The Wow Starts Now - 'Een zeer praktisch boek en heerlijk leesbaar'
12 september 2018 | Peter de Roode

Het motto van dit boek -en tevens de ondertitel- is: Elk goed idee heeft een onvergetelijk verhaal. Hendriks neemt je vanaf het begin van een idee mee tot aan het eind en laat zien wat er voor nodig is om een idee tot volle wasdom te laten verworden. Een zeer praktisch boek en heerlijk leesbaar.

Het boek begint bij ‘pitches’ die bepaald niet allemaal succesvol verlopen. De ‘wow’ ontbreekt in veel pitches. Wie herkent dat niet: je hebt een goed idee, maar over de wijze waarop je je boodschap vertelt, maak je je minder druk, dat zie je later wel… Wanneer we ons realiseren dat tijd een zeer belangrijke factor is en we dus zeer weinig tijd krijgen om onze boodschap over het voetlicht te brengen, is het duidelijk dat we juist zeer goed moeten nadenken over de presentatie van ons idee. De ziel is maar al te snel uit een idee, aldus de auteur. Hendriks laat alle facetten zien waarmee je mee te maken kunt krijgen, wanneer je anderen iets van jouw passie wilt tonen. En dat zal waarschijnlijk ruim meer zijn dan de meesten denken.

Een eyeopener is direct het onderscheid tussen begin en eind van het idee. Met het begin duidt Hendriks ‘het idee’ zelf aan. Wat is de context? Wat is de gebeurtenis, wat speelt er, wat heb jij ervan geleerd? Oftewel: beschrijf je wow-moment. Maar dan direct erachteraan naar het eind van het idee: de impact. Denk na over de vraag: wat moet jouw idee opleveren? Lezers die bekend zijn met ‘The piramid-principle’ van Marga Minto zullen dit bekend voorkomen. Je probeert je als het ware te verplaatsen in de ander die naar jouw idee luistert. ‘Wat zou hij nu willen weten?’ Door die vragen te stellen, voorkomen we dat we allerlei ‘en-toen-en toen-verhalen’ gaan ophoesten waardoor de ander afhaakt en jouw idee geen opvolging zal vinden.

Het boek roept veel associaties op, natuurlijk met (de onvermijdelijke) Simon Sinek waar de auteur expliciet naar verwijst als hij het heeft over het waarom van je idee. Maar een andere associatie die ik heb bij dit boek, is die van De reis van de held van Joseph Campbell. Mytholoog Campbell stelde dat mensen een held kunnen zijn in hun eigen levensverhaal, maar dat ze daar wel de pijn voor moeten durven aan te gaan en de bijbehorende ongemakken. Zijn ze bereid om uit hun comfortzone te stappen? Ook Hendriks gaat die pijn en het ongemak niet uit de weg om een idee verder te helpen. Hij spreekt van verstoringen en ze maken een essentieel onderdeel uit van de verhaalopbouw van het idee. Verstoringen, zo stelt Hendriks, komen voort uit conflicten. En door het conflict aan te gaan, is er sprake van ontwikkeling.

Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal gereedschappen in de vorm van een checklist die aan de hand van vragen de lezer de essenties van het hoofdstuk meegeven. Maar wie mocht denken dat dit boek achter het bureau is geschreven, heeft het mis. Ook de praktijk komt aan het woord en weet Hendriks de wow momenten goed te beschrijven van de ideeën die resulteerden in o.a. The bank of the free, elektrisch rijden en de Scoozy en hybride zonnepanelen.

Uitgebreid wordt stil gestaan bij presentatievaardigheden. Nu kun je die niet leren uit een boek, maar de tips die Hendriks de lezer aanreikt zijn zonder meer de moeite waard. De bekende driedeling logos (waarachtigheid), ethos (je persoonlijkheid inzetten) en pathos (mensen emotioneel raken) blijkt een goede kapstok te zijn om de boodschap van het idee goed over te dragen. Maar de tip: zet elk stukje tekst om in een beeld, kende ik niet en vind ik de moeite waard van om te proberen.

Ook geeft Hendriks je mee dat het goed is na te denken over de doelstelling van je presentatie. Wat wil je eigenlijk: overtuigen, inspireren, vermaken of informeren? Dat dat elk doel een andere aanpak vereist, is evident. Maar dat vereist dat je je daar wel bewust van bent. Hendriks brengt die bewustwording in The Wow Starts Now aan. Een zeer praktisch boek en heerlijk leesbaar.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

The Wow Starts Now - 'Leert, prikkelt en stimuleert'
4 september 2018 | Mieke Bouma

Theo Hendriks schrijft mooie vormgegeven bijbeltjes over het storytellingvak. Handzaam, gebonden, met lint en stofomslag, kleurrijk en praktisch.

We hadden No Story No Glory en Change the script al in de boekenkast staan en nu komt daar dus weer zo’n snoepje bij: The Wow Starts Now.

Een ‘must have’, niet alleen vanwege de vorm, maar vooral omdat het je praktische handvatten en mooie voorbeelden geeft hoe je een goed idee alleen maar kunt realiseren als je er een memorabel verhaal over kunt vertellen.

Alles begint met een goed idee, met een briljante ingeving. Hendriks noemt dat het eerste wow-moment. Sommige mensen hebben er tientallen per dag, anderen maar af en toe. Echter als zo’n idee zich aandient, moet je er iets mee. Zo’n idee roept erom gerealiseerd te worden. En heeft daarom een onvergetelijk verhaal nodig.

Dat eerste wow-moment roept tegelijkertijd een tweede wow-moment op: namelijk het einddoel, het moment dat het idee gerealiseerd is en in de wereld staat. De droom wordt werkelijkheid. Het is het moment van lancering en de première. Dat eindmoment dient gevisualiseerd te worden, daarmee verhoog je de kans dat het ook daadwerkelijk gaat lukken.

En hier begint dan de verhalenmakerij: kun je van dat eerste wow-moment een verhaal maken? Waar was je? Met wie? Wat deed je? Wat gebeurde er? En kun je van dat tweede wow-moment (vaak gelegen in de toekomst) ook een verhaal maken?

De beide wow-moment vormen het begin en het einde van je verhaal. Daartussenin bevindt zich het nog ongeschreven verhaal. Een verhaal over planning, strategie, moed, teleurstellingen, obstakels, falen, doorzetten.

Vervolgens schetst Theo in handige overzichtelijke hoofdstukken – met veel voorbeelden, vragenlijstjes en tips – hoe je je verhaallijn ontwikkelt, hoe je via logline en cruciale momenten een verhaal componeert waarmee je het idee ook daadwerkelijk kunt realiseren, van begin tot (gedroomd) einde.

Het boek eindigt met 60 vragen waarmee je stap voor stap je verhaal kunt samenstellen.

Het leuke van het boek is dat het eigenlijk twee dimensies aanboort. The Wow Starts Now prikkelt en stimuleert enerzijds tot het vertellen van een goed verhaal en anderzijds leert het je hoe je met een onvergetelijk verhaal ideeën ook daadwerkelijk kunt realiseren.

Mieke Bouma is dramadocent, storycoach en auteur van diverse boeken over storytelling. Ze is initiatiefnemer van de Storytelling Academy en helpt mensen en organisaties bij het vinden, schrijven en vertellen van een goed verhaal. De Reis van de Held vorm al jaren een grote inspiratiebron.

Executive Summary - The Wow Starts Now
30 mei 2018 | Paul Groothengel

De meeste Nederlandse sprekers op een podium, dat gaat zelden goed. Ze voelen zich er niet thuis en weten de aandacht van hun gehoor niet vast te houden. De meeste presentaties zijn pragmatisch, houterig en vooral slaapverwekkend saai. Aldus Theo Hendriks in The Wow Starts Now.

Verandertrajecten worden nog te vaak ingezet vanuit saaie powerpoint-presentaties, vol kpi’s en meetbare doelen. Dat zijn geen voor de hand liggende ingrediënten om medewerkers in een organisatie wakker te houden, laat staan mee te krijgen richting de gewenste verandering.

