managementboek magazine - september 2025

Impact maken

Impact maken begint vaak daar waar het bekende ophoudt. Buiten je eigen vakgebied, voorbij de grenzen van je organisatie, soms zelfs buiten je comfortzone. In dit nummer laten we zien wat dat betekent: van marketeers die met content echt verschil maken tot strategen die geopolitieke realiteiten vertalen naar handelen. Van leiders die patronen durven doorbreken tot organisaties die leren experimenteren en samenwerken over muren heen. Impact vraagt lef, adaptief vermogen en morele keuzes.

Themapagina
Samengesteld door Justin van Lopik
Aad Goudappel en Mirjam van der Linden

Impact in organisaties

interview
Verandermanagement
22 augustus 2025
Marianne ter Mors
6-9 minuten leestijd
De klimaatcrisis. De huizencrisis. De stikstofcrisis. Nog even en we kunnen kwartetten. Maar wat wordt er nu echt gedáán aan al die crisis? Eh… tja. Volgens Elleke van Gelder zoeken we de oplossing in de verkeerde hoek. Haar antwoord is: creatieve vuurkracht.
interview
Organisatiekunde
18 augustus 2025
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
Wat gebeurt er als organisaties steeds meer gaan leunen op controle, structuur en maakbaarheid – en daarbij hun veerkracht verliezen? In ons interview vertellen Leike van Oss en Jaap van ’t Hek over hun nieuwe boek Wederopbouw, waarin ze pleiten voor fundamentele herbezinning op hoe we organiseren. Een gesprek over onmacht, morele afwegingen en het herstel van balans.
interview
Verandermanagement
4 augustus 2025
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Een organisatiecultuur kan volgens Louise Kemps en Anita van Dekken pas bruisen als ze zowel resultaat- als mensgericht is. In hun boek Grote Harige (Organisatiecultuur)vragen beschrijven ze hoe leiders die combinatie tot stand kunnen brengen. ‘Uit welk nest kom jij nu eigenlijk?’
interview
Strategisch management
11 augustus 2025
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Overheid en bedrijfsleven. Door geopolitieke ontwikkelingen raken ze vaker vervlochten. En het is niet alleen de overheid die geopolitiek bedrijft, bedrijven zijn ook zelf aanjager of onderdeel van geopolitieke ontwikkelingen. ‘Alleen dat besef is er bij bedrijven nog te weinig’, concluderen Remko Blom (PwC) en Maaike Okano-Heijmans (Instituut Clingendael) in Impact van geopolitiek. ‘Er is werk aan de winkel. De storm waait niet zo maar over.’
Interview
Personeelsmanagement
6 augustus 2025
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Met ‘Dit is géén HR’ heeft Bob Zeegers, auteur en oprichter van de HR Navigator, iets losgemaakt. Enthousiaste recensies, bijna een maand op de eerste plaats in de Managementboek Top-100, en dat voor een boek dat een stuk persoonlijker is dan het doorsnee managementboek. ‘Mensen die mij goed kennen, zeggen dat het 100% Bob is. Als je mij leuk vindt, vind je dit ook een leuk boek, en anders niet.’
recensie
Organisatiekunde
25 juli 2025
Ward Grootens
3-4 minuten leestijd
Wat gebeurt er als je organisaties benadert als leefomgevingen in plaats van systemen? In ‘De natuurlijke organisatie’ stellen Mark van Vugt en Max Wildschut een evolutionair perspectief tegenover het dominante maakbaarheidsdenken. Ward Grootens dook in dit gelaagde en uitdagende boek en deelt zijn bevindingen.
achtergrond
Leiderschap
25 augustus 2025
Paul Groothengel
10-15 minuten leestijd
Het onderwerp leiderschap fascineert al eeuwen. Waarbij de focus langzaam is verschoven van hiërarchisch, topdown management naar ondersteunend en empathisch leiderschap. Want de huidige tijd, complexer en grilliger dan ooit, vraagt om een nieuw type leiderschap. Om leiders die weten te balanceren tussen de uitersten van de narcistische boeman versus de volmaakte anti-Trump.

En meer

column
Algemeen management
19 augustus 2025
Kim Jansen
3-4 minuten leestijd
Sociale veiligheid en grensoverschrijdend gedrag zijn de laatste jaren hot topics. Hollywood en Hilversum liggen onder een vergrootglas, maar ook op de gemiddelde werkvloer rommelt het. Wat opvalt, is dat er duidelijke generatieverschillen zijn in wat als gewenste of ongewenste omgangsvormen wordt ervaren.
podcast
Verandermanagement
26 juni 2025
Hans Vermaak
2-3 minuten leestijd
In zijn boek De logica van de lappendeken laat Hans Vermaak zien dat verandering niet begint met het grote verhaal, maar met doen wat er kan op je eigen stukje van het geheel. In de nieuwste aflevering van De Boekenpraktijk gaat hij in gesprek met Willem van Leeuwen over hoe professionals betekenisvol kunnen bijdragen aan taaie vraagstukken zoals duurzaamheid, zorg of onderwijs.
preview
Leiderschap
8 augustus 2025
Peter Hinssen
3-4 minuten leestijd
De wereld verandert sneller dan ooit, maar veel organisaties reageren traag en verkrampt. In zijn nieuwe boek The Uncertainty Principle pleit Peter Hinssen voor een radicaal andere kijk op onzekerheid: niet als bedreiging, maar als kans. In zijn preview legt hij uit hoe leiders die onzekerheid omarmen sterker uit de storm komen.
Interview
Persoonlijke effectiviteit
13 augustus 2025
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
In het huidige bedrijfsklimaat maakt nog harder werken niet langer het verschil, aldus bedrijfsadviseur Rini van Solingen. In het boek Alle ballen op impact geeft hij negen manieren waarmee we wél meer resultaat uit onze inspanningen kunnen halen. ‘Wie impact wil maken moet zich constant afvragen: werk ik op basis van data, of vanuit een overtuiging en vooronderstellingen?’
preview
Coaching en trainen
9 juli 2025
Willem Beekhuizen
3-4 minuten leestijd
Waarom zou je in een serieus gesprek alleen woorden gebruiken? Willem Beekhuizen laat in zijn boek zien hoe ‘prikkeldingen’ – verrassende, fysieke hulpmiddelen – gesprekken speelser, opener en effectiever maken. In zijn preview legt Willem Beekhuizen uit waarom juist deze onconventionele aanpak werkt.
Interview
Marketing
20 augustus 2025
Marianne ter Mors
5-7 minuten leestijd
Vroeger werkte het nog: de kromme-tenen-SEO. Welkom bij schilder in Hattem. Zoek jij een schilder in Hattem? Hier vindt u een schilder in Hattem… Maar nu is alles anders. SEO? GEO? LMO? Help! Gelukkig weet Chantal Smink van ‘Het Contentkanon’ raad.
recensie
Marketing
14 augustus 2025
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
3-5 minuten leestijd
Wat als je B2B-sales zou benaderen zoals een échte verleiding? Wat als je zou stoppen met die eeuwige productpitch en in plaats daarvan een relatie zou opbouwen die zo sterk is dat je klanten niet meer zonder je kunnen?
recensie
Marketing
20 juni 2025
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Beïnvloeden zonder te manipuleren — kan dat? In ‘101 Beïnvloedingstechnieken’ bundelt Nicol Tadema bekende én minder bekende psychologische principes in een helder en praktisch naslagwerk voor professionals die effectiever willen communiceren. In zijn recensie laat Peter de Roode zien hoe dat werkt.
recensie
Leiderschap
24 juni 2025
Rudy Kor
5-7 minuten leestijd
‘Kool-Aid voor de sekte van Trump’ is het derde deel van Frank Schapers trilogie over het leiderschap van Trump: ‘The Great American Dictator’. Je moet er wel even voor gaan zitten, de boeken zijn volumineus. Schaper laat zien hoe Trump zich ontwikkelde van een matige ondernemer en tv-persoonlijkheid tot een sekteleider en dictator binnen de Amerikaanse politiek.
recensie
Leiderschap
1 augustus 2025
Hans de Witte-van Mierlé
4-5 minuten leestijd
Wat is leiderschap eigenlijk? In De heilige graal blikt journalist en psycholoog Dominique Haijtema terug op twintig jaar gesprekken met leiders, denkers en goeroes. Ze bundelt hun visies in een rijk mozaïek van perspectieven op een ongrijpbaar thema. In zijn recensie reflecteert Hans de Witte van Mierlé op deze zoektocht vol nuance en betekenis.
recensie
Mens en maatschappij
5 augustus 2025
Marc Jacobs
3-4 minuten leestijd
Kunstmatige intelligentie is niet alleen een technologische revolutie, maar ook een ethische uitdaging van formaat. In zijn debuut onderzoekt AI-ethicus Joris Krijger hoe we menselijke waarden kunnen behouden in een wereld vol algoritmes, taalmodellen en datahonger. In zijn recensie duikt Marc Jacobs erin.
column
Marketing
26 augustus 2025
2-3 minuten leestijd
In dit nummer laten we zien wat impact kan betekenen: van marketeers die met content echt verschil maken tot strategen die geopolitieke realiteiten vertalen naar handelen. Van leiders die patronen durven doorbreken tot organisaties die leren experimenteren en samenwerken over muren heen. Impact vraagt lef, adaptief vermogen en morele keuzes.

    Personen

      Trefwoorden