Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Creatief denken

Paperback Nederlands 1998 9789024414048
Voormalig top 100Totaal 31 dagen
Vandaag voor 17:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Door de snelle veranderingen in onze maatschappij wordt er steeds meer een beroep gedaan op de creatieve kwaliteiten van studenten en werkenden. Hoe die kwaliteiten in het werk of voor persoonlijke doelen optimaal benut kunnen worden, wordt in dit basisboek beschreven. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden de basisideeën en visies van creatief denken uiteengezet. In het tweede deel worden creatieve denktechnieken aangeboden. Dit gebeurt aan de hand van duidelijke voorbeelden die stap voor stap worden uitgelegd. Daarna volgen suggesties voor ander gebruik, waarmee de lezer de intensiteit van de technieken kan vergroten. Vervolgens volgt een kort commentaar waarin overzichtelijk de plus- en minpunten van de techniek worden weergegeven.

Specificaties

ISBN13:9789024414048
Trefwoorden:creativiteit
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:144
Uitgever:Boom
Verschijningsdatum:18-4-2007
Serie:PM reeks

Expertrecensies (1)

Creatief denken
Michael Geerdink | 5 oktober 1998
Han Bakker is werkzaam als docent 'creatief denken' aan de Hogeschool Rotterdam e.o. Na eerst gewerkt te hebben met boeken van De Bono en Vanosmael vatte Bakker het plan op om zelf een boek over creatief denken te schrijven. Zijn zojuist verschenen boek 'Creatief Denken' valt in twee delen uiteen. In het eerste deel wordt een uiteenzetting gegeven van de basisideeën en visies van wat creatief denken is. In het tweede deel worden creatieve denktechnieken aangeboden. Het boek is bedoeld voor studies binnen het HBO waarin een beroep wordt gedaan op het ' creatief en competitief functioneren' van de studenten. Elk hoofdstuk eindigt dan ook met vragen en opdrachten.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Deel 1 - Het creatieve proces

1. Een wit konijn
2. Drink mij
3. Wie ben je
4. De anderen
5. Dingen die je leert op school

Wegen naar nieuwe producten

1. Het theorema van Kroeber
2. Adequaatheid
3. Actie

Deel 2 - Denktechnieken

Inleiding deel 2

Preparatiefase

1. 5 W's en 1H-methode
2. Brainwriting
3. Combineren
4. Poëtisch essay over de logica van het combineren
5. Stimuluswoord/Woorddiamant
6. Werken met verschillende rollen
7. Morfologisch schema
8. Vanzelfsprekendheden
9. Fantasiewoord
10. Analogie

Incubatiefase

11. Enige opmerkingen betreffende de incubatiefase

Illuminatiefase

12. De illuminatiefase

Verificatiefase

13. PMI
14. Ideeënlijsten
15. Nieuwheid in de toekomst

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Creatief denken