Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Onderwijs in tijden van digitalisering

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2017 9789024406593
Direct te downloaden

Samenvatting

Computers en het internet omringen ons overal en hun invloed op ons leven zal de komende decennia alleen maar toenemen. Wat betekent dit voor de manier waarop we kennis verwerven en voor de vormgeving van ons onderwijs?

Volgens critici moeten we ons herbezinnen op het onderwijs om de leerlingen van nu adequaat voor te bereiden op de eenentwintigste eeuw. Daarbij zou het ontwikkelen van digitale vaardigheden onmisbaar zijn. Maar wat brengt de digitale revolutie nu daadwerkelijk teweeg in ons leven en denken?

Ad Verbrugge en Jelle van Baardewijk (Centrum Ethos van de Vrije Universiteit) vroegen wetenschappers, vrijdenkers en docenten zich te buigen over de zin en onzin van de digitalisering van ons onderwijs. Dit boek biedt een fris tegengeluid tegen de utopische verwachtingen waarmee de digitale revolutie van het onderwijs nogal eens gepaard gaat.

Aan deze bundel werkten verscheidene publicisten mee, onder wie: Theodore Dalrymple, Aleid Truijens, Sebastien Valkenberg, Diederik Boomsma, Johannes Visser en Hans Schnitzler.

Specificaties

ISBN13:9789024406593
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:320
Druk:1
Verschijningsdatum:23-5-2017
Hoofdrubriek:Non-profit

Expertrecensies (1)

Onderwijs in tijden van digitalisering
Bert Thiel | 24 oktober 2017
‘De vraag naar het juiste gebruik van digitale techniek in het onderwijs is een vraag die altijd te laat komt, omdat wij de facto leven in een wereld die mede bestaat dankzij de digitale techniek,’ stellen Ad Verbrugge en Jelle van Baardewijk in de inleiding van Onderwijs in tijden van digitalisering.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Inleiding - Ad Verbrugge & Jelle van Baardewijk

Deel I: De computer in de praktijk: de leraar aan het woord

1 Waarom de docent van de toekomst geen robot is
Johannes Visser
2 ICT in het voortgezet onderwijs - Pleidooi voor een integrale benadering
Erik kamerbeek
3 Veertig jaar computers in het onderwijs
Gerard Verhoef

Deel II: Idealen en utopieën: ICT en de vraag naar Bildung
4 ICT: goed gereedschap, slechte baas
Theodore Dalrymple
5 Kennis zit niet meer in de hersenen - Hoe de werksoldaatjes van de toekomstige economie worden gekneed
Aleid Truijens
6 Het trivium in het digitale tijdperk
Diederik Boomsma
7 Nieuw Babylon nog steeds in aanbouw - Over het ontzag van beleidsmakers voor technologie
Sebastien Valkenberg
8 Bildung, technologie en onderwijs in ‘interessante tijden’
Hans Schnitzler

Deel III: De digitalisering van het onderwijs in een breder perspectief
9 Neurocognitieve perspectieven voor ict in de klas
Jurjen van der Helden, Inge Molenaar & Harold Bekkering
10 Wie weet hier de weg?
Over kunde en onkunde door digitalisering van het onderwijs
Ad Verbrugge
11 Van spelenderwijs naar wijs over spel(l)en
René Glas
12 Digitalisering en zinvolle arbeid in het onderwijs - Een perspectief vanuit de Nederlandse sociotechniek
Matthijs Moorkamp
13 Gegoogel met studenten - Waarom digitalisering het universitaire onderwijs bedreigt
Jelle van Baardewijk

Noten
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Onderwijs in tijden van digitalisering