e auteurs van De HX factor bepleiten een verandering van Human Resource Management (ze gruwen van het woord resources) naar Human Experience Management, HXM. De kern van het betoog is dat organisaties mensen centraal moeten stellen en daarvoor is het noodzakelijk om het vakgebied opnieuw te overdenken. Een nieuwe naam past daarbij.
Menselijke organisaties worden gekenmerkt door het feit dat ze gezonder, duurzamer, geliefder, lerender (sic) en succesvoller zijn dan meer traditionele organisaties. Dat is de rode draad en daarmee ook de indeling van het boek. Het heeft drie delen: voor wie we dit doen, hoe we dat voor elkaar krijgen en wat daarvoor nodig is. In deze drie delen passeren tal van - al dan niet vernieuwende - ideeën de revue, waarbij de auteurs putten uit de meest recente inzichten van het vakgebied.
De uitstekende introductie over de toekomst van werk, vormt de basis en argumentatie voor de andere onderwerpen die in het boek aan bod komen. Dit loopt uiteen van waarderend belonen, samenwerken tussen teams en workforce strategie tot buitengewoon veranderen. Het is daarmee een nagenoeg compleet boek geworden waarin alle relevante onderwerpen aan bod komen. Met name het laatste hoofdstuk, de HX van de toekomst, heb ik met veel belangstelling gelezen.
De HX van de toekomst vraagt volgens de auteurs om de volgende veranderingen: het ontwikkelen van een digitale mindset, het aannemen van een klantgerichte focus, het bekijken van hoe HX werkt door een ander perspectief en het verschuiven van transactie naar productiviteit en engagement met behulp van geavanceerde enablers. Hoewel dit niet fundamenteel afwijkt van de richting die Dave Ulrich jaren geleden insloeg met zijn HR business partner concept en zijn HR outside-in, biedt het nieuwe inzichten over de te ontwikkelen competenties op HR vlak en is daarmee een aanvulling op bewezen theorieën en modellen. Dit is ook de grote kracht van dit boek: het is een combinatie van het gouwe ouwe en het betere nieuwe.
De HX factor is een buitengewoon fraai vormgegeven en luxe boek. Het telt bijna 300 pagina's, maar door de grootte van het boek zou een normaal formaat bijna dubbel zo dik zijn. Er valt veel te lezen en nog meer te leren Het zal geen toeval zijn dat alle auteurs werken of gewerkt hebben voor adviesbureau Deloitte en dat het boek daarmee waarschijnlijk een coproductie is met uitgeverij Vakmedianet. Dat doet er niet toe, want dit boek is meer dan een relatiegeschenk. Het zit tjokvol goede ideeën waar iedere manager onmiddellijk mee aan de slag kan of zelfs zou moeten. De HX factor is meer dan een actueel boek, het is een urgent boek voor iedere HR (HX?) professional.
Over Wiemer Renkema
Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag.