Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Verandermanagement Essenties van verandermanagement
Essenties van verandermanagement
Essenties van verandermanagement
Marco de Witte is partner bij HGRV Adviseurs Managers en tevens verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over de auteurs
Overzichtswerken: wegwijs in de boekenberg Justin van Lopik 22 january 2013 Het vakgebied management en organisatie is inmiddels meer dan honderd jaar oud. Vandaar dat we vier recente overzichtswerken langs de meetlat leggen. Lees het volledige artikel
Marco de Witte, Jan Jonker, Maurits Jan Vink e.a.

Essenties van verandermanagement

Laveren tussen dilemma's in de praktijk

Paperback Nederlands 2012 9789013105278
2 beoordelingen
Verkooppositie 1676947 dagen in de top 100
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
49,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Werken aan veranderen wordt steeds gewoner. Als mensen en als maatschappij doen we niet anders. Desondanks blijkt het in de praktijk van organisaties lastig om met al die veranderingen om te gaan.

De afgelopen jaren heeft een groep veranderaars, docenten en auteurs, inzichten en concepten rond verandermanagement bij elkaar gebracht in een succesvolle leergang. Honderden deelnemers hebben deze inmiddels gevolgd. Met elkaar is het gedachtegoed van de leergang steeds verder uitgewerkt. Dat alles vormt de basis voor dit boek.

'Essenties van verandermanagement' is ontwikkeld rond een centraal model dat helpt om een brug te slaan tussen veranderkundige inzichten en de weerbarstige praktijk van de veranderaar. Het boek is opgebouwd rond vier kernvragen: Waarom? Wat? Hoe? Wie? (Ik!). Het in samenhang beantwoorden van deze vier vragen is de kern van ieder veranderproces. Daarbij worden inzichten aangereikt zoals organisatie- en veranderdiagnose, strategisch leren, nieuwe organisatievormen, samenwerken, kleurendenken, organisatiedynamica, interventies en leiderschap.

Een steeds terugkerend thema in 'Essenties van verandermanagement' is het omgaan met dilemma's. Hier zijn dat er drie: deel versus geheel, inhoud versus betekenis en ratio versus emotie. Uiteindelijk gaat het bij succesvol veranderen om de vraag of de betrokken medewerkers met elkaar (emotioneel) betekenis kunnen verlenen aan het veranderproces. Als een rode draad loopt het bespreken van die dilemma's door alle hoofdstukken. Juist omdat het boek een collage is rond een model van meerdere auteurs en hun ideeën, biedt het een ongewone rijkdom aan inzichten en 'stemmen'. Met inzicht veranderen in de praktijk komt zo een stap dichterbij.

Specificaties

ISBN13:9789013105278
Trefwoorden:organisatie, verandering, veranderen, leiderschap
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:384
Uitgever:Management Impact
Druk:1
Verschijningsdatum:28-12-2012
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (1)

José Otte | 4 juni 2012
Werken aan veranderen wordt steeds gewoner. De afgelopen jaren heeft een groep veranderaars, docenten en auteurs, inzichten en concepten rond verandermanagement bij elkaar gebracht in een succesvolle leergang. De leergang, en de ervaringen vormen de basis voor 'Essenties van verandermanagement'.Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
2 stemmen
1
0
0
1
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

meetlat
Overzichtswerken: wegwijs in de boekenberg
Justin van Lopik 22 januari 2013 Het vakgebied management en organisatie is inmiddels meer dan honderd jaar oud. In die tijd zijn er gigantisch veel onderzoeken naar gedaan, theorieën over gevormd en hulpmiddelen voor bedacht. Niet alles daarvan was altijd even relevant, en de factor tijd speelt uiteraard ook een rol. Welke denkers uit de jaren ’50 zijn nog relevant in een tijd dat continue verandering de norm is geworden? Vier recente overzichtswerken langs de meetlat!
Artikel lezen
Alle interviews en artikelen (1)

Over Marco de Witte

dr. Marco de Witte (1959), is partner bij HGRV Adviseurs Managers en tevens verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (Faculteit Sociale Wetenschappen, Bestuurskunde). Verder is hij is als (kern)docent actief in commercieel (post)doctoraal onderwijs. Als geen ander vertaalt Marco op een heldere manier wetenschappelijke inzichten uit de verandermanagement literatuur naar waardevolle eye-openers voor managers. Hij helpt hen bij het nadenken over, de ontwikkeling en implementatie van veranderplannen.

Andere boeken door Marco de Witte

Bekijk alle boeken

Over Jan Jonker

Jan Jonker is hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. De afgelopen jaren heeft hij daarnaast de Pierre de Fermat-leerstoel aan de Toulouse Business School in Frankrijk en de wisselleerstoel Emile Francqui aan de Vrije Universiteit Brussel bekleed. Zijn werk richt zich op drie samenhangende thema’s: de opkomst van een andere meer duurzame economie, de WEconomy, het ontwikkelen van nieuwe duurzame businessmodellen en transactiesystemen waar geen geld aan te pas komt. Voor dat laatste ontwikkelde en lanceerde hij de app ‘SamSamBank’. Hij schreef met de hulp van heel veel mensen onder andere de bestsellers Duurzaam denken doen (2010), Nieuwe Business Modellen (2015) en Circulair organiseren (2018). De laatste jaren concentreert hij zich met zijn onderzoek meer en meer op de transitievraag die duurzaamheid en circulariteit met zich meebrengen. Hij werkt al jaren samen met Niels Faber aan columns, artikelen en boeken over duurzaamheid, de circulaire economie en transitie. Hij is bereikbaar via: janjonker@wxs.nl.

Andere boeken door Jan Jonker

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord van de redactie

DEEL I Introductie
1. Veranderen: balanceren tussen inhoud en proces - Marco de Witte en Jan Jonker
Inleiding
1.1 Het vierballenmodel
1.2 Waarom?
1.3 Wat?
1.4 Hoe?
1.5 Wie? Ik!
1.6 Op weg naar resultaat: emotioneel betekenisvol veranderen
1.7 Het constructionistisch perspectief: inhoud versus betekenis
1.8 Synthese
Literatuur

2. Veranderdiagnose: recht doen aan de dynamiek en de historie van organisaties - Maurits Jan Vink
Inleiding
2.1 Verandervragen
2.2 Perspectief 1. Het nieuwsgierige kind: waarom is de verandering nodig?
2.3 Perspectief 2. De archeoloog: hoe ging het in het verleden?
2.4 Perspectief 3. De fotograaf: hoe gaat de verandering eruitzien?
2.5 Perspectief 4. De regisseur: hoe geef ik de verandering vorm?
2.6 Tot slot
Literatuur

DEEL I I Het veranderidee
3. Naar flexibele organisatievormen: veranderen in een kenniseconomie - Henk W. Volberda
Inleiding
3.1 Bewegen en toch stilstaan
3.2 Nieuwe organisatievormen
3.3 De paradox van flexibiliteit: een strategisch raamwerk
3.4 Enkelvoudige trajecten van flexibilisering
3.5 Duale trajecten van flexibilisering
3.6 Permanent flexibele organisatievormen
3.7 Het flexibele organisatielandschap van de toekomst
Literatuur

4. Alles is cultuur – ook een organisatie! - Peter van den Boom
Inleiding
4.1 De dynamiek van cultuur vanuit antropologisch perspectief
4.2 Achterwaarts verstaan en voorwaarts voeden
4.3 De reflectief-participatieve benadering
4.4 Consequenties van 'alles is cultuur' voor de veranderpraktijk
Literatuur

5. Lenzen op samenwerking - Edwin Kaats en Wilfrid Opheij
Inleiding
5.1 Instrumentarium voor samenwerken: stand van zaken en specifieke behoefte
5.2 Vijf kenmerken van een samenwerkingsvraagstuk
5.3 Omgaan met ambiguïteit en spraakverwarring
5.4 Lenzen op samenwerkingsrelaties
5.5 Meervoudig kijken naar samenwerking
5.6 Werken aan samenwerking op basis van indicatoren
5.7 De taal van samenwerken en bijpassend handelingsrepertoire
5.8 Tot slot
Literatuur

DEEL I I I Veranderbenaderingen
6. Veranderen in kleuren - Léon de Caluwé
Inleiding
6.1 De ontstaansgeschiedenis van de kleurentheorie
6.2 De essenties van de vijf kleuren
6.3 Empirie met betrekking tot de kleurentheorie
6.4 De toepassingsmogelijkheden van de kleurentheorie
6.5 Theoretische verdieping
6.6 Tot slot
Literatuur

7. De organisatie als babbelbox - Thijs Homan
Inleiding
7.1 Organisaties als babbelboxen
7.2 De babbelbox nader uitgewerkt
7.3 Organisatieverandering en verandermanagement
7.4 De babbelbox toegepast
7.5 Uitgebabbeld?
7.6 Eindbabbel
Literatuur

8. Veranderen vanuit Whole Scale Change - Antonie van Nistelrooij
Inleiding
8.1 Introductie proposities
8.2 Whole Scale Change en Large Group Interventions
8.3 Het belang van groepsoverstijgend veranderen
8.4 Systemisch kijken vanuit sociale gehelen
8.5 Praktische implicaties
8.6 Enkele do's en dont's
Literatuur

9. Ontketenen van professionals – Emotie als slot en sleutel - Paul Kloosterboer
Inleiding
9.1 Geketend potentieel
9.2 Emotie als slot
9.3 Emotie als sleutel
9.4 Van waarnemen naar waarmaken
9.5 Theoretische en praktische implicaties: bruggen slaan
9.6 Tot slot
Literatuur

DEEL IV Veranderen, hoe pak je dat nu aan?
10. Gedoe komt er toch! - Joop Swieringa
Inleiding: organisatieverandering is een collectief proces
10.1 Gedoe
10.2 Het herkennen van gedoe
10.3 Gedoe is iets anders dan weerstand
10.4 Gedoe op tafel: een paradoxaal proces
10.5 Gedoe op tafel: de principes
10.6 Gedoe op tafel: de communicatieregels
10.7 The medium is the message
Literatuur

11. Over veranderstrategie en interventies: bouwstenen voor een veranderplan - Jan Jonker en Marco de Witte
Inleiding
11.1 Eerste-, tweede- en derde-ordeveranderingen: over veranderbreedte en -diepte
11.2 Veranderbenaderingen: Reizen, Trekken en Pendelen
11.3 Wat zijn interventies?
11.4 Zoeken naar een bruikbare indeling
11.5 Maken van een interventieplan
11.6 Tot slot
Literatuur

12. Leiderschap is vooral weten wat je niet bent - Henk van der Honing
Inleiding
12.1 Panta rhei, een oud inzicht…
12.2 'Anders' vraagt om een leider
12.3 Een kort resumé
12.4 Tot slot
Literatuur

13. De waarde van lichte irritaties bij veranderprocessen - Maurits Jan Vink
Inleiding
13.1 Lichte irritaties komen overal voor
13.2 Aanpak van veranderen leidt tot irritaties
13.3 Aanknopingspunten voor veranderaars
13.4 Tot slot
Literatuur

DEEL V Epiloog
14. De kunst van het veranderen: uitdagingen en dilemma's - Jan Jonker, Maurits Jan Vink en Marco de Witte
Inleiding
14.1 Uitdagingen voor de komende jaren
14.2 Omgaan met dilemma's: niet kiezen, maar overstijgen!
14.3 'Deel en geheel': het verkennen van een derde orde van verandering
14.4 'Inhoud en betekenis'
14.5 'Ratio en emotie'. Of: raken we ons vak kwijt?
14.6 Tenslotte: de kunst van het veranderen
Literatuur

Over de auteurs
Trefwoordenregister

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Van Waarnemen naar Waarmaken
    Paul Kloosterboer
    Van Waarnemen naar Waarmaken
    € 36,50
  • De kunst van veranderen
    Marco de Witte
    De kunst van veranderen
    € 39,95
  • De kracht van samenhang
    Fons Bonekamp
    De kracht van samenhang
    € 38,95
  • Vragen naar goed politiewerk
    J. Nap
    Vragen naar goed politiewerk
    € 51,00
  • Praktijkboek Large Scale Intervention
    Rob de Wilde
    Praktijkboek Large Scale Intervention
    € 44,95
  • De flexibele onderneming
    Henk Volberda
    De flexibele onderneming
    € 34,95

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Essenties van verandermanagement

        Essenties van verandermanagement
        Marco de Witte , Jan Jonker , Maurits Jan Vink
        /