De kracht van social selling zet alle zaken die je eigenlijk allang had moeten doen, eens handig voor je op een rijtje. Het enige dat de schrijvers niet voor je doen, is de boel daadwerkelijk voor je uitvoeren. Maar verder is het hele verkoopplan voor je uitgedacht in vier stappen .
Beginnend bij de enorm belangrijke open deur… stap 1: positionering. Ze vertellen het mooi, maar het komt neer op: bedenk wat je nu precies wilt met jouw bedrijf, denk verder dan jouw product/dienst en als je het bedacht hebt… houd die gedachte vast!
Vervolgens… en nu stappen we in de openbaring… ga je dat ACTIEF en BEWUST inzetten op jouw social media kanalen. Natuurlijk… je bent hier vast al wel een beetje mee bezig, maar zo bewust als hier in dit boek van je verwacht wordt - ik moet eerlijk bekennen - dat gestructureerde denkwerk had ik nog niet gestoken in mijn social media.
Stap 2 gaat over het belang van content. Ook hier start het “open deur” gevoel, maar dat wordt al snel teniet gedaan door de manier waarom over content gesproken wordt. Het belang van goede content wordt in termen van verkoop toegelicht, waardoor je - of in elk geval ik - direct zin krijgt om relevante content te creëren en verzamelen. Maar dan niet vanuit het kennisperspectief, maar meer met het oog op verkoop, zoals dit boek aanraadt. Eigenlijk, nu ik erover nadenk, gaat deze stap over: content is king, maar zonder verkoop heb je geen land om over te regeren. Dus alle content moet in het belang van de verkoop zijn.
De heftigste stap is natuurlijk stap 3: contact. Je zal toch een keer na al dat voorbereidende werk, contact moeten leggen met jouw prospects. Maar ook hier gaat het van open deur naar een geheel nieuwe ervaring. Hoe zet je social media nu in om contact te leggen. Van digitaal naar analoog om het zo maar eens te zeggen. Die stap is - voor mij - het lastigste, maar met de tips in dit boek heb je wel houvast.
Stap 4 gaat dan - en dat is ook niet onbelangrijk - om het consolideren van deze werkwijze.
Ik ben dol op dit soort praktische boeken, die informatie geven in “hapklare brokken” . Ook in dit boek De Kracht van Social Selling wordt voor de leek soms intimiderende informatie of simpelweg informatie waarvan we niet wisten dat we het niet wisten, op een duidelijke manier uitgelegd. De schrijvers helpen je op weg om de social media eens echt voor jou te laten werken. En, met alle uren die worden besteed aan het vullen van pages op linkedin e.d, en reageren op allerlei post, is het ook wel eens fijn als deze media voor jou gaan werken en als echt verkoopkanaal kunnen worden ingezet.
Over Pleunie Warnink
Pleunie Warnink is Communicatie-adviseur Duurzaamheid & Techniek bij Groene peper communicatie.