Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
26 april 2010 | Jan Jacob Bos

Trainen is een vak, een vak kunt u leren. Trainen leert u wel vooral door te doe en goede feedback op uw optreden is essentieel om uzelf te verbeteren. René Kuiper geeft in 'Trainen is een vak. Hoe? Zo!' onorthodoxe tips die zowel een beginnende trainer als een ervaren rot helpt zichzelf te overtreffen.

René Kuiper past verschillende technieken uit Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) toe op het trainersvak. Voor mensen die nog niet bekend zijn met NLP worden de technieken uitgebreid genoeg beschreven om het direct zelf toe te kunnen passen. Als u al wel ervaring heeft met NLP, is de toepassing ervan in het trainersvak misschien toch een eye-opener voor u.

Hoewel ik zelf wat sceptisch sta tegenover sommige NLP-technieken, vind ik de toepassing van de technieken die René Kuiper gekozen heeft toch verrassend goed aansluiten op trainersvak. Zelf heb ik, net als Kuiper, ruim vijftien jaar ervaring als trainer. Toch weet hij met de NLP-benadering nét een andere invalshoek te vinden dan de traditionele boekjes over trainen, waardoor ik mijn presentatie heb kunnen verbeteren.

Wat ik zo goed vind aan 'Trainen is een vak' is dat het niet alleen de aspecten belicht die u als trainer kunt gebruiken om uw verhaal goed te vertellen. René Kuiper besteedt ook aandacht aan technieken om signalen van de cursisten op te vangen waardoor u beter kunt aansluiten op de behoefte van die cursisten. Een leuke tip is dat u uw beste mop mee moet nemen naar de training. Niet om deze te vertellen aan uw cursisten, maar aan uzelf. Als u daarmee in een blije stemming komt, brengt u die automatisch ook over op uw cursisten. Een techniek waar u als trainer veel baat bij zult hebben, is het 4-mat systeem. Daarmee kunt u aan de hand van vier vragen zoveel mogelijk aansluiten op de preferente leerstijl van de cursist.

Ik vind het boekje soms net wat te belerend en te algemeen ingaan op NLP zelf waarbij de link met het trainersvak wat op de achtergrond raakt. In andere hoofdstukken maakt René Kuiper dat echter weer goed, waardoor het boek toch voldoende blijft aansluiten bij iedereen die zichzelf wil verbeteren als trainer.

Een bekende uitspraak van Bertrand Russell is: 'De moeilijkste opgave voor de leraar is de leerling het plezier in het leren niet te bederven.' Ik denk dat René Kuiper er met 'Trainen is een vak' goed in geslaagd is om het trainersvak op die manier te bekijken. Waardoor er niet alleen aandacht is voor het vertellen en de presentatie maar ook voor het luisteren naar de cursist, zowel naar de verbale als de non-verbale signalen die de cursist uitzendt. René Kuiper heeft de kracht van NLP goed weten te vertalen naar praktische tips voor iedere trainer, zonder NLP als doel op zich te beschouwen (op enkele uitzonderingen na dan).


15 april 2010 | Anneke Dekkers

Is trainen een vak of een roeping? Is het voldoende om met veel bezieling anderen te trainen of vraagt het werk ook vakkennis? René Kuiper is er duidelijk over: trainen is een vak dat je kunt leren. Hij is een ervaren trainer bij NTI-NLP en werkt vanuit het NLP-gedachtegoed. Trainen is in zijn opvatting vooral een communicatievaardigheid. Zijn boek staat propvol NLP-inzichten, -opvattingen, -technieken, -oefeningen met behulp waarvan trainers beter hun vak kunnen uitoefenen. Of dat laatste zal slagen is maar zeer de vraag omdat Kuiper zeer veel ideeën op relatief weinig pagina's heeft gezet.

René Kuiper heeft 'Trainen een vak. Hoe? Zo!' geschreven om trainers en opleiders te ondersteunen in hun proces. Zijn motivatie lijkt voort te komen uit het feit dat sommige trainers hun werk eerder als een roeping dan een vak beschouwen. Dat is jammer, want als je trainen als een te leren vak ziet, ben je succesvoller in het laten leren van anderen.

Kuiper heeft zichzelf een uitdaging bezorgd, want het trainersvak is veelomvattend. Wat zet je daarover in een boek? Kuiper maakt de keuze om vanuit zijn NLP-achtergrond met name de communicatievaardigheden van het trainersvak te belichten. Dat vindt hij de essentie van het vak.

Aan het begin van het boek maakt Kuiper al duidelijk wat de belangrijkste ingrediënten van het trainersvak zijn: werken vanuit een krachtige persoonlijke missie, in contact zijn met jezelf en met de cursist. En ten slotte congruent zijn met de materie die je brengt vanuit een innerlijke houding van nieuwsgierigheid en experimenteren. Hij heeft zijn boek opgedeeld in vier hoofdstukken met als thema's: de attitude van de trainer, principes in training, opbouw van de training en presenteren.

Al lezend in 'Trainen een vak. Hoe? Zo!' begon mijn hoofd snel te tollen. Een enorme hoeveelheid onderwerpen wordt behandeld, waaronder metaforen, neurologische niveaus, sponsoring, congruentie, perifere visie, overdracht, leerstijlen, presenteerstijlen, gebruik van taal, leercyclus, het 4-mat systeem, inductief-deductief, weerstanden, feedback, oefeningen en niet te vergeten alle behulpzame uitgangspunten die je als trainer uniek maken. Kuiper zet ze zeer kort uiteen, geeft een praktijkvoorbeeld, een reflectieopdracht en gaat door naar het volgende onderwerp.

Ik bleef in verwarring achter. Wat had ik veel gelezen! Belangrijke zaken voor trainers, maar soms ook zaken waarvan ik dacht, waarom staan ze in dit boek? Ik heb met plezier de tekeningen bekeken dus het boek was zo uit. Maar hoe komen de belangrijkste ingrediënten van het trainersvak terug in dit boek? Hoe is de ordening eigenlijk? Waarom nou juist deze onderwerpen? Word ik geacht het besprokene nu zelf toe te kunnen passen? Vragen waarop ik geen antwoord heb gekregen. De warrige vormgeving en structuur hielpen ook niet mee om helderheid te krijgen.

Ach, had de schrijver maar het door hem beschreven 4-mat systeem consistent doorgevoerd bij het schrijven van het boek! Ter toelichting: Het 4-mat systeem is bedoeld om alle leerstijlen in de leercyclus aan bod te laten komen door per leerstijl de regerende vraag aan bod te laten komen: et 4 mat systeem sluit aan bij de leercyclus van Kolb en laat iedere leerstijl met een Waarom (motivatie)? Wat (theorie, kennis)? Hoe (doen)? Wat kan ik er mee? (Toepassen).

Achteraf overheerst het gevoel dat Kuiper al zijn waardevolle NLP-inzichten en trainerservaringen over het trainersvak in één keer in een boek van 128 bladzijden heeft willen zetten. Ongetwijfeld is het zijn prijzenswaardige bedoeling een goed toegankelijk boek over NLP en trainen te schrijven. Het effect is echter dat de lezer overvoerd wordt met inzichten, technieken, modellen, opvattingen. Daarmee schiet hij wat mijn betreft zijn doel voorbij om trainers echt een stap verder te laten zetten. Het boek had een veel strengere selectie, redactie en helderder vormgeving verdiend. Minder is meer, in dit geval.

Wat de auteur wel heeft bereikt, is dat u zicht krijgt op het gedachtegoed en de praktijk van een ervaren NLP-trainer. Dat alleen al kan het boek de moeite waard maken.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden