Inkoop: Werken vanuit een ketenbenadering
Paperback Nederlands 2022 4e druk 9789001078522Samenvatting
- Behandelt de basistheorie van inkoop op toegankelijke wijze;
- stelt samenwerken in de keten centraal;
- met aansprekende praktijkvoorbeelden en cases.
Goed inkopen begint met een stevige kennis van het inkoopvak. Inkoop - Werken vanuit een ketenbenadering behandelt op toegankelijke wijze alle aspecten die daarvoor van belang zijn. Hierbij staat de gedachte centraal dat een goede samenwerking met andere afdelingen in een bedrijf, leveranciers en eindafnemers cruciaal is voor een succesvolle inkoop.
De theorie in het boek wordt toegelicht met aansprekende praktijkvoorbeelden en cases uit de industrie, handel, overheid en dienstverlening en afgewisseld met tussenvragen en antwoorden. Dankzij de praktische opzet is deze uitgave ook uitstekend te gebruiken als naslagwerk bij praktijkopdrachten, stages en afstudeerprojecten.
De theorie in deze vernieuwde, vierde editie wordt zoveel mogelijk geïllustreerd aan de hand van nieuwe, actuele voorbeelden en ontwikkelingen. Ook inhoudelijk is de stof hier en daar aangepast. Zo is in hoofdstuk 1 de paragraaf over trends in inkoop geactualiseerd, zodat deze aansluit bij recente wetenschappelijke literatuur. Ook is aanvullende verdiepingsstof opgenomen over social return in relatie tot inkoop. In hoofdstuk 2 is de informatie over inkoop in de zorgsector en publieke inkoop up-to-date gemaakt. Zo wordt nu ook aandacht besteed aan de nieuwe inkooptaak van gemeenten op het gebied van de WMO, de Jeugdwet en de Participatiewet. In hoofdstuk 3 zijn verschillende inkoopsamenwerkingen beter met voorbeelden toegelicht en is de paragraaf over outsourcing meer in balans gebracht met de nieuwe ontwikkelingen. In de paragraaf ketenfinanciering uit hoofdstuk 5 is de nieuwe wettelijke betalingstermijn van 30 dagen die grote bedrijven moeten hanteren voor hun betalingen aan het midden- en klein bedrijf opgenomen. In hoofdstuk 6 is ook een voorbeeld opgenomen over process mining, een onderdeel van data analytics dat veel informatie kan opleveren voor procesoptimalisatie op het gebied van inkoop.
Doelgroep
Inkoop - Werken vanuit een ketenbenadering is geschikt voor hbo-opleidingen die zich met het vak Inkoop bezighouden, zoals Commerciële Economie, Technische Bedrijfskunde, Facility Management, Logistiek & Economie en Logistics Engineering. Het boek is uitermate geschikt voor zelfstudie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Afbakening van de inkoop 9
1 Inkoop in vogelvlucht 11
1.1 Begripsbepaling inkoop 13
1.2 Inkoop binnen de keten 19
1.3 De (noodzakelijke) meerwaarde van inkoop 27
1.4 Bereiken van inkoopresultaat 37
1.5 Inkoop in ontwikkeling 41
Samenvatting 53
2 Inkoop in sectoren 57
2.1 Productiebedrijven 59
2.2 Dienstverleners 71
2.3 Handelsondernemingen 78
2.4 Inkoop bij de overheid 85
Samenvatting 98
DEEL 2
Tactische en operationele inkoop 101
3 Sourcing 103
3.1 Sourcingbeleid 105
3.2 Sourcingstrategieën 107
3.3 Leveranciersbeleid 109
3.4 Samenwerkingsvormen binnen inkoop 114
3.5 Uitbesteden 121
Samenvatting 127
4 Inkoopproces 129
4.1 Rol inkoper 131
4.2 Initiële inkoop 133
4.3 Operationele inkoop 146
4.4 Uitvoering van het inkoopproces 157
4.5 E-procurement en het inkoopproces 159
4.6 Contractmanagement en ‘contract compliance’ 163
Samenvatting 170
DEEL 3
Kwantitatieve inkoopaspecten 173
5 Prijsstelling en inkoop 175
5.1 Kostenopbouw 177
5.2 Varianten van prijszetting 180
5.3 Total cost of ownership 188
5.4 Beperken van inkoopprijsstijgingen 189
5.5 Kosten in de keten 196
5.6 Ketenfinanciering 200
Samenvatting 203
6 Ontdekken van patronen in inkoopuitgaven 207
6.1 Soorten goederen en diensten 209
6.2 Inkoopdiagnose of ‘spend analysis’ 213
6.3 Pareto-analyse 217
6.4 Formuleren van een inkooppakketstrategie 221
6.5 Accountportfolio 228
Samenvatting 233
DEEL 4
Organisatie van de inkoop 237
7 Positioneren van inkoop in de organisatie 239
7.1 Inkooptaken in organisaties 241
7.2 Belang van inkoop verschilt per organisatie 243
7.3 Inkoopontwikkelingsmodel 245
7.4 Inkopen is intern afstemmen 247
7.5 Centraal versus decentraal inkopen 250
7.6 Inrichten van een inkooporganisatie 253
7.7 Extern afstemmen van inkoop 257
7.8 Purchasing Excellence 261
Samenvatting 271
Antwoorden tussenvragen 273
Literatuuropgave 286
Bijlage 1 Incoterms 291
Illustratieverantwoording 292
Register 293
Over de auteurs 297
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan