1 oktober 2013 | Dick Bos

'Het venijn van dit boek zit in de staart!' Dat klinkt negatief maar is absoluut niet zo bedoeld. Het kost tijd om door het boek heen te komen en de essentie ervan te begrijpen. In de laatste hoofdstukken valt de puzzel echter in elkaar. 'Hoera! Energie' van Bert Arons, is dan ook een interessant boek om te lezen, vooral waar het gaat om energievreters en energiegevers. Ofwel hoe breng je daar balans in aan? De uitvoering van het boek is prachtig, maar daar alleen mag de kracht niet in liggen!

Ik zal niet ontkennen dat het mij in eerste instantie moeite kostte om het boek te lezen. Waarschijnlijk heeft de auteur Bert Arons daarom in hoofdstuk 3 al een waarschuwing voor de lezer neergelegd dat hij/zij overstelpt zal worden met zinnen die gaan over energiebronnen, kleuren en kernwoorden. De eerste hoofdstukken lezend had ik zoiets: 'Kan dat nu niet eenvoudiger, met minder omhaal van woorden?'

Successievelijk door het boek heen gaand, en door het lezen van de praktische voorbeelden wordt steeds duidelijker wat de essentie van het boek is. Het gaat om in balans komen of zijn. Zien welke activiteiten, bijeenkomsten, ontmoetingen, werkzaamheden, etc. energie kosten of juist energie opleveren. Mensen, maar ook teams, zijn zeer goed in staat om die dingen 'niet' aan te pakken die energieverlies opleveren. Door dat niet te doen blijven deze zaken onbenoemd en een constante bedreiging om uiteindelijk goed te kunnen functioneren. Dat betekent ook dat je je moet realiseren dat je zelf, als persoon, energieverlies creëert. Ergo het gedrag van jou, van mensen, beïnvloedt iedere dag weer je energieniveau en de vitaliteit waarmee je aan de slag gaat. Bert Arons laat je kennismaken met het kleurenspectrum, net als de regenboog, en de energiebronnen die daaraan gekoppeld kunnen worden, zoals: inhoud, onderlinge relaties, invloed van anderen, manier van communiceren, etc.. In het boek wordt bijvoorbeeld ten aanzien van de energiebron 'inhoud' uitgelegd dat, het bij een dergelijke energiebron niet draait om gedrag, maar om wat op papier staat en wat wordt besproken (een beleidsnota, vergaderstructuur, etc.) Bij de energie rond 'Inhoud' gaat het niet om de manier waarop met de inhoud wordt omgegaan, maar het gaat om het 'wat', om de inhoud op zich. De kernwoorden die Arons vervolgens gebruikt dienen ter ondersteuning bij het onderzoeken en benoemen van wat energie doet verliezen of juist energie geeft, als het om de energiebron 'Inhoud' gaat.

De kracht van het boek tref je aan in de laatste hoofdstukken, vooral hoofdstuk 8 'Meten is weten!' waar de auteur duidelijk uitlegt hoe het spectrum van je energie gemeten kan worden. Door het op die wijze te presenteren, wordt het zeker voor veel visueel ingestelde mensen zichtbaar en hanteerbaar.

Bert Arons heeft het boek geschreven voor iedereen die zich interesseert voor werkplezier en die zich bewust wil worden van de energie die het plezier en de resultaten van werk kan beïnvloeden. Zijn aanpak houdt hij niet voor zichzelf, maar wil hij delen met anderen en daar slaagt hij met het schrijven van dit boek prima in.

Het boek is absoluut een aanrader voor een breed publiek dat op zoek is naar inzichten in wat werkplezier kan beïnvloeden. De auteur noemt dit energievreters en energiegevers, mijn beeld is het, dat het je helpt in balans te komen door te sturen op de extremen en daaruit 'Energie' te halen. En dan de uitvoering, die is schitterend door de aansprekende en passende foto's. Wat mij betreft een boek waar, ook als het gaat om de uitvoering, veel aandacht aan is besteed en die daardoor een waardevolle aanvulling voor mijn boekenkast vormt.

16 november 2011 | Brigitte Koehler

Hoe vaak hoort u collega's niet zeggen dat ze ergens geen fut voor hebben, geen puf, geen energie? Energie is een beleving die vaak niet op de juiste waarde wordt geschat. En dat is ontzettend jammer en niet nodig volgens Bert Arons, auteur van het boek 'Hoera! Energie'. Zijn boek gaat over de energie van mensen. Aan de hand van 8 energiebronnen legt hij uit hoe die gedrag en resultaat beïnvloeden.

Het boek 'Hoera! Energie' gaat over de bronnen waaruit mensen energie kunnen winnen, maar ook waardoor energie kan wegvloeien. Het maakt u bewust van de mogelijkheden om energievreters om te zetten in energiegevers. Want, zo stelt Bert Arons, is het geen geweldig vooruitzicht om naar uw werk te gaan, op uw werk te zijn, van uw werk te komen en met geluk, kracht en plezier te denken: Hoera! Energie. Ik dacht meteen: 'Dat zou ik ook wel willen!' Dus daar wil ik meer van weten.

Het eerste dat opvalt als je het boek in je handen houdt, is de hoeveelheid kleur die van de pagina's spat. Ook staat het vol kleurrijke foto's die het boek illustreren. Daarnaast valt mij de zeer uitgebreide inhoudsopgave op en het kleine lettertype. De auteur heeft ons veel te vertellen.

Arons beschrijft in zijn boek een systeem met 8 energiebronnen:
1 Inhoud
2 Onderlinge relaties
3 Invloed van anderen
4 Algehele beleving
5 Emotionele beleving
6 Manier van communiceren
7 Zelfbeleving
8 Eigen ontwikkeling

Deze acht bronnen vormen de basis en kunnen energie geven en nemen. Daarnaast zijn er 35 kernwoorden die je kunt koppelen aan de bronnen. Om het overzichtelijk te houden hebben deze bronnen ieder een eigen kleur gekregen. De bedoeling is dat je vervolgens met je team gaat reflecteren. Oftewel, je maakt bespreekbaar waar je energie van krijgt of waardoor je energie verdwijnt. Daarom zijn er nog eens 70 specifieke woorden die je tot je beschikking hebt om tegen collega's te zeggen wat nodig is om te zeggen wat je wil zeggen. Mij duizelde dit alles al gauw. Gelukkig illustreert Arons zijn boek met veel voorbeelden uit zijn praktijk. Mij helpen die voorbeelden om zijn model beter te begrijpen en hierdoor gaat het boek ook leven.

Uiteindelijk gaat het er om in 'Hoera! Energie' om met je team of collega's in gesprek te raken over energie. En daardoor tot gedragsverandering te komen. Door de energiebronnen met de specifieke kernwoorden en woorden te gebruiken spreekt iedereen binnen het team uiteindelijk dezelfde taal. Dat maakt het gemakkelijk om ook tot een gedragsverandering te komen. En daardoor groei je, niet alleen als team maar ook als individu en organisatie.

Ik vind 'Hoera! Energie' van Bert Arons een moeilijk boek. Ik begrijp het idee en systeem van Arons uiteindelijk wel, maar ik vind het lastig om de stap van theorie naar praktijk te maken. Ondanks de verschillende oefeningen om met het systeem aan de slag te gaan. Mij zou het helpen als de stappen in het boek wat kleiner waren. Aan de hand van de oefeningen zou ik stap voor stap vertrouwd willen raken met dit systeem.

Concluderend kan ik zeggen dat dit boek tijd nodig heeft. Ik moest het een paar keer doornemen om echt tot de kern te kunnen komen. Maar ik weet zeker dat als je die energie erin steekt, je een systeem in handen hebt dat je energie kan opleveren.