The Spirit of the Valley - Extreme inspiratie uit het nieuwe Wilde Westen
8 juni 2016 | Leo Dijkema

Heeft u ook een bezoek aan Silicon Valley op uw wensenlijstje staan? Om eens ondergedompeld te worden in de ‘spirit of the valley’? Dan is het boek van Peter Hinssen, Harry Demey, Steven Van Belleghem & friends een mooie voorbereiding.

The Spirit of the Valley neemt u mee in de geschiedenis, het heden en de inspiratie die dit ultieme innovatiegebied biedt. U doet of hun verkenningsreis middels het boek en laat het daar bij, of u wilt dit ook meemaken.

De titel van The Spirit of the Valley doet je even denken dat je een Engelstalig boek in handen hebt. Behalve de titel bevat het boek geen onnodige Engelse termen. En de Vlaamse schrijvers met hun 10 met name genoemde bevriende CEO’s van vooraanstaande bedrijven, sluiten aan het einde van de reis een verbond: ’goesting forever’. Want ze hebben de smaak (goesting) te pakken na deze reis en willen de spirit overbrengen naar België, omdat ze enorm onder de indruk zijn van de ‘The Spirit of the Valley’. En het is niet alleen een loze kreet, ze ondertekenen een document en zijn bereid daar geld in te steken. Met deze mooie start van het boek wordt het bezoek aan de succesvolle bedrijven van Silicon Valley (waaronder Apple, Google, Tesla, SpaceX, Yahoo) ingeleid. En mocht je denken dat het boek op de Belgische lezer is gericht dan vergis je je, want ook voor Nederlandse lezers is het de moeite waard. Zo wordt en passant gemeld, na een bezoek aan de Singularity University (waarvan de mede-oprichter Peter Dumandis’ toekomstwens: ‘toegang tot proper water, voedsel, energie, gezondheidszorg en onderwijs voor iedereen op de wereld dankzij technologische vooruitgang’ (p76)), dat er een Nederlandse vestiging wordt geopend van The Singularity University in Eindhoven (niet in november 2015 zoals aangekondigd in het boek, maar in mei 2016). Overigens hebben veel silicon Valley ondernemers  idealen zoals Dumandis die heeft: een betere wereld maken met behulp van techniek. Het idealisme komt voor de dollar.

Het boek is mooi geïllustreerd met korte verhalen en mooie uitspraken: ‘het verschil tussen ginder en hier is: als wij onder druk staan, dan maken wij ons product beter. En als ons product beter is, dan vinken we af: been there, done that. Als ze ginder onder druk staan, dan maken ze het beter, en weer beter, en weer beter’ (Sven Mastbooms, Kindred Spirits, p82). De cultuurverschillen op het gebied van innovatie zijn groot en leerzaam: ‘in onze cultuur gaan we uit van het beschermen van ideeën. Wij houden de stop op de fles, houden onze ideeën voor ons. In Silicon Valley is het net omgekeerd. De houding is eerder om een idee te delen, omdat men ervan uit gaat dat als men iets weggeeft men vroeg of laat ook zelf iets waardevols zal terugkrijgen dat kan inspireren’ (p83).
Natuurlijk komt ook disruptie uitgebreid aan bod (Apple en Spotify in de muziekbranche, smartphones in de cameramarkt (die eerst door de digitale camera het einde van Kodak betekende), Uber in de taximarkt etc. Het boek is zeer up-to-date.

Kortom: mocht je niet naar Silicon Valley af willen reizen maar wel begrijpen hoe men daar denkt en zeer succesvol is, dan kan ik dit boek absoluut aanraden. Al vrees ik, dat het je ‘goesting’ om af te reizen wel vergroot...

Leo Dijkema is gecertificeerd management consultant, heeft gewerkt in sales, finance, marktonderzoek, marketing en strategie functies bij Shell en is sinds 2004 managing partner van Synthetron N.V., een multinationale organisatie die klanten helpt om in strategie, change, HR en participatie vraagstukken alle stakeholders rond de opdracht (online) te verbinden. Hij is verbonden aan Platform Klantgericht Ondernemen.

