Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Communicatie en media Basisboek Interne Communicatie
Basisboek Interne Communicatie
Basisboek Interne Communicatie
Erik Reijnders Erik Reijnders is toonaangevend professional in leiderschapscommunicatie, interne communicatie, organisatieontwikkeling en verandering. Meer over de auteurs
Lees het volledige artikel
Erik Reijnders, Marius Hogendoorn, Arnold Koning, Conny de Laat, Lysbeth van Silfhout e.a.

Basisboek Interne Communicatie

Aanpak en achtergronden

Paperback Nederlands 2015 9789023252313
19 beoordelingen
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 13065478 dagen in de top 100
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
30,-
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

In het 'Basisboek Interne Communicatie' maak je kennis met de essentie van interne communicatie. Het is eveneens een praktisch bruikbaar fundament om de communicatie in een organisatie(-onderdeel) te verbeteren. Interne communicatie is voor veel organisaties een aandachtspunt in het beleid. Terecht, want intern je zaakjes op orde hebben is een belangrijke voorwaarde om extern (nog) beter te kunnen presteren.

Deze geheel herziene achtste editie van het 'Basisboek' is opgebouwd uit drie delen. Deel I beschrijft de context door een kennismaking met organisaties en veranderingen daarbinnen. Deel II besteedt aandacht aan de communicatie in organisaties en aan twee visies op interne communicatie. Vervolgens komen in deel III vijf aspecten aan de orde:
- Onderzoek naar interne communicatie
- Communicatief veranderen
- Digitale interne communicatie
- Naar een communicatieve organisatie
- De IC-professional in een communicatieve organisatie.

Als een ‘tweede scherm’ hoort bij het boek een uitgebreide website
www.internecommunicatie.vangorcum.nl. Docenten en studenten vinden daar aanvullend materiaal, waarnaar in het boek regelmatig wordt verwezen. Denk aan casuïstiek, verhelderende artikelen, (links naar) filmpjes, checklists en handige modellen, alle gerangschikt per hoofdstuk.

Het 'Basisboek Interne Communicatie' is vooral bestemd voor studenten Communicatie en cursisten van uiteenlopende beroepsopleidingen. Maar het is ook goed bruikbaar voor communicatieprofessionals die willen weten hoe interne communicatie kan bijdragen aan het communicatiebeleid.

Erik Reijnders schreef het boek ditmaal samen met vier co-auteurs, specialisten op deelgebieden van interne communicatie: Marius Hogendoorn, Arnold Koning, Conny de Laat en Lysbeth van Silfhout.

De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de vorige editie op een rij:
-De nieuwe editie van het Basisboek is compacter. Dat is gelukt door de theorie over organisaties en verandering te bundelen in één overzichtelijk inleidend hoofdstuk. Daardoor komen we in het boek sneller tot de kern van het specialisme. De aspecten ‘Beleid en organisatie’ en ‘Adviseren over interne communicatie’ vindt u niet meer terug als aparte hoofdstukken. Dit komt systematisch aan de orde in de hoofdstukken. Daarmee is het boek ook beter te gebruiken als praktisch naslagwerk.
De theorie over actie- en interactie-visie is nu samengevoegd in één hoofdstuk.
-Alle hoofdstukken zijn geactualiseerd met recente ontwikkelingen in het specialisme interne communicatie. De communicatieve organisatie en digitale interne communicatie komen nu in aparte hoofdstukken aan de orde.
-Bij het samenstellen van deze editie is nauw samengewerkt met de gebruikers van het boek. Dat heeft geleid tot een aantal wijzigingen die de toepasbaarheid in het onderwijs versterken. Elk hoofdstuk heeft nu een inhoudsopgave en plaatsbepaling. Daarmee zien studenten in één oogopslag waar ze zijn in het boek. De puntsgewijze inleiding en de compacte samenvatting geven bij ieder hoofdstuk aan wat de belangrijkste leerstof is. In de kantlijn staan de begrippen die centraal staan in dat hoofdstuk. De reflectievragen ten slotte ondersteunen de studenten bij het verwerken van de leerstof.
-Met deze editie vormen boek en website echt een geheel. Op de nieuwe website www.internecommunicatie.vangorcum.nl vindt u bij iedere paragraaf aanvullend materiaal. Denk aan filmpjes, verdiepende documenten, cases, vragen, powerpointpresentaties en de gebruikte tabellen en figuren.
-De vormgeving van het boek is eigentijdser, speelser en nodigt studenten uit om praktisch aan de slag te gaan. De heldere structuur en het agendamodel zijn gebleven.
-Er is specifieker aandacht voor de beroepspraktijk. Studenten maken kennis met de vertrouwde rol als communicatie-adviseur en nieuwe professionele rollen zoals strategisch procesontwerper, communicatief facilitator en coachend adviseur. Ook besteden we aandacht aan professionele ontwikkeling en communicatief leiderschap.

Specificaties

ISBN13:9789023252313
Trefwoorden:communicatie, top 5 communicatie, interne communicatie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:256
Uitgever:Koninklijke van Gorcum
Druk:8
Verschijningsdatum:11-4-2015
Hoofdrubriek:Communicatie en media

Expertrecensies (1)

Louis Thörig | 25 februari 2016
Het specialisme van de interne communicatie binnen de communicatiewetenschappen is geleidelijk aan ontstaan in de tweede helft van de vorige eeuw. Interne communicatie heeft niet altijd in de belangstelling gestaan. Maar inmiddels volgen de ontwikkelingen binnen dit specialisme de laatste jaren elkaar snel op.Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
19 stemmen
5
8
4
1
1
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Erik Reijnders

Erik Reijnders is toonaangevend professional in leiderschapscommunicatie, interne communicatie, organisatieontwikkeling en verandering. Door coaching, masterclasses en praktijkgerichte modules helpt hij vooral leidinggevenden bij het verbeteren van de communicatie in hun team of organisatie. www.samenveranderen.nl

Andere boeken door Erik Reijnders

Bekijk alle boeken

Over Marius Hogendoorn

Marius Hogendoorn (1954) studeerde onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Als onderzoeker en docent was hij verbonden aan de Werkgroep Massacommunicatie van deze universiteit. Na een positie bij de afdeling Communicatieonderzoek van de Rijksvoorlichtingsdienst richtte hij in 1988 De Uilenkamer op, het eerste Nederlandse adviesbureau voor communicatieonderzoek. Het bureau voert zelf geen onderzoek uit maar ondersteunt allerlei organisaties bij de opzet en uitvoering van onderzoek en op het gebied van accountability van het communicatievak.

Andere boeken door Marius Hogendoorn

Bekijk alle boeken

Over Arnold Koning

Arnold Koning (1975) studeerde communicatie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Naast zijn studie hielp hij organisaties het internet op in samenwerking met innovatienetwerk Syntens. Hij studeerde af op imago-onderzoek voor een ICT organisatie en op kennismanagement bij een internetbureau. Arnold Koning is werkzaam bij Rijkswaterstaat waar hij veranderprogramma’s aanjaagt en met zijn online team een schaalsprong in het digitale communicatiedomein heeft bereikt. Met enige regelmaat publiceert hij over ontwikkelingen in digitale communicatie en media op Frankwatching.com en spreekt daarover op toonaangevende events in het communicatie-, marketing- en ICT-domein. Zelf co-organiseerde hij onder andere een landelijk online congres en TEDxRijkswaterstaat. Daarnaast functioneert Arnold als klankbord voor de Hogeschool Utrecht om studenten digitale media en communicatie beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt.

Andere boeken door Arnold Koning

Bekijk alle boeken

Over Conny de Laat

Conny de Laat is zelfstandig organisatieontwikkelaar, managementcoach en procesbegeleider. Vanuit haar ervaring als communicatieadviseur werkt zij het liefst samen met betrokkenen aan het realiseren van communicatieve organisaties en communicatief leiderschap. Conny de Laat schreef eerder diverse boeken over competentiegericht leren.

Andere boeken door Conny de Laat

Bekijk alle boeken

Over Lysbeth van Silfhout

Lysbeth van Silfhout (1967) studeerde Communicatie aan de Hogeschool Utrecht, Sociale en organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht en volgde de post-doctorale Leergang Personeelswetenschappen bij De Baak. Als regisseur van verandering richt zij zich met De Adviespraktijk op organisaties die in verandertrajecten te maken krijgen met organisatie, HR- en communicatievraagstukken. Hierbij staat het in beweging brengen van mensen centraal. Inmiddels is ze een ‘ hybride professional’: vanuit de verwondering in de dagelijkse Adviespraktijk doet ze wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit Twente. Interne communicatie rond organisatieverandering is het centrale thema van deze onderzoeken.

Andere boeken door Lysbeth van Silfhout

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1. Context van interne communicatie
1.1 Een organisatie: wat is dat eigenlijk?
1.1.1 Verschillende soorten organisaties
1.1.2 Ik kom binnen en ik zie….
1.1.3 De organisatie en haar omgeving
1.2 Wat gebeurt nou werkelijk in een organisatie?
1.2.1 De eerste bril: de zichtbare en de onzichtbare organisatie
1.2.2 De tweede bril: het partijenmodel en het systeemmodel
1.2.3 Politiek gedrag
1.2.4 Verborgen regels
1.2.5 Het ondertussen
1.3 De veranderende organisatie
1.3.1 Ontwerpbenadering
1.3.2 Ontwikkelbenadering
1.3.3 Ambities bijstellen!
Samenvatting

2. Communicatie in organisaties
2.1 Naar een beter communicatiemodel
2.2 Definitie van communicatie
2.3 Definitie van interne communicatie
2.4 Verwarring over interne communicatie
2.5 Doelen en functies van interne communicatie
2.5.1 Doelen van interne communicatie
2.5.2 Functies van interne communicatie
2.6 Soorten informatie
2.7 Informatiebehoefte
2.8 Verschijningsvormen van interne communicatie
2.8.1 Lijncommunicatie als informatiedoorgeefprincipe
2.8.2 Omdenken in lijncommunicatie: van informeren naar communiceren
Samenvatting

3. Twee visies op interne communicatie
3.1 Communicatiemanagement
3.2 Actievisie op interne communicatie
3.2.1 Beschrijving van de actievisie
3.2.2 Strategic alignment
3.2.3 Reputatie en internal branding
3.2.4 Communicatiemiddelen in de actievisie
3.2.5 Waarde van de actievisie
3.2.6 Kritiek op de actievisie
3.3 Interactievisie op interne communicatie
3.3.1 De organisatie als babbelbox
3.3.2 Naar een communicatievere organisatie
3.3.3 Betekenisgeving en het sociaal constructivisme
3.3.4 Informele communicatie
3.3.5 Storytelling
3.3.6 Kritiek op de interactievisie
3.4 Actie- en interactievisie verbonden
Samenvatting

4. Onderzoek
4.1 Inleiding
4.2 Motieven voor onderzoek
4.3 Bronnen van informatie
4.3.1 Inleiding
4.3.2 Informatie uit onpersoonlijke bronnen
4.3.3 Informatie uit persoonlijke bronnen
4.4 Ontwerp van onderzoek
4.4.1 Wat is de bijdrage van onderzoek?
4.4.2 Wat is verkennend onderzoek?
4.4.3 Wat is ontwikkelingsonderzoek?
4.4.4 Wat is evaluatieonderzoek?
4.5 Uitvoering van onderzoek
4.5.1 Inleiding
4.5.2 Wat is de probleemstelling?
4.5.3 Welke methoden zijn er?
4.5.4 Welke technieken zijn er?
4.5.5 Welke instrumenten zijn er?
4.5.6 Speciale vraagstellingen
4.5.7 Een globale fasering
4.5.8 Communicatie over onderzoek
Samenvatting

5. Communicatief veranderen: de rol van interne communicatie bij organisatieverandering
5.1 Inleiding
5.2 Waarom veranderen organisaties?
5.3 Twee wetenschappelijke stromingen over verandermanagement
5.3.1 Lewin: organisatieverandering in drie stappen: unfreeze – change – refreeze
5.3.2 Het achtstappenmodel voor organisatieverandering van Kotter
5.3.3 Vormen van interne communicatie
5.3.4 Informeren, dialoog of co-creëren
5.4 Interne communicatie als succesfactor van veranderingen
5.4.1 Veranderverhalen als start van de verandering
5.5 Interne communicatie bij verandering
5.5.1 De leidinggevende als boegbeeld van de verandering
5.5.2 Voorkom radiostiltes
5.5.3 Communicatief veranderen: de organisatie klaarmaken om te veranderen
Samenvatting

6. Digitale interne communicatie
6.1 De impact van digitalisering
6.1.1 Kenmerken van digitale interne communicatie
6.1.2 Effecten van digitalisering op de interne communicatie
6.1.3 Trends en ontwikkelingen in het werkveld
6.2 Hoe zet je digitale media in voor interne communicatiedoeleinden?
6.2.1 Verankering in strategie en middelenmix
6.2.2 De digitale werkplek
6.2.3 Interne sociale media
6.2.4 Activatie en adoptie
6.3 Hoe organiseer je digitale interne communicatie?
6.3.1 Specialistische taakgebieden
6.3.2 Samenwerking en samenhang
Samenvatting

7. Naar een communicatieve organisatie
7.1 Wat is een communicatieve organisatie?
7.2 De cruciale rol van direct leidinggevenden
7.3 Versterken van communicatiekracht
7.4 Creëren van effectieve ontmoetingen
7.5 Van plan tot scrum
7.5.1 Het communicatieplan
7.5.2 De scrumwerkwijze
7.6 Waarde toevoegen
Samenvatting

8. De IC-professional in een communicatieve organisatie
8.1 Bijdragen aan een communicatieve organisatie
8.2 De communicatieadviseur als vakinhoudelijk expert
8.3 Van communicatieadviseur naar communicatief adviseren
8.3.1 Strategisch procesontwerp maken
8.3.2 Communicatief faciliteren
8.3.3 Begeleiden en coachend adviseren
8.4 Perspectieven op leren communiceren
8.4.1 Leerstadia
8.4.2 Leerfasen en leerstijlen
8.4.3 Communicatie- & gedragsstijlen (LIFO®)
8.5 Communicatief leiderschap gevraagd!
8.6 Werken aan je ontwikkeling: het 4kennenmodel
Samenvatting

Aanbevolen literatuur
Over de auteurs

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Handboek jeugdbeleid en jeugdhulp
    Rene Clarijs
    Handboek jeugdbeleid en jeugdhulp
    € 36,00
  • Elektrotechniek 1MK Kernboek
    H. Frericks
    Elektrotechniek 1MK Kernboek
    € 55,80
  • Industriële automatiseringstechnieken
    A. Drost
    Industriële automatiseringstechnieken
    € 75,10
  • Analyse van bedrijfsprocessen
    Jan in 't Veld
    Analyse van bedrijfsprocessen
    € 51,95
  • Corporate Communication
    Joep Cornelissen
    Corporate Communication
    € 53,54
  • Management en organisatie, 2e editie met MyLab NL toegangscode
    Fred Rorink
    Management en organisatie, 2e editie met MyLab NL toegangscode
    € 58,50

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Basisboek Interne Communicatie

        Basisboek Interne Communicatie
        Erik Reijnders , Marius Hogendoorn , Arnold Koning , Conny de Laat , Lysbeth van Silfhout
        /