Maar het kan anders. Een verhaal vertellen is een vak dat te leren valt, is de ervaring van beroeps-storyteller Theo Hendriks. Begin bij een ‘wow-moment’, dat de basis was voor een nieuw idee, concept of product. Vergeet niet dat achter ieder goed idee een onvergetelijk verhaal schuilt. Werk vervolgens aan een logline, een pakkende verwoording van het idee. Liefst in één beschrijvende zin. Met daarin: wat is het, wat kun je ermee, wat levert het je op.

De volgende stap is het bepalen van de verhaallijn. Aan de hand van een chronologische reeks van momenten, episodes en mijlpalen wek je de logline tot leven; in een verhaallijn beschrijf je de ontwikkeling van het idee, van begin tot (gedroomd) einde.

Die verhaallijn vul je vervolgens verder in, je bouwt het verhaal als het ware af. Vergeet in de presentatie niet dat je ook vertelt over verstoringen en regelrechte tegenslagen en laat zien hoe je daarmee omging. Hoe meer er op het spel stond, hoe spannender het verhaal wordt. En des te beter je de aandacht van het publiek vasthoudt. Voeg emoties en wow-momenten toe, en een betoog kan gaan flonkeren.

(U kunt in de juli editie van Management Summaries naast deze ook uitgebreide samenvattingen lezen van de nieuwe Nassim Nicholas Taleb, Skin in the Game, van Hoe word je een geloofwaardig leider? van Marc Dortu en van Doet marketing ertoe? van Ruud Frambach.)

Theo Hendriks verzorgt de Incompanytraining Corporate Storytelling.

The Wow Starts Now - 'Een goed geschreven verhalengids'
28 mei 2018 | Irene Grotendorst

In iedere branche – profit en non-profit - gaat het momenteel over startups innovatie en growth hacking. ‘Innovate or die’ stelde Peter Drucker al decennia geleden. Dat is nu nog meer aan de orde dan toen.

Althans, in mijn wereld. En zeker ook in de wereld van Theo Hendriks. De auteur van dit boek is storyteller van beroep en helpt ondernemers, bestuurders en starters om hun eigen verhaal te (her)vinden of vernieuwen. In eerste instantie krijg ik jeuk van de titel ‘THE WOW STARTS NOW’. Testosteron en het borstgeroffel spat van de titel af. Hoe anders is de inhoud, gelukkig. Een goed geschreven verhalengids voor iedereen die van zijn idee een succes wil maken.

Als verhalenverteller en zeker als corporate verhalenverteller een boek schrijven over hoe je verhalen moet vertellen over je idee dat je niet wilt laten sterven voordat het echt geboren is… Dat is een uitdaging. Is Theo Hendriks daarin geslaagd? Zeker in de eerste drie hoofdstukken (de helft van het boek). Ik voel mij gegrepen door zijn logica. Hij wekt mijn interesse en ik geloof hem in wat hij aanreikt.

Sterker nog… Een idee dat ik met verve heb gelanceerd en toch ergens in een la terecht is gekomen roept als het ware om de methodiek van THE WOW STARTS NOW.

Het boek maakt de belofte waar om van een idee een onvergetelijk verhaal te maken met de gereedschappen uit de gereedschapskist van de verteller.

Ieder gereedschap helpt concreet met enkele vragen een volgende stap te maken in het onvergetelijke verhaal dat u als idee-eigenaar nodig heeft om te overtuigen.

‘Gereedschap 1: Momentverhaal’ tot en met ‘Gereedschap 9: Pitch’ nodigen mij uit om enthousiast mijn sluimerende idee nieuw leven in te blazen. Het zou mij niet verbazen als iedere ‘idee-eigenaar’ dit goede gevoel krijgt.

Moeilijk is het niet: Beantwoord de vragen die worden aangereikt en ga er serieus mee aan de slag. Het onvergetelijke verhaal ontvouwt zich.

Sterk is het omdraaien van de theorie van Simon Sinek ´Start met de WHY’ naar ´Start met de WHAT’.

De ´WHAT´ is wat een verhaal nodig heeft om te boeien en te overtuigen. Wat was de bron van het idee? Dit is het 1e WOW-moment. Eindig met de ‘WHY’. Wat verandert jouw idee aan de wereld? Dat is ‘het 2e WOW-moment’.