The Spirit of the Valley
16 februari 2016 | Patrick Davidson

Wie in amper twee uurtjes wil begrijpen waardoor Silicon Valley het epicentrum van technologische innovatie is geworden kan met een gerust hart The Spirit of the Valley van Peter Hinssen, Harry Demey en Steven Van Belleghem aanschaffen.

The Spirit of the Valley van Peter Hinssen, Harry Demey en Steven Van Belleghem is niet zo scherp als bijvoorbeeld het boek Zero to One van Peter Thiel, niet zo diepgravend als Silicon Valley van Eva de Valk of Exponentiële Organisaties van Yuri van Geest en Salim Ismail maar het is een lekker boek om te lezen. Dus wie nu bij een organisatie werkt waar het 'wel lekker gaat', lees dan dit boek. Want je zult merken dat de wereld snel verandert en dat niets meer zeker is.

Het boek kwam tot stand onder redactie van enkele gedreven Vlaamse hoogleraren en geeft een goede indruk van het enthousiasme waarmee zij terugkijken op hun bezoek aan Silicon Valley met een groep Belgische professionals uit bedrijfsleven en onderwijs. Hen werd tijdens de reis duidelijk: geen enkele sector is meer veilig...

Als auteurs staan te boek Peter Hinssen, Harry Demey en Steven van Belleghem, eerder al auteur van het veelgeprezen When Digital Becomes Human. Vandaar dat het boek lekker wegleest. Ook de deelnemers aan de reis leveren hier en daar een bijdrage, maar dat zijn niet mijn favoriete stukken. Behalve dan die van Prof. dr. Rudy Moenaert van de Tias School for Business and Society. Dat is smullen elke keer. Vlamingen die vanuit goesting in de pen klimmen, dat is genieten.

Zelf ben ik van jongs af aan al gefascineerd door topprestaties. En door gedrag en energie van de mensen die topprestaties willen neerzetten. Een boek over een hot spot als Silicon Valley trekt me logischerwijs, zeker wanneer het over de spirit gaat. Wat doen ze daar nu anders?

Kruisbestuiving

We gaan naar het boek. De structuur is helder: eerst iets over het verleden en dan dan vooral veel over het hier en nu. En natuurlijk proberen te begrijpen wat de toekomst allemaal kan brengen.

In zo'n dertig pagina's schetsen de schrijvers eerst de historie van wat officieus bekend staat als Silicon Valley, een gebied aan de Westkust in de staat Californië, tussen de steden San Francisco en San José. Een strook land van tachtig kilometer lang en tien kilometer breed, that's it, waar Apple, Tesla, SpaceX, Google en Facebook zijn gevestigd. En waar veertig procent van al het durfkapitaal in de VS wordt geïnvesteerd. Wie meer wil weten over de Valley, en met name de achtergronden, raad ik het boek van Eva de Valk aan. Ook de Belgen hebben dat goed gelezen, zo merk ik. Namen als William Shockley en Frederick Terman, Bill Hewlett en Dave Packard komen langs evenals Stanford University, de garagecultus en de Wet van Moore. Silicon Valley is de plek waar vanuit niets iets kan worden gecreëerd en waar generaties elkaar opvolgen. Oude technologie wordt ingeruild door nieuwe technologie, waarbij kruisbestuiving een grote rol speelt.

Spirit slaat over

Vervolgens nemen ze een begrip onder de loep dat mij al jaren fascineert: de spirit van een start-up. De bekende voorbeelden van bedrijven die dankzij technologie een of meerdere sectoren op de kop zetten, komen voorbij. Onder meer Airbnb, Google en Uber. Maar wat het verslag van de reis interessant maakt is de manier waarop bezoekjes aan enkele veelbelovende start-ups en fascinerende bedrijven als SpaceX ervoor zorgen dat de start-up spirit overslaat op de aan de reis deelnemende CEO's (en hun begeleiders). Het valt de groep op dat er in de Valley echt ruimte is voor innovatie. Zowel mentaal (de mindset in de Valley is immers dat iedereen kan innoveren) als ook fysiek. Werken en spelen gaan samen, zoals ze zien bij Google. Bij Facebook aan de muur hangen posters met inspirerende teksten als: 'Move fast and break things', 'Done is better than perfect' en 'What would you do if you weren't afraid?' En natuurlijk begint elke presentatie met de missie en de corporate values. ‘Uiteindelijk komt het erop neer dat ze in de Valley allemaal de wereld willen verbeteren’, zo valt te lezen.

