
Lees verder
Prof. Dr. J. Strikwerda (1952) is senior management consultant (partner) bij Nolan, Norton & Co.
Meer over Hans StrikwerdaWat zijn de eerst te nemen beslissingen om een antwoord te geven op de complexiteit van de markt, zonder dat het voor de bestuurder en zijn medewerkers complexer wordt? Organisatievormen blijken steeds eindig in hun toepasbaarheid. Dat geldt ook voor de unit-organisatie, die zo populair werd in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Inmiddels is het karakter van de unit-organisatie danig gewijzigd door de toepassing van shared service centers.
De ontwikkelingen gaan verder. Menig onderneming worstelt bijvoorbeeld of er over de business units account management moet worden ingevoerd. Of productmanagement over de regio's. Eén ding is duidelijk: de matrixorganisatie met daarin twee bazen op één medewerker werkt niet. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan dual reporting steeds sterker gevoeld. Het blijkt dat een aantal ondernemingen nu een oplossing voor dit probleem toepassen die al rond 1980 werd besproken. De multidimensionale organisatie.
In dit boek wordt daarvan een aantal voorbeelden uitvoerig beschreven. Deze nieuwe organisatie stelt andere eisen aan mensen, maar faciliteert ook samenwerking en is daarin principieel anders dan de matrixorganisatie. Tegelijk is met de multidimensionale organisatie een einde gekomen aan het kantelen van de organisatie. Dit boek behandelt dit nieuwe fenomeen voor bestuurders op hoofdpunten en legt uit wat de eerst te nemen beslissingen zijn om een antwoord te geven op de complexiteit van de markt, zonder dat het voor de bestuurder en zijn medewerkers complexer wordt. Daarnaast is het boek ook van belang voor stafmedewerkers en adviseurs, en in het hoger bedrijfskundeonderwijs.
Dit boek stond op de shortlist van Managementboek van het Jaar 2009.
organisatiekunde multidimensionale organisaties unitmanagement organisatieverandering organisatievormen management kenniseconomie corporate management ICT strategisch management bedrijfskennis kennisdeling verandermanagement leidinggeven divisiemodel centralisatie samenwerking profit centre industriële revolutie organisatiestructuur bestuursvormen organisatieparadigma netwerkorganisatie kennisrevolutie informatie life cycle Raad van Bestuur kennisasymmetrie corporate visie overtuigingen