

Anneloes Overvelde is kinderfysiotherapeut en gepromoveerd op onderzoek naar kinderen met schrijfproblemen (IQ Healthcare Radboud UMC).
Meer over de auteursAan de slag met handschriftonderwijs
Over het belang van leren schrijven met de hand
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789024401598Samenvatting
Wie schrijft, die leert! Wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter en het helpt je bij het lezen, rekenen en spellen. Onderzoek wijst uit dat jonge kinderen die schrijven hun brein ontwikkelen en betere schoolresultaten halen.
Meer kinderen met schrijfproblemen
In het digitale tijdperk lijkt het vanzelfsprekend dat schrijven met de hand overbodig is. Netjes op de lijntjes en leesbaar schrijven lijkt verspilling van tijd en energie. Er wordt dan ook minder geschreven met als gevolg dat er steeds meer kinderen met schrijfproblemen zijn. Oefening baart immers kunst. Klopt het dat schrijven langzaamaan minder nadruk krijgt in het onderwijs? En is typen wel makkelijker en een gelijkwaardige vervanger van schrijven met de hand?
Praktische aanvulling op schrijfmethodes
Aan de slag met schrijfonderwijs koppelt theorie aan de praktijk en geeft adviezen en werkvormen voor handschriftonderwijs in onze digitale maatschappij. Het is een praktisch handboek voor de leerkracht bij het schrijfonderwijs aan de hele groep als aanvulling op schrijfmethodes. Het geeft daarnaast tips voor individuele leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben bij het leren schrijven.
Dit boek is bedoeld voor (aankomende) leerkrachten in het PO, intern begeleiders en onderwijsondersteuners die werken met leerlingen uit groep 1 t/m 8. Het boek is een verdiepende en praktische aanvulling naast schrijfmethodes.
Trefwoorden
handschriftonderwijs schrijfvaardigheid motorische ontwikkeling onderwijs basisonderwijs schrijfmethoden schrijfproblemen fijne motoriek cognitieve ontwikkeling leerlijnen schrijfhouding schrijfondersteuning pengreep digitalisering aanvankelijk schrijven linkshandigheid voorbereidend schrijven voortgezet schrijven schrijfmaterialen blokschrift verbonden schrift schrijfmotivatie schrijfsnelheid typevaardigheid schrijfautomatisering schrijfontwikkeling zithouding
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ria Nijhuis-Van der Sanden
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding 11
Waarom is schrijven belangrijk? 11
Waarom is leren schrijven in het digitale tijdperk van belang? 11
Voor wie is dit boek bedoeld? 12
Opbouw van het boek 13
1 Leren schrijven 15
1.1 Schrijven én typen in het voortgezet onderwijs 16
1.2 Plaats van handschriftontwikkeling in Nederland en daarbuiten 16
1.3 Veel kinderen met ‘hanenpoten’ in het primair onderwijs 17
1.4 Ondersteuning voor jou als leerkracht 18
2 Basiskennis 19
2.1 Samenhang tussen schrijven met de hand, en taal, rekenen en informatieverwerking 19
2.2 Interactie tussen kind, schrijftaak en omgeving 25
2.3 Hoe leren kinderen nieuwe vaardigheden? 27
2.4 Einddoelen en leerlijn van het handschriftonderwijs 32
2.5 Blokschrift of verbonden schrift: achtergrond- informatie om tot een keuze te komen 33
2.6 Schrijfmethoden: do’s-and-don’ts 41
2.7 Digitaal schrijven: hoe en wanneer in het basisonderwijs? 47
2.8 Van ‘moetivatie’ naar motivatie 50
2.9 Wat te doen als extra ondersteuning in de groep onvoldoende resultaat geeft? 55
3 Aandachtspunten voor alle groepen 59
3.1 Fijne motoriek van de schrijftaak 59
3.2 Kindfactoren 69
3.3 Linkshandigen hebben een aparte plaats in het handschriftonderwijs 69
4 Voorbereidende fase in de groepen 1 en 2 73
4.1 Inleiding 73
4.2 Doelen functioneel schrijven en lezen 74
4.3 Wat zegt de wetenschap? 75
4.4 Essentiële onderdelen in de basisondersteuning 84
4.5 Extra ondersteuning 86
4.6 Signalen en signaleren 91
5 Aanvankelijke fase van het schrijven in groep 3 en 4 93
5.1 Inleiding 93
5.2 Einddoelen in de groepen 3 en 4 94
5.3 Wat zegt de wetenschap? 94
5.4 Essentiële onderdelen in de basisondersteuning 111
5.5 Extra ondersteuning 118
5.6 Signalen en signaleren 126
6 Voortgezette fase in de groepen 5 en 6 131
6.1 Inleiding 131
6.2 Kerndoel in groep 5 en 6 131
6.3 Wat zegt de wetenschap? 132
6.4 Essentiële onderdelen in de basisondersteuning 137
6.5 Extra ondersteuning 147
6.6 Signaleren, evalueren en doorverwijzen voor intensieve ondersteuning 150
7 Schrijven in de groepen 7 en 8 153
7.1 Inleiding 153
7.2 Kerndoel handschriftonderwijs in de bovenbouw 153
7.3 Wat zegt de wetenschap? 154
7.4 Essentiële onderdelen in de basisondersteuning 156
7.5 Extra ondersteuning 162
8 Aanpak bij leerlingen met schrijfproblemen 167
8.1 Motorisch onderzoek bij leerlingen uit groep 1 en 2 167
8.2 Onderzoek bij leerlingen in de onderbouw, middenbouw en bovenbouw 171
8.3 De reis van een leerling met een schrijfprobleem 174
Samen aan de slag 177
Literatuur 179
Over de auteurs 193
BIJLAGEN
Bijlage 1 Checklist aandachtspunten bij schrijfmethoden 199
Bijlage 2a Checklist aandachtspunten bij het schrijfproces 203
Bijlage 2b Checklist aandachtspunten schrijfresultaat 209
Bijlage 3 Met kinderen praktisch aan de slag met functioneel schrijven en lezen 213
Bijlage 4a Indeling van letters aan de hand van ruimtelijke aspecten 215
Bijlage 4b Letterpret in de letterclub bij meester Bas, een voorbeeldles 217
Bijlage 5 Normen schrijfsnelheid uit de SOS-2-NL (2014) 219
Bijlage 6 Schoolvragenlijst voor leerkrachten voor het opsporen van schrijfproblemen 221
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan