Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Handboek Platformeconomie

Beleid en strategie voor de digitale samenleving

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789024450879
Direct te downloaden

Samenvatting

De opkomst van digitale platforms heeft een enorme impact op onze economie en maatschappij. Ondernemers vinden nieuwe verdienmodellen, consumenten profiteren van innovaties, gevestigde bedrijven vrezen voor hun bestaansrecht. Tegelijkertijd zijn er zorgen over publieke belangen rond nieuwsvoorziening, privacy, macht en democratie. Digitale technologie is niet zaligmakend.

Handboek Platformeconomie legt uit hoe businessmodellen van platforms en hun maatschappelijke impact onlosmakelijk verbonden zijn. Hoe leiden we als samenleving en overheid de platformrevolutie in goede banen? Hoe profiteren we van innovatie door platforms zonder dat zij publieke belangen ondermijnen?

Aan de hand van theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden bespreken Paul de Bijl, Nicolai van Gorp en Gelijn Werner hoe platforms markten en sectoren op hun kop zetten en daarbij publieke belangen kunnen ondersteunen, maar ook schaden. Een onmisbaar handboek voor professionals en managers in overheidsbeleid en markttoezicht, en voor iedereen die de platformsamenleving wil begrijpen.

'Leest als een trein en geeft een goed inzicht in de werking van platforms aan de hand van pakkende voorbeelden en toegankelijke modellen.' - Huub Vermeulen, voormalig CEO bol.com

'Niet alleen een aanrader voor studenten economie en bestuurskunde, ook beleidsmakers en eigenlijk iedereen die geïnteresseerd is in digitale platforms zal dit boek waarderen door zijn toegankelijke stijl en vele voorbeelden.' - José van Dijck, hoogleraar media en digitale samenleving aan de Universiteit Utrecht

'Buitengewoon heldere uitleg over de werking en invloed van de online platforms die ons leven verrijken, en tegelijk soms publieke belangen bedreigen. Verplichte kost voor iedereen die aan een productieve, volwassen platformeconomie werkt.' - Michiel Boots, directeur-generaal Economie en Digitalisering bij het ministerie van EZK

Specificaties

ISBN13:9789024450879
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:344
Uitgever:Boom
Druk:1
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (2)

interview
Machtsconcentratie van online platforms is een gevaar
Hans van der Klis 4 september 2023 De platformeconomie biedt fantastische mogelijkheden, maar kan doorschieten en schade toebrengen aan de maatschappij. Met Handboek Platformeconomie willen Paul de Bijl, Nicolai van Gorp en Gelijn Werner politici, beleidsmakers en anderen duidelijk maken hoe digitale platforms functioneren en waarschuwen voor doorgeschoten platformisering. ‘Sommige platforms reduceren elke interactie tot een commerciële handeling en wentelen de nadelen af op de maatschappij’, zegt De Bijl.
preview
Handboek Platformeconomie -  Beleid en strategie voor de digitale samenleving
17 juli 2023 Digitalisering en platformisering hebben een revolutionaire impact op onze samenleving. Soms overweldigend positief, soms verpletterend negatief. Hoe ga je daar als overheid mee om? In het Handboek Platformeconomie, over beleid en strategie in een digitale samenleving, geven we aangrijpingspunten.

Over Paul de Bijl

Paul de Bijl is Chief Economist bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarvoor was hij onder meer zelfstandig adviseur (Radicand Economics), digital strategist bij Ngrane, hoofd van de sector Marktordening van het Centraal Planbureau, gasthoogleraar Regulatory Economics aan de WHU Otto Beisheim School of Management (Duitsland), en beleidsadviseur bij de directie AFEP van het Ministerie van Financiën. Hij studeerde econometrie in Rotterdam en promoveerde als econoom in Tilburg. Met Martin Peitz schreef hij het boek Regulation and Entry into Telecommunications Markets (Cambridge University Press 2002; Chinese vertaling 2006). Hij publiceerde in wetenschappelijke tijdschriften zoals Telecommunications Policy, International Journal of Industrial Organization, Journal of Regulatory Economics, en Information, Communication & Society. Paul treedt regelmatig op als spreker en panellid over onderwerpen zoals marktordening, concurrentie, regulering en de digitale economie.

Andere boeken door Paul de Bijl

Over Nicolai van Gorp

Nicolai van Gorp is eigenaar/oprichter van e-Conomics, een adviesbureau op het gebied van mededinging, regulering en digitale markten. Daarnaast is hij associate van Ngrane – een IT-bedrijf uit Amsterdam – waar hij bedrijven helpt bij het ontwikkelen van platform businessmodellen. Hij geeft executive trainingen over digitale businessmodellen, strategie en beleid aan Nyenrode Business University en aan de Rijksacademie van Financiën, Economie en Bedrijfskunde.  Nicolai is expert op het gebied van mededingingseconomie en hij heeft bijzonder veel ervaring in telecom- en digitale markten. Hij was hoofdauteur van meerdere invloedrijke studies die vormgaven aan de Europese reguleringskaders voor telecom en digitale platforms. Hij adviseerde hierover de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Nederlandse overheid. Daarnaast ondersteunt Nicolai bedrijven bij regulerings- en mededingingszaken in verschillende sectoren, zoals telecom, omroepen, media, zorg, OV, elektronica, en dranken en sappen.  Nicolai publiceert in verschillende tijdschriften en is (mede)auteur van het boek: Handboek Platformeconomie - beleid en strategie voor de digitale samenleving (2023, Boom Uitgeverij, samen met Paul de Bijl en Gelijn Werner).

Andere boeken door Nicolai van Gorp

Over