De gereedschapskist leert je, hoe een boeiend verhaal te vertellen tussen die 2 momenten.

Het tweede deel van het boek biedt nog 11 gereedschappen over voornamelijk hoe het verhaal over te brengen. Uitermate zinvol en inspirerend. Maar mij werd het toch iets teveel van het goede. Opeens kreeg ik het gevoel dat ik krijg bij alle zelfhulpboeken; over afvallen, over gezond leven, geluk vinden, etc. Het idee boeit, maar als ik aan de lange ‘to do-lijstjes’ kom, dan haak ik af. Wat mij betreft heeft Theo Hendriks eigenlijk 2 boeken geschreven.

Boek 1 is de noodzakelijke gereedschapskist voor idee-eigenaars die van hun idee een onvergetelijk verhaal willen maken. Boek 2 biedt de gereedschappen voor de gevorderde idee-eigenaar die toe is aan de vervolgstap. De titel van dat boek zou: ‘MAKE THE WOW HAPPEN’ kunnen zijn. Als logisch vervolg op deel 1.

‘Innovate or die’ waarmaken is mooi gezegd maar niet eenvoudig. Theo Hendriks getuigt dat er meer nodig is voor een overtuigend effect. Vrij vertaald: Innovate – tell your unforgettable story in one minute - or die.

The Wow Starts Now is een werkboek. Voor iedereen die anderen wil overtuigen, inspireren, enthousiasmeren voor iets. Wat dat iets ook is. Voor strategen, marketeers en communicatieprofessionals een ´good read´ bij ieder plan, iedere presentatie, propositie. Elk nieuw idee kan een goed verhaal gebruiken.

Irene Grotendorst, Bsc RM is een strategisch marketeer en klantonderzoeker in B2B, B2C commercieel en non-profit. Gespecialiseerd in klantbehoeften, klantervaringen en klantreizen duiden om organisaties te verbinden met hun klanten.

The Wow Starts Now - 'Zeer waardevol'
18 mei 2018 | Jan Hoogstra

Goede ideeën zijn tegenwoordig niet meer genoeg, je moet ze kunnen verkopen. Daarvoor zijn saaie presentaties met veel cijfers al niet meer voldoende, een gloedvol betoog is minimaal vereist.

Het helpt daarbij om terug te gaan naar het oorspronkelijke idee, het zogenaamde Wow-moment. Theo Hendriks beschrijft in het boek The Wow Starts Now, elk goed idee heeft een onvergetelijk verhaal lessen om het verhaal goed te definiëren en over de bühne te krijgen.

Storytelling is bijna een hype tegenwoordig, je moet verhalen gloedvol vanuit een persoonlijke achtergrond kunnen vertellen om impact te kunnen maken. Je ziet dat mensen die dat kunnen succesvoller zijn dan degene die een goed idee hebben maar dat niet kunnen verkopen. Theo Hendriks beschrijft in zijn boek ‘The Wow Starts Now, elk goed idee heeft een onvergetelijk verhaal’ hoe je teruggaat naar de oorsprong van je idee, het eerste wow-moment, je de toekomst voorstelt, het tweede wow-moment en de weg ertussen in.

Het boek is opgebouwd uit 8 onderwerpen, van Hi via Wow, Why, What, Who, When, Now naar Bye vormt het een afgerond geheel. Het boek eindigt met 60 vragen en twintig gereedschappen (de verwijzing naar de pagina’s in het boek waar deze gereedschappen staan) en vormt daarmee een zelfhulpboek waar je mee aan de slag kan. In de eerste twee onderdelen Wow en Why wordt feitelijk de kern van het boek beschreven. Het beschrijft de magie van twee wow-momenten (idee-generatie en het eind voor ogen nemen). De bedoeling is dat je deze momenten goed voor ogen neemt en het op een verhalende manier beschrijft, en met name het einddoel in meerdere varianten, dat geeft je speling in je verhaal. Daarna wordt ingegaan op zogenaamde jagers en wolven, mensen die je verhaal kunnen helpen of juist tegenwerken. Dit vond ik zelf een minder geslaagd onderdeel, het is hier niet heel duidelijk wat hier bedoeld wordt en hoe je dat in de praktijk toepast. Het Why is gekoppeld aan het verhaal van Simon Sinek, wat mij betreft nog steeds een simpel maar doeltreffend verhaal. Een aanvulling hierop is het in kaart brengen van de begunstigden, voor wie doe je het nu eigenlijk? Ten slotte worden in dit deel nog twee belangrijke onderdelen van je story benoemd: het moment van ommekeer en de logline. In elk onvergetelijk verhaal zit een ommekeer, een tot de verbeelding sprekende verstoring die leidt tot een goed idee. De logline is een alleszeggende zin, die het idee omschrijft. Het bijbehorende gereedschap geeft de zinsopbouw zoals je deze zou kunnen formuleren, ik denk een zeer handig hulpmiddel om je logline mee te starten.

In het deel over de What gaat het over de uitwerking van je verhaal, van ombouw van je logline naar een verhaallijn tot een daadwerkelijk verhaal. Voorkom de en-toen-en-toen, dat zorgt voor een erg saaie opbouw, met veel feiten. Maak er maar-dan momenten van, daarmee kun je spelen om de opbouw in je verhaal spannend te maken. Leuk is ook de conflictbarometer, die inzicht geeft in hoe je kunt spelen met een zwaarte van een conflict in je verhaallijn. Ook het deel om van feiten (droog, saai) naar verbeelding te komen geeft mooi inzicht in de opbouw van een verhaal. Niet te veel feiten, maar ook niet te weinig. En feiten die iets toevoegen en tot de verbeelding spreken. Dit leidt uiteindelijk tot het samenstellen van de pitch, waarbij 8 elementen worden beschreven als onderdeel van een pitch.

Podiumangst, het definiëren van je publiek, het verkennen van de zaal wordt allemaal beschreven in het onderdeel Who. Visualisatie en het maken van een storyboard zijn erg behulpzaam bij het overkomen van de podiumangst. Zeker iets waar ik mee aan de slag wil bij een van mijn volgende presentaties. Daar zal ik ook zeker rekening houden met mijn intenties (wat wil ik met mijn presentatie) als ook wat het publiek wil. Belangrijke tip vond ik (voor mezelf) dat ook het publiek niet wil dat de presentatie niet goed gaat, iedereen zit er met juiste intenties in. Kort worden ook nog de presentatietechnieken benoemd, zoals warming up, hoe om te gaan met je adem etcetera. Het deel eindigt met een advies waarvan ik denk dat dit in de praktijk veel te weinig wordt gedaan: oefen, oefen, oefen!

Hoe je boodschap te verspreiden is onderdeel van When. Dit deel gaat over gebruik van interviews, social media en internet. Ook daar komt weer het aspect discipline bij kijken, blijf consistent in je verhaal en blijf ermee aan de slag. Het onderdeel Now tenslotte gaat in op het creëren van een verhalenbank, zodat je kunt putten uit diverse verhalen. Die wordt samengesteld uit bijzondere momenten in je leven, vanuit diverse perspectieven. Die helpen je om je verhaal samen te stellen. Daarbij helpt het om op vaste momenten op de dag zaken op te schrijven, zowel vanuit het heden als verleden, een zogenaamd verhalendagboek.

The Wow Starts Now is wat mij betreft een combinatie tussen storytelling, presentatietechnieken, je bedrijfsverhaal en pitching. Het geeft goede handvatten en lessen om je verhaal voor te bereiden, maar ook het over de bühne brengen. Het zal tijd kosten om dit op deze manier te gaan doen, maar dan staat het verhaal ook goed, met name richting de toekomst gaat dat veel tijd besparen. En het gaat helpen om het verhaal smeuïger over te brengen en daardoor meer impact te maken. Hoewel de titel in het Engels is, is het boek helemaal in het Nederlands. Zeer waardevol om hier mee aan de slag te gaan, het geeft inzichten, handvatten en hulpmiddelen. Als bedrijf, organisatie of ZZP-er goed om de lessen in de praktijk te gaan brengen om daarmee je impact en daarmee de kans om het beoogde resultaat te realiseren te vergroten.

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Op 26 november 2018 is de reprise van het avondseminar 'The Wow starts Now' in het Gooiland Theater in Hilversum.