Het grote fröbelboek voor adviseurs - 'Het plezier spat ervan af'
14 juli 2021 | Jasmijn Mioch

Een boek als dit verdient het om op ongewone wijze gelezen (en gerecenseerd!) te worden. Niet van A tot Z of van kaft tot kaft. Sla het open en blijf ergens hangen. Of niet. Lees het op jouw eigen manier.

Kom mee!
Sla dit boek open.
Zomaar. Ergens.
En dan ga je door.
Zonder te stoppen.
Of toch?
Je draait het om!
Je legt het weg.
Pakt kleuren als de regenboog.
POT/LOOD.
GROEN, GEEL, BLAUW.
Een stift voor jou.
Of een hoedje van papier misschien.
Kom ook spelen. Komt dat zien!

Het grote Fröbelboek voor adviseurs is een absolute eye catcher en verlangt een prominente plek op de koffietafel. Natuurlijk dankzij de werkelijk schitterende vormgeving en het vrolijke gevoel dat je ervan krijgt. Het plezier spat ervan af en dat is ook precies de bedoeling van Ben Kuiken en Marijne Vos die van spelen of fröbelen een kunst hebben gemaakt en adviseurs van alle smaken inspireren om kleur te geven aan hun werk, klanten en organisaties.

'Ceci n' est pas une werkvormenboek en toch staan er heel veel leuke werkvormen in.' Die uitspraak in de inhoudsopgave klopt als een bus. Lees, bekijk en ervaar onbekende en nieuwsgierig makende werkvormen als Het Spiral Dynamics Diner en bekendere tips voor het kennismakingsrondje alleen dan net een tikkeltje anders dan normaal. 'Stel, je bent een alien, en je ziet voorwerp X voor de eerste keer, wat zie je dan?'  Bij deze vraag kun je zomaar uitkomen als je net als ik het grote fröbelboek ergens openslaat en vervolgens het pijltje volgt met: lees verder op pagina 26.

Naast de werkvormen vind je in dit boek ook meer over de vele rollen van de adviseur zoals de biechtvader en de cheerleader. En lees je over de vele kopjes koffie die Marijne Vos en Ben Kuiken dronken met 7 verrassende specialisten op het gebied van spelen en adviseren. Mooie interviews die inspireren om zelf ook eens een andere aanpak te kiezen. En te durven.

Voorlopig blijf ik nog even verwonderd in Het grote fröbelboek voor adviseurs en de wereld rondkijken. Als een grassprietje.

Jasmijn Mioch is adviseur Learning & Development met een specialisme op het gebied van leiderschapsontwikkeling en blended learning. Als facilitator begeleidt zij online sessies via www.creatingsessions.nl. Daarnaast schreef zij een gastbijdrage in het boek Hybride van Matthijs Steeneveld over Blended Learning en is zij redacteur bij het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO).

Het grote fröbelboek voor adviseurs - 'Om steeds weer op te pakken'
14 mei 2021 | José Otte

Aan de hand van gesprekken met o.a. Jaap Boonstra en Mathieu Weggeman, schrijven Marijne Vos en Ben Kuiken op serieuze wijze over mensen die vast zitten in systemen en hoe die systemen zelfgecreeerde illusies zijn. En... je gaat dat zien als je het eenmaal doorhebt.

Het grote fröbelboek voor adviseurs van Marijne Vos en Ben Kuiken is een kleurrijk boek, met een stevige omslag, en op iedere pagina meerdere illustraties. De handleiding op zich is al een feestje, omdat je direct leest dat het boek gezien kan worden als een grote speeltuin in je hoofd, en dat er veel te ontdekken valt. Geen nieuwe dingen (zeggen ze), maar dat je gewoon kunt gebruiken wat je nodig denkt te hebben en dat je er je eigen draai aan kan geven. Heerlijk.

Vos en Kuiken dagen ons uit om vooral creatief te gaan zijn. Niet lukraak werkvormen kopieren, maar knippen en plakken, dingen toevoegen, weghalen, verfraaien. Dat dus. In de verschillende hoofdstukken komen ook interviews voorbij met mensen die hier iets over hebben te zeggen. Een ‘kopje koffie met Mathieu Weggeman' is een van die interviews, en die zegt dat we aan ‘terminale serieusheid' lijden. Ik maakte een type fout door te zeggen ... leiden... en moest er zelf om lachen. Die terminale serieusheid van het heel de dag maar denken en schrijven over leiderschap, en dan moet er ineens lijden staan met een lange ij. Daar bracht mijn fantasie me dus, bij het lezen van de inleiding.

Het grote fröbelboek voor adviseurs bevat een groot aantal ‘spellen'. Bijvoorbeeld het gewelidge spel ‘Een speelse manier om te vergaderen'. In dit spel maak je 4-6 vragen die je op flipovervellen schrijft en die hang je op in de ruimte waar het overleg plaatsvindt. Dan verdeel je de deelnemers in subgroepjes van 3-4 mensen en je vraagt de groepjes bij een van de flipovervellen te gaan staan. De groepjes krijgen 2 minuten om antwoorden op de vraag op de vellen te schrijven. Na twee minuten draaien ze door naar de volgende flap. Daarna hang je de flappen bij elkaar en bespreek je ze. Dit duurt 10 minuten (+20 minuten voor nabespreking). Ik heb deze manier van vergaderen gelijk opgenomen in mijn voorraad van handige tips en ben heel blij met hoe het uitwerkt, ook in het digitale tijdperk van nu.

Het grote fröbelboek voor adviseurs staat echt helemaal vol met interessante verhalen, voorbeelden, oefeningen, mogelijkheden dus. Niet een boek om in een keer te lezen, maar om steeds weer op te pakken en te kijken of er iets tussen zit wat je op dat moment verder helpt. Niet alleen voor adviseurs, maar ook voor managers, en alle andere mensen die willen spelen op het werk.

Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.

Het grote fröbelboek voor adviseurs - Kuiken en Vos weten te verrassen
15 april 2021 | Rick Lindeman

Net op het moment dat ik dacht dat ik het grote Fröbelboek door had, verraste het me weer. Ik had al ruim 150 pagina's vol werkvormen, modellen, spellen en chatgesprekken achter de rug. Toen stond ineens de pagina op zijn kop. Er was nog een hele weg door het boek af te leggen. Als je vanaf de achterkant begon.

In Het grote Fröbelboek voor adviseurs laten de ervaren organisatieadviseurs Ben Kuiken en Marijne Vos zich van hun andere kant zien. Waar de meeste managementboeken een strak theoretische kader hanteren, willen Kuiken en Vos - alleen al met die achternamen is een spel te bedenken - speelruimte creëren in organisaties.

Ze doen dit in de geest van Friedrich Fröbel (1782 - 1852). De man van wie we het woord fröbelen hebben geërfd heeft echt bestaan. Hij noemde de kleuterschool, de kindergarten. Een tuin dus, waar kon worden gespeeld. Ook in Nederland werd tot in de jaren '50 de kleuterschool vaak fröbelschool genoemd. Het woord fröbelen heeft in Nederland vaak een negatieve connotatie,'een beetje doelloos kleien'. Vos en Kuiken geven juist aan dat een beetje creatief spelen, juist essentieel is.

Dit spelen wordt volgens Kuiken en Vos met node gemist in onze organisaties. Dit, terwijl speelruimte zo belangrijk is voor motivatie en innovatie binnen een bedrijf. Het boek is dus ook bedoeld voor adviseurs en managers die een keer met het perspectief van de spelende mens naar hun organisatie willen kijken.

Uiteraard halen Vos en Kuiken Johan Huizinga aan. De beroemde Nederlandse historicus schreef in zijn Homo Ludens (1938) al over het belang van spelen voor de mens. Zijn uitgangspunt was dat ‘Het spel voor onze cultuur uitgaat.' Hoe wij samenwerken is het resultaat van hoe wij met elkaar spelen, elkaar aftasten en zo tot nieuwe spelregels komen.

Kuiken en Vos zien het creëren van speelruimte dan ook als een belangrijke interventie in een bedrijfscultuur. Zij doen dit door je te voorzien van speelse tools en je te helpen de speler in jezelf te ontdekken. Hiervoor gebruiken ze werkvormen, maar ook metaforen als ‘de adviseur als spion'. Ze nemen zichzelf bovendien niet te serieus. Omdat bijna alle consultants wel met een model met twee assen komen, maken ze daar bijvoorbeeld een 'model-generator' voor.

Het mooiste vond ik het spelen met de werkvorm ‘kaartenmaker'. Hier worden we als Nederlanders eerst geëerd als goede kaartenmakers die al eeuwen iedereen goed bewegwijzeren. Maar dan word je in de werkvorm geconfronteerd met het idee dat het misschien heel interessant is om te wandelen in Berlijn, met een kaart van Parijs. Je zou dan ineens op hele andere plekken komen en andere ontmoetingen meemaken.

‘Welke andere kaart zou ik voor mijn organisatie kunnen gebruiken?' kan dan een goede start voor een discussie zijn. Dit is één van de vele manieren waarmee dit boek je steeds op het verkeerde been probeert te zetten. Door het lichte, vrolijk ongemak dat je dan voelt, word je uitgedaagd om speels naar de bestaande situatie te kijken.

Soms word je in het boek wel met je neus op de feiten gedrukt dat het toch gewoon ook om business gaat. Zo krijgt één consultant veel ruimte om te vertellen dat zijn adviseurs door een spel leren om naast advisering ook direct te verkopen. Het is dan de vraag of het dan echt om spelen gaat, of dat er een speels frame wordt gekozen om een verandering er door heen te krijgen.

Het boek is heerlijk speels vormgegeven met voor elk type hoofdstuk (kopje koffie met externen, werkvorm, chatgesprek tussen te auteurs) een bijpassende vormgeving. Het heeft ook prettig omslag en gewicht. Het is daar mee een heerlijk cadeau voor die ene collega die je wat creativiteit wenst, of juist diegene die je een duwtje wilt geven, zodat die zijn creativiteit ook juist in durft te zetten voor de organisatie.

Vos en Kuiken weten je als gezegd te verrassen. Ik werd ook aan het denken gezet: waarom maak ik eigenlijk een eigen Canvas of Model? Naast inspiratie biedt het boek dan ook aanleiding tot zelfreflectie. Vos en Kuiken beschrijven ook de parabel van de Vos en de Egel. Deze gaat over mensen met complexe gedachten en mensen met één waarheid. Of Vos zelf de Vos is of de Egel weet ik niet, maar het boek slaagde erin ervoor te zorgen dat ik ook weer een in de spiegel keek en me afvroeg wat mijn waarheid was. En dat lijkt me een aanrader voor iedereen in ons vak.

Rick Lindeman is gecertificeerd facilitator en design thinker. Hij is facilitator bij LEF Future center van Rijkswaterstaat. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van het Faciliteer Atelier.