamisch organiseren door de beknopte theorie, een prettig inspirerend boek voor vrij denkende coaches en/of leidinggevenden. Voor een boek van 120 pagina’s met veel illustraties is de prijs wel wat hoog.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden