Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Balanced Scorecard & INK-managementmodel
Balanced Scorecard & INK-managementmodel
Balanced Scorecard & INK-managementmodel
Kees Ahaus

Prof. dr. ir. C.T.B. (Kees) Ahaus is directeur van TNO Management Consultants, tevens is hij in deeltijd hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen op de UMCG-leerstoel Healthcare Management.

Meer over de auteurs
Kees Ahaus, Frank Diepman

Balanced Scorecard & INK-managementmodel

Gebonden Nederlands 2010 9789013079081
21 beoordelingen
EvergreenTotaal 606 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
62,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Voor gewone mensen en gewone organisaties is het moeilijk een brug te slaan tussen wat u bent en wat u zou willen zijn. Dat proces van groei, gebaseerd op stelselmatige en systematische verbetering, is vreselijk moeilijk. Het vereist discipline, weten waarmee u bezig bent en grote kennis van de factoren die succes bepalen.

Dit boek, dat zowel het INK-managementmodel (in het verlengde van het Europese model) als de Balanced Scorecard van Kaplan en Norton omschrijft en beschrijft en deze door een aantal praktische toepassingen inzichtelijk maakt, komt op een juist moment. Het stelt organisaties, medewerkers en leiders in staat zich te oriënteren op en kennis te maken met twee invoeringsprogramma's om daardoor 'klasse' te krijgen. Succesvol zijn in waar u voor staat en dat met z'n allen bereiken, is niet eenvoudig, maar wel uitermate boeiend. Daarom is dit boek zeer de moeite waard. Het is een heel goed middel om dromen in daden om te zetten.

Specificaties

ISBN13:9789013079081
Trefwoorden:prestatiemeting, prestatiesturing, prestatie-indicatoren, balanced scorecard, top 5 prestatiemeting en -sturing, Model Nederlandse Kwaliteit, INK-model
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:311
Uitgever:Boom
Druk:4
Verschijningsdatum:9-10-2010
Hoofdrubriek:Strategisch management
ISSN:
Serie:Organisatiekwaliteit

Expertrecensies (1)

Balanced Scorecard & INK-managementmodel
Ernest-Jan Mutsaers | 10 januari 1999
Veel veranderingen bij organisaties lopen vast of leveren niet de beoogde resultaten op door een gebrekkige implementatiestrategie. Na een vaak energieke fase van het stellen van de diagnose en het vervolgens op creatieve wijze definiëren van verbeterplannen, blijkt het lastig om de plannen succesvol te implementeren. Een ambitieus plan dreigt in de bureaula te verdwijnen, met als mogelijk gevolg van deze desillusie de zoveelste ervaring in de organisatie dat het met al die veranderingen niet zo'n vaart zal lopen. Over naar de orde van de dag.
Lees verder

Lezersrecensies

3.7 van de 5
21 stemmen
6
7
5
2
1
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Kees Ahaus

Prof. dr. ir. C.T.B. (Kees) Ahaus is directeur van TNO Management Consultants, tevens is hij in deeltijd hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen op de UMCG-leerstoel Healthcare Management. Hij heeft een jarenlange ervaring als adviseur op terreinen als kwaliteitsmanagement, klachtenmanagement, performance management en strategievorming en werkte in dit verband voor directieteams van kleine tot zeer grote organisaties in de profit- en vooral ook de non-profit-sector. Hij is auteur van diverse succesvolle managementboeken en van tientallen artikelen. Ahaus is voorzitter van Centraal College van Deskundigen in de Zorg- en Welzijnssector, voorzitter van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) en lid van de Dutch Academy for Quality.

Andere boeken door Kees Ahaus

Bekijk alle boeken

Over Frank Diepman

Frank Diepman is senioradviseur en is sinds 1993 bij de Projectgroep Bedrijfskunde TNO werkzaam. Na zijn bedrijfskundige studie was hij werkzaam voor DSM Limburg BV. als kwaliteitsmanager heeft hij aldaar het traject van het opzetten, het implementeren en het laten certificeren van een kwaliteitssysteem voor de centrale inkoopafdeling begeleid. Binnen de Projectgroep Bedrijfskunde TNO heeft hij brede ervaring met bedrijfsdiagnose, -begeleiding en –opleiding in het kader van kwaliteitsmanagement en verbetermanagement. Hij werkt voor organisaties die verbetermanagement inhoud geven conform de Invoeringsaanpak Balanced Scorecard en de Invoeringsaanpak Model Nederlandse Kwaliteit.

Andere boeken door Frank Diepman

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Woord vooraf
Ten geleide

DEEL 1 INVOERINGSAANPAK BALANCED SCORECARD & INK-MANAGEMENTMODEL
1 Modellen voor performance management
1.1 Inleiding
1.2 Invoeringsaanpakken voor de Balanced Scorecard en het INK-managementmodel
1.2.1 Stapsgewijs werken met de modellen
1.2.2 Sturen van prestaties en processen: de besturingsinvalshoek
1.2.3 Ontwikkelen van een verbeterplan: de diagnose- en verbeterinvalshoek
1.3 Kenmerken van de veranderaanpak
1.4 Overeenkomsten en verschillen tussen de Balanced Scorecard en het
INK-managementmodel
1.5 Opbouw en inhoudsbeschrijving van dit boek
Literatuur

2 Visieontwikkeling
2.1 Inleiding
2.2 Inhoud van missie en visie
2.2.1 Missie
2.2.2 Visie
2.3 Hoe kan een visie worden ontwikkeld?
2.4 Ten slotte
Literatuur

BALANCED SCORECARD & INK-MANAGEMENTMODEL
3 Succesbepalende factoren, strategische kaart en prestatie-indicatoren
3.1 Inleiding
3.2 Sturen van prestaties en processen
3.2.1 Sturen van prestaties vanuit de perspectieven van de Balanced Scorecard
3.2.2 Sturen van prestaties vanuit de resultaatgebieden van het INK-managementmodel
3.2.3 Sturen van processen
3.3 Succesbepalende factoren
3.4 Strategische kaart
3.5 Prestatie-indicatoren
3.6 Hoe de strategische kaart en de prestatie-indicatoren uit te werken?
3.7 Beoordelen van, belonen van en coachen op prestaties
3.8 Ten slotte
Literatuur

4 Verankering van prestatie-indicatoren
4.1 Inleiding
4.2 Hoe prestatie-indicatoren te verankeren: de TVB-sessie
4.2.1 Verantwoordelijkheidsgebieden bij prestatie-indicatoren
4.2.2 De begrippen bevoegdheid en verantwoordelijkheid
4.2.3 Twee typen bevoegdheden
4.2.4 Delegatie van bevoegdheden
4.2.5 Bevoegdheidsverdeling op raakvlakken in de organisatie
4.3 Begeleiden van een TVB-sessie
4.4 Processen nader uitwerken door risico-inventarisatie
4.5 Ten slotte
Literatuur

5 Acties
5.1 Inleiding
5.2 Inventariseren van acties vanuit de besturingsinvalshoek
5.2.1 Acties voor prestatiesturing
5.2.2 Acties voor procesverbetering
5.3 Inventariseren van acties vanuit de diagnose- en verbeterinvalshoek
5.3.1 Acties uit een diagnose
5.3.2 Kiezen van acties
5.3.3 Opstellen van een verbeterplan
5.4 Ten slotte
Literatuur

Resumé Deel 1

DEEL 2 VOORWAARDEN VOOR ACCEPTATIE INVOERINGSAANPAK
6 Leren in organisaties en de lerende organisatie
6.1 Inleiding
6.2 Stappen voor een effectief leerproces
6.3 Is het leren in elk type organisatie hetzelfde?
6.3.1 Proces van leren
6.3.2 Leren en organisatietypen
6.4 Ten slotte
Literatuur

7 Omgaan met weerstand
7.1 Inleiding
7.2 Weerstand en communicatie
7.3 Mensbeeld en weerstand
7.4 Hoe ziet weerstand eruit?
7.5 Aanleidingen voor weerstand
7.6 Effectief gedrag bij weerstand
7.7 Ten slotte
Literatuur

8 Samenwerking in de lerende organisatie
8.1 Inleiding
8.2 Samenstelling van teams
8.3 Individueel leren en leren in teams
8.3.1 Individueel leren
8.3.2 Teamleren
8.4 Ten slotte
Literatuur

9 Beïnvloeding van organisatiecultuur
9.1 Inleiding
9.2 Wat is cultuur?

BALANCED SCORECARD & INK-MANAGEMENTMODEL

9.3 Cultuurniveaus
9.4 Actiegericht onderzoeken van een organisatiecultuur
9.5 Kenmerken van een prestatiegerichte cultuur
9.6 Ten slotte
Literatuur

Bijlage: Vragen die in een groepsgesprek kunnen worden gesteld

Resumé Deel 2

Bijlagen
Trefwoordenregister
De auteurs

Aanbevolen live events...

maandag 19-09-2022

Future Focused Leadership

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Balanced Scorecards and Operational Dashboards with Microsoft Excel
    Ron Person
    Balanced Scorecards and Operational Dashboards with Microsoft Excel
    € 55,10
  • Business Performance Management
    Ton Wentink
    Business Performance Management
    € 79,50
  • Beroep op onderzoek
    Joep Brinkman
    Beroep op onderzoek
    € 62,95
  • Universal Methods of Design
    Bruce Hannington
    Universal Methods of Design
    € 38,02
  • Opvoedingsondersteuning als bijzondere vorm van preventie
    Marga Burggraaff-Huiskes
    Opvoedingsondersteuning als bijzondere vorm van preventie
    € 31,50
  • Gericht presteren met het INK-managementmodel
    Kees Tillema
    Gericht presteren met het INK-managementmodel
    € 49,95

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2022 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Balanced Scorecard & INK-managementmodel

        Balanced Scorecard & INK-managementmodel
        Kees Ahaus , Frank Diepman
        /