Geen sector meer veilig

In het laatste deel wordt gekeken naar de innovaties die de komende jaren grote impact zouden kunnen hebben. Daarbij concluderen de deelnemers aan de reis dat geen enkele sector meer veilig is voor disruptie door een idee in combinatie met een technologische oplossing. In sneltreinvaart komen uiteenlopende fenomenen langs als internet of everything, big data, quantified self, collaborative economy, Maker Movement en innovatie binnen het onderwijs. De afsluiting bevat de lessons learned van de deelnemers evenals een aantal tips aan 'jonge durfals'. Die zal ik hier niet verklappen. Lees het boek. Daarin lees je ook wat de deelnemers aan de trip met hun inspiratie gezamenlijk hebben ondernomen, letterlijk.

Je merkt het, ik heb het boek met plezier gelezen. Heel veel nieuws heb ik niet gelezen, maar wanneer het onderwerp nieuw is voor je, dan kun je met dit boek beginnen. Voor ik afsluit met de vijf uitspraken die bleven hangen na het lezen van dit leuke boek meld ik nog enkele leestips voor wie nog meer wil weten over de vernieuwers uit Silicon Valley. Zelf ga ik me eens verdiepen in Coursera. Dat concept kende ik nog niet. Leren voor een job in plaats van voor een stuk papier en gericht aan de slag.

Leestips voor wie er nog dieper in wil duiken:

· Silicon Valley, door Eva de Valk: een goed boek waarin Eva de Valk een heel goed beeld schetst van wat Silicon Valley zo bijzonder maakt. Ook de rol van de overheid komt aan bod.

· Zero to One, door Peter Thiel: Thiel is een van de mensen achter PayPal en nauw betrokken bij onder meer Facebook. Zijn boek Zero to One vind ik een must-read voor vernieuwers maar is niet onomstreden.

· Elon Musk, door Ashlee Vance. Een van de beste boeken van 2015 geeft een mooi beeld van een van de wavemakers van deze tijd. CEO van zowel Tesla als SpaceX.

· Exponentiële Organisaties, door Yuri van Geest & Salim Ismail. Een heerlijk boek dat je in een paar uur laat zien wat de impact is van recente technologische innovaties. Ook al is deze bestseller volgens Van Geest alweer achterhaald, je kunt het gerust lezen. Zeker dit jaar. Veel cijfers zullen door de Wet van Moor niet langer actueel zijn maar dat is niet het allerbelangrijkste.

Vijf uitspraken die bleven hangen na het lezen van The Spirit of the Valley:

· Over het belang van doen: ‘In Silicon Valley wordt hard gewerkt. Er is een idee, meestal geen plan, maar alles moet zo snel mogelijk worden uitgevoerd.’

· Over de positieve mindset: ‘In Silicon Valley heeft iedereen veel meer dan in andere delen van de VS een optimistische kijk op de dingen. Iedereen die je tegenkomt is met een start-up idee bezig. Het is een soort goudkoorts die er heerst.’

· Over de drijfveren: ‘In Silicon Valley spatten de waarden van de muur. Ik heb er in heel die week geen enkele spreadsheet met cijfers en tabellen gezien. Wel grote, mooie woorden gehoord en mooie dingen gezien.’

· Over het belang van snelheid en doen: ‘Tegen de tijd dat je patentaanvraag rond is, staat er misschien al een nieuwe technologie te wachten die de oude vervangt. Dan kun je je maar beter met nuttiger zaken bezig houden. Met de ontwikkelingen van een nog betere technologie bijvoorbeeld.’

· Over het belang van leren, experimenteren en realiseren: ‘Falen wordt in de Valley beschouwd als een opstap naar een volgend project. Beter honderd gekke opties verkennen en 99 maal falen dan helemaal niets verkennen.’

Boekbespreking door Patrick Davidson, founder van Betterday (Veranderen met de Spirit van een Start-up). Op 1 maart verscheen zijn boek Waar haal je de energie vandaan.

Peter Hinssen, Steven Van Belleghem, Harry Demey
The spirit of the Valley