Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Ondernemen Zo onderneem je circulair in food
Zo onderneem je circulair in food
Junion Hanenberg

Deze ondernemer, begenadigde spreker en docent aan de Hogeschool Rotterdam is gezegend met een commerciële mindset, een aanstekelijke energie en een sterk ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel. Eigenschappen, die onlosmakelijk met elkaar zijn versmolten tot het DNA van zijn onderneming IntelligentFood.  Een teamspeler die begrijpt dat je in je eentje weinig voor elkaar krijgt. 

 

Meer over de auteurs
Junion Hanenberg, Annemarie Oord

Zo onderneem je circulair in food

Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789001011819
Verkooppositie 2683Hoogste positie: 220
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
29,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

In dit boek vertelt Junion Hanenberg, oprichter van IntelligentFood, hoe hij een circulaire onderneming is gestart om voedselverspilling het hoofd te bieden. Het moet anders kunnen. Heel anders. Maar waar begin je? Alles komt in dit boek voorbij, wat jou voorbereidt op circulair ondernemen in een heel belangrijke tak van sport: food. Ga jij de uitdaging aan?

Voedselverspilling lijkt vaak niet zo’n groot probleem, zolang je het alleen op jezelf betrekt. Er gaat af en toe wat in de afvalbak, omdat iets over datum is. Omdat je net wat te veel gekookt hebt voor vandaag, maar te weinig overhoudt voor een volledige maaltijd morgen. Het probleem is dat dit op heel grote schaal gebeurt. Als we onze aarde leefbaar willen houden voor onszelf en de generaties na ons, zullen we hier vele malen zorgvuldiger mee om moeten gaan dan we nu doen. Daarbij is het belangrijk dat we beseffen dat onze aarde een gesloten systeem is. Er komen geen grondstoffen spontaan bij, net zo min als dat er spontaan stoffen uit ons aardse systeem verdwijnen. Dus hoe meer we verspillen en vervuilen, des te meer we daar last van krijgen. Een bioloog zou dat een typisch geval van ‘nestbevuiling’ noemen. Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen en bedrijven die dat zien, die dat begrijpen en daar ook actie op ondernemen. Dat zijn consumenten die op steeds meer vlakken duurzame keuzes maken en bedrijven die circulair ondernemen.

Hoe meer bedrijven circulair gaan ondernemen – met aandacht en respect voor grondstoffen, milieu en maatschappij – des te meer effect dat zal hebben op consumenten. Dat is ook logisch; naarmate het aanbod van duurzaam geproduceerd voedsel toeneemt, wordt het voor consumenten gemakkelijker om daarvoor te kiezen. Die consument koopt niet alleen het duurzame product, maar ook het goede verhaal dat daaraan vastzit. En daar wil een consument in redelijkheid ook best iets meer voor betalen.

Trefwoorden

circulair ondernemen   voedselverspilling   duurzaamheid   food   reststromen   ondernemerschap   coöperatiemodel   innovatie   sdg's   voedselproductie   businessmodelinnovatie   open innovatie   true pricing   ketenregisseur   productieketen   start-up   waardebepaling   ondernemerschap 3.0   marketing   financiering   path dependence   ondernemen   regelgeving   commitment   rapportageverplichting   waardestrategieën  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789001011819
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:364
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:7-10-2022
Hoofdrubriek:Ondernemen

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Junion Hanenberg

Deze docent aan de Hogeschool Rotterdam is gezegend met een ondernemende en commerciële mindset, een aanstekelijke energie en een sterk ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel. Eigenschappen, die onlosmakelijk met elkaar zijn versmolten tot het DNA van zijn onderneming IntelligentFood. Junion Hanenberg richtte IntelligentFood op om (voedsel)verspilling tegen te gaan. In het duurzame concept van zijn bedrijf komen keten-, structuur- en procesinnovatie bij elkaar. Zijn vertrekpunt hierbij was de vraag: hoe kan ik voedselproductiebedrijven motiveren om meer tegen voedselverspilling te doen? Veel bedrijven verdisconteren de waarde van de reststromen namelijk gewoon in hun verkoopprijs. Maar daar waar reststromen al betaald zijn, voelen bedrijven de urgentie meestal niet om er op een andere – duurzamere – manier mee om te gaan. Om verspilling te verminderen is het noodzakelijk om ketenoverschrijdend samen te werken. Hoe meer partijen met elkaar samenwerken, des te meer voedsel er kan worden gered. Maar ook: des te complexer het hele plaatje wordt. IntelligentFood ontwikkelt producten op basis van reststromen, is preferred supplier van duurzame relatiegeschenken, organiseert jaarlijks terugkerende evenementen voor Hogeschool Rotterdam, het Zadkine en Albeda college. Naast het leiden van IntelligentFood geeft Junion lezingen over voedselsystemen en ketensamenwerkingen.

Andere boeken door Junion Hanenberg

Bekijk alle boeken

Over Annemarie Oord

Annemarie Oord is taalkundige en journalist en heeft inmiddels ruim 20 jaar ervaring als tekstschrijver en eindredacteur. Vanuit haar eigen bedrijf tekstbureau Tekstkracht voert ze vanuit Twente een variëteit aan schrijf- en interviewopdrachten uit voor duurzame bedrijven en partijen in de accountancybranche. Zij is partner-aandeelhouder in een bedrijf dat content ontwikkelt op het gebied van leefstijl en vitaliteit.

Andere boeken door Annemarie Oord

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord

1 Waarom voedselverspilling tegengaan
Wat is voedselverspilling?
Voedselverspilling in gradaties
Regelgeving aanpassen
Inzichten

2 SDG’s het grotere plaatje
De 17 SDG’s
Eén groot netwerk van SDG’s
SDG 10: Ongelijkheid verminderen
SDG 12: verantwoorde productie en consumptie
Conceptueel raamwerk voedselverlies en -verspilling
Ondernemerschap 3.0
Inzichten

3 Hoe ga je voedselverspilling tegen
De productieketen
Het belang van de producent
Prikkels om het anders te gaan doen
Inzichten

4 Aanloop naar een circulaire onderneming in food
Gouden regels
De ketenregisseur
Inzichten

5 De kracht van (open) innovatie
Klein of groots innoveren
Gesloten of open innovatie
Hoe IntelligentFood open innovatie toepast
Inzichten

6 De coöperatie als nieuw businessmodel
Ruimte voor positiviteit
Path dependence
Kritisch kijken naar je eigen bedrijf
Businessmodelinnovatie
Het coöperatiemodel
Circulair ondernemen
Inzichten

7 Een concrete toepassing van het coöperatieve model
Structuur coöperatief model
Commitment bij alle partijen
Onderscheid in drie ledengroepen
Inzichten

8 Waardering van reststomen en diensten: wat is de juiste prijs
Vier gouden regels
Praktijkonderzoek van IntelligentFood bij bakkerijen
Wat is correcte prijs van reststromen
Hoe waardeer je een dienst als inbreng in de coöperatie?
Rapportageverplichting
Inzichten

9 Marketing
Het belang van goede marketing
Marketing volgends waardestrategieën van Treacy en Wiersema
Tweesporenmarketing
Eerlijke prijzen (true pricing)
Inzichten

10 Financiering van je onderneming
Overwegingen bij keuze van een financier
Financiële steun van friends, family and fools
Inzichten

11 Start-up met vallen en opstaan
Tips
Inzichten

Bijlage: Hoe waardeer je een start-up
Dankwoord
Gebruikte literatuur
Register

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Wie is hier de baas?
    Elias Schenk
    Wie is hier de baas?
    € 21,99
  • Wat iedereen zou moeten weten over klimaatverandering
    Bart Verheggen
    Wat iedereen zou moeten weten over klimaatverandering
    € 17,50
  • Elektronische vermogenscontrole - 1 Schakelaars en convertoren
    Jean Pollefliet
    Elektronische vermogenscontrole - 1 Schakelaars en convertoren
    € 34,99
  • Zo organiseer je een event
    Roel Grit
    Zo organiseer je een event
    € 33,95
  • Kwaliteitsmanagement, met MyLab NL
    Ron Emmerik
    Kwaliteitsmanagement, met MyLab NL
    € 52,50
  • Strategisch HRM
    Eelke Pol
    Strategisch HRM
    € 35,75

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Zo onderneem je circulair in food

        Zo onderneem je circulair in food
        Junion Hanenberg , Annemarie Oord
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Zo onderneem je circulair in food

        Verwijder uw beoordeling