Strategische en operationele marketingplanning - Kernstof-B
Paperback Nederlands 2019 7e druk 9789001899936Samenvatting
- Standaardwerk op het gebied van marketingplanning;
- sluit aan op de meest actuele NIMA-B exameneisen (2019);
- veel praktijkvoorbeelden en cases.
Strategische en operationele marketingplanning – Kernstof B is uitgegroeid tot een standaardwerk op het gebied van marketingplanning, strategie en management.
In het boek is volop aandacht voor strategische issues, de internationale dimensie, B2B en online marketing. Aan de hand van vele praktische voorbeelden worden de verbanden tussen de verschillende theoretische begrippen inzichtelijk gemaakt. Strategische en operationele marketingplanning – Kernstof B kenmerkt zich door een integrale onderwijsmethodiek en sluit naadloos aan op de meest recente NIMA-exameneisen (2019).
De inhoud van deze nieuwe editie is grondig vernieuwd. Theorieën en voorbeelden zijn geactualiseerd. Onderwerpen als ‘customer journey’, businessmodellen, ‘scrum & agile’, merkstrategie en conversie-optimalisatie komen in deze editie nadrukkelijk aan de orde. Meer dan ooit geeft deze zevende druk docenten de inspiratie om aan studenten kritische vragen te stellen en opdrachten te formuleren.
Bij dit boek kunnen docenten bovendien zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten. Toetsen kunnen geëxporteerd worden naar diverse formats.
Strategische en operationele marketingplanning sluit aan bij de NIMA-B opleidingen en de hoofdfase van de opleidingen Commerciële Economie, Media-Informatie en Communicatie, Small Business & Retail Management, Technische Bedrijfskunde en aanverwante opleidingen.
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Analyse van de externe omgeving
3. Vraaganalyse, prognose en scenario
4. Consumentengedrag
5. Gedrag van organisaties
6. Analyse van de interne omgeving
7. Afnemersgeoriënteerde marketingorganisatie
8. Portfolioanalyse
9. Van SWOT-analyse tot centraal probleem
10. Opties: formulieren van aangepast strategisch beleid
11. Marketingstrategie: segmentatie en positionering
12. Marketingmix (1), het meest concreet voor afnemers
13. Marketingmix (2)
14. Analyse van de financiële situatie van de organisatie
15. Kosten en opbrengsten
16. Marktonderzoek en statistische technieken
17. Het operationele marketingplan
Bijlage I: Het strategisch marketingplanningsproces: een tienstappenplan
Lijst van afkortingen
Literatuuropgave
Illustratieverantwoording
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan