trefwoord
Werkplekleren: van theorie naar praktijk
Werkplekleren is het leren dat plaatsvindt tijdens de dagelijkse werkzaamheden, in de authentieke werkomgeving. Het vormt een krachtig alternatief voor formele trainingen en cursussen. De afgelopen jaren is er een duidelijke verschuiving zichtbaar van traditioneel, klassikaal leren naar meer informeel leren op de werkplek. Deze trend sluit aan bij het bekende 70:20:10-model, waarin 70% van het leren plaatsvindt door ervaringen op te doen in de praktijk.
Werkplekleren heeft verschillende voordelen: het is direct toepasbaar, sluit aan bij de dagelijkse realiteit en bevordert continu leren. Bovendien is de transfer van het geleerde naar de praktijk veel directer dan bij formele leerinterventies. Op deze pagina vind je boeken en inzichten die je helpen werkplekleren effectief vorm te geven en te stimuleren binnen jouw organisatie.
De verschuiving naar werkplekleren
De traditionele aanpak waarbij medewerkers periodiek een training volgen en daarna weer aan het werk gaan, maakt steeds meer plaats voor geïntegreerde leervormen. Deze transitie wordt door verschillende experts onderkend, en is goed zichtbaar in de literatuur over leren en ontwikkelen in organisaties.
In de leerstand Een belangrijke les uit 'In de leerstand' is dat werkplekleren niet vanzelf gebeurt. Het vereist bewuste aandacht voor het creëren van een leerklimaat waarin mensen zich veilig voelen om te experimenteren, fouten te maken en reflectie tot onderdeel van hun dagelijks werk te maken.
Coaching als vorm van werkplekleren
Een krachtige manier om werkplekleren te faciliteren is coaching. Door coaching direct in de werkcontext te plaatsen, kunnen medewerkers zich ontwikkelen terwijl ze met reële uitdagingen aan de slag zijn. Het stelt hen in staat om directe feedback te krijgen en nieuwe inzichten meteen toe te passen.
SPOTLIGHT: Erik de Haan
De integratie van leren in het dagelijks werk vraagt om een andere kijk op leren en ontwikkelen. Het is niet langer iets dat 'erbij' komt, maar wordt onderdeel van hoe we werken. Deze visie op leren als geïntegreerd onderdeel van werk komt sterk naar voren in de Canon van leren & ontwikkelen.
Spotlight: Manon Ruijters
Brein en werkplekleren
Inzichten uit de neurowetenschap bieden waardevolle aanknopingspunten voor het effectiever maken van werkplekleren. Door te begrijpen hoe ons brein informatie verwerkt en vaardigheden ontwikkelt, kunnen we leerinterventies beter ontwerpen.
"Om werkplekleren effectief te maken, moeten we af van het idee dat leren iets is dat voornamelijk in een klaslokaal gebeurt. Het brein leert het meest effectief in authentieke situaties waar nieuwe kennis direct toepasbaar is en betekenis krijgt." Uit: Breinopeners
Werkplekleren en organisatieontwikkeling
Wanneer werkplekleren goed wordt geïmplementeerd, draagt het niet alleen bij aan individuele ontwikkeling maar ook aan organisatieontwikkeling. Het verbinden van individueel en collectief leren creëert een dynamiek waarin innovatie en continue verbetering worden gestimuleerd.
Praktische implementatie van werkplekleren
De theorie klinkt vaak veelbelovend, maar hoe implementeer je werkplekleren in de praktijk? Welke stappen kun je zetten om een werkomgeving te creëren die leren stimuleert en faciliteert? Verschillende auteurs bieden hiervoor concrete handvatten.
Leren in organisaties Een cruciale les uit 'Leren in organisaties' is dat werkplekleren niet vrijblijvend is. Het vraagt om bewuste ontwerpdiscipline en een systemische kijk op de wisselwerking tussen individueel leren, teamleren en organisatieleren. Pas wanneer deze niveaus verbonden zijn, ontstaat duurzame ontwikkeling.
Identiteitsontwikkeling door werkplekleren
Werkplekleren draagt niet alleen bij aan het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar ook aan de professionele identiteit. Door betekenisvolle ervaringen in de werkcontext kunnen professionals een dieper begrip ontwikkelen van wie ze zijn en willen worden als professional.
Werkplekleren en prestatieverbetering
Het ultieme doel van werkplekleren is niet alleen persoonlijke ontwikkeling, maar ook prestatieverbetering. Door leren direct te koppelen aan werkprestaties wordt het effect van leerinterventies direct zichtbaar en meetbaar.
De toekomst van werkplekleren
Met de toenemende digitalisering, het hybride werken en de snelle veranderingen in bijna alle sectoren, evolueert ook werkplekleren. De uitdaging is om werkplekleren effectief vorm te geven in deze nieuwe contexten, waarbij technologie zowel een uitdaging als een kans biedt.
Werkplekleren zal in de toekomst nog belangrijker worden als antwoord op de behoefte aan 'just-in-time' leren en continue ontwikkeling. Organisaties die erin slagen om van hun werkomgeving een rijke leeromgeving te maken, hebben een belangrijk concurrentievoordeel in een kenniseconomie die steeds sneller verandert.
Door werkplekleren centraal te stellen in je L&D-strategie en de inzichten uit de besproken boeken toe te passen, kun je bijdragen aan een organisatie waarin leren en werken naadloos in elkaar overvloeien. Zo creëer je niet alleen betere leerresultaten, maar ook meer werkplezier en betere prestaties.