Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Ondernemen in allianties en netwerken

Een multidisciplinair perspectief

Gebonden Nederlands 2007 9789013049190
Verkooppositie 1294Hoogste positie: 149
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

Samenvatting

Interorganisatorische samenwerking in netwerken is een belangrijke factor achter het innovatievermogen van bedrijven. Steeds meer bedrijven maken gebruik van strategische allianties om producten of markten te ontwikkelen, kennis te verwerven of risico's en investeringen te delen. Deze ontwikkeling is snel gegaan, maar toch zijn niet alle samenwerkingsverbanden succesvol. De dynamiek is immers vaak onvoorspelbaar.

Uit de bijdragen in dit boek blijkt bovendien dat er vele vormen bestaan van allianties en netwerken. Ieder vakgebied kiest zijn eigen invalshoeken en levert eigen inzichten:
- Het organisatiekundig perspectief gaat in op innovatie in netwerken;
- Het bedrijfskundig perspectief belicht het formeren en functioneren van allianties;
- De bestuurskunde neemt samenwerking tussen publieke en private instellingen onder de loep;
- Het sociaal-wetenschappelijk perspectief bekijkt de spanningen in inspiraties in samenwerking.

'Ondernemen in allianties en netwerken' brengt de verschillende invalshoeken samen en slaat een brug tussen theorie en praktijk. Meer dan dertig auteurs bieden vanuit een multidisciplinair perspectief theorieën en inzichten om de dynamiek van samenwerking tussen organisaties beter te begrijpen en succesvol te maken. Praktijkbeoefenaars delen hun ervaringen en het boek besluit met een overzicht van succesvoorwaarden en een beschrijving van paradoxen die behulpzaam kunnen zijn bij het formeren, functioneren en transformeren van allianties en netwerken.

Specificaties

ISBN13:9789013049190
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:349
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:21-5-2014
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

3.8 van de 5
5 stemmen
1
2
2
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jaap Boonstra

Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek en Leiderschap’ aan Esade Business School in Barcelona (Spanje), hoogleraar Organisatieverandering aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB). Jaap is tevens hoogleraar ‘Internationaal leiderschap’ en voorzitter van de interfacultaire groep Internationaal Leidershap bij CEMS, The Global Alliance in Management Education. Eerder was hij als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en Rector van Sioo, Interuniversitair Centrum voor Organisatie- en Veranderkunde.    Als onafhankelijk adviseur ondersteunt Jaap maatschappelijke organisaties en wereldwijde allianties in hun ontwikkeling. Hij schreef verschillende boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap, waaronder Allianties voor een Duurzame Toekomst (Boom, 2023) Veranderen als Samenspel (Boom, 2018), Perspectieven op Veranderen (Boom, 2017), Perspectieven op Leiderschap (Boom, 2017), Veranderen van Maatschappelijke organisaties (Business Contact, 2017) en Leiders in Cultuurverandering (Van Gorcum, 2014) en Verandermanagement in 28 lessen (Business Contact, 2013). Fotografie: Wiep van Apeldoorn

Andere boeken door Jaap Boonstra

Inhoudsopgave

Voorwoord

1 Ondernemen in allianties en netwerken
Een multidisciplinair perspectief
Jaap Boonstra

ORGANISATIEKUNDIG PERSPECTIEF

2 Netwerken en innovatieve prestaties
Overzicht van theorie
Leon Oerlemans en Patrick Kenis

3 Schipbreuk bij innovatie in toeleveringsnetwerken
Bevindingen uit onderzoek
Henk Akkermans

4 Innovatie en vertrouwen in netwerken
Een verdiepende casestudie
Gerhard Smid, Katinka Bijlsma-Frankema en George Bernaert

BEDRIJFSKUNDIG PERSPECTIEF

5 Alliantiemanagement
Theorie en praktijk
Ard-Pieter de Man en Geert Duysters

6 Behouden en verbreken van allianties
Bevindingen uit onderzoek
Simona Spedale-Latimer, Frans van den Bosch en Henk Volberda

7 Alliantievaardigheden als kerncompetentie
Een verdiepende casestudie
John Bell en Charmianne Lemmens

8 Alliantiemanagement in maatschappelijke markten
Bevindingen uit praktijkreflecties
Frank Beemer, Theo Camps en Niels Kastelein

BESTUURSKUNDIG PERSPECTIEF

9 Publiek-private samenwerking in Nederland
Overzicht van theorie en praktijk
Erik-Hans Klijn en Mark van Twist

10 Vormgeven aan publiek-private samenwerking
Bevindingen uit de praktijk
Jeroen in 't Veld

11 Spanningen in organisaties met publieke en private relaties
Een verdiepende casestudie
Philip Karré en Roel in 't Veld

SOCIAALWETENSCHAPPELIJK EN PSYCHOLOGISCH PERSPECTIEF

12 Samenwerkingsrelaties over organisatiegrenzen
Theorie en praktijk
Sandra Schruijer en Leopold Vansina

13 Bewuste en onbewuste processen van samenwerken
Overzicht van theorie en praktijk
Erik van de Loo

14 Bestuurders in samenwerkingsverbanden
Bevindingen uit onderzoek
Edwin Kaats en Wilfrid Opheij

15 Leren samenwerken bij veranderen en innoveren
Bevindingen uit onderzoek
Arienne van Staveren

PRAKTIJKREFLECTIES

16 Allianties voor een betere wereld
Een verdiepende casestudie
Thea Hilhorst, Joost Oorthuizen en Katrien Termeer

17 Grensoverschrijdend samenwerken
Praktijkervaringen vanuit de systemische benadering
Esther Veldhuijzen van Zanten

18 Essenties van alliantiekunde
Reflecties vanuit de praktijk
Maarten Königs

TERUGBLIK EN VOORUITBLIK

19 Samenwerken in allianties en netwerken
Spelen met paradoxen
Jaap Boonstra
Auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Ondernemen in allianties en netwerken