Lees verder
Tijs van den Boomen (1960) studeerde bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven en begeleidde als zelfstandig adviseur jarenlang freelancers en startende bedrijven.
Meer over Tijs van den BoomenSlim zand
Hoe ASML verscheen in Veldhoven
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789021415741Samenvatting
Niet in Silicon Valley wordt het tempo van de wereld bepaald, maar op de Brabantse zandgronden: in Veldhoven, een gemeente die zelfs veel Nederlanders niet kunnen aanwijzen op de kaart, bouwt techgigant ASML de machines die steeds snellere chips voor smartphones en computers maken. De wereldwijde marktleider trekt duizenden techneuten uit alle windstreken aan. Ze kopen huizen, hun kinderen gaan hier naar school, en zo ontwikkelt het samenraapsel van vier kerkdorpen zich haast ongemerkt tot een global village.
Stadsonderzoeker Tijs van den Boomen volgt het internationale spoor: hij vliegt naar Eindhoven Airport en gaat daarvandaan in een spiraal op zoek naar de kern van Veldhoven. Onderweg praat hij met ingenieurs en zigeuners, expats en boeren, nerds en onderwijzers. En met een engel. In een rake, ritmische stijl geeft Van den Boomen kleur aan een gemeente die op het eerste oog beige lijkt, maar waar het hart van de globaliserende wereld klopt.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Tijs van den Boomen
Inhoudsopgave
Achterdeur
Wokhoven
De lach van de juf
Snelwegkapel
Het oude hoofdkantoor
Nederlandse bergen
De Run
Paracetamolland
Het aambeeld
U-bocht
Lawaailandschap
Het probleem beige
Het zuipdorp en het kerkdorp
De Provincialeweg
ASML-dorp
Het rijke noorden
Vrouwenbeeld
Rotte kies
De vorige import
Middelpunt
Verantwoording
Dank
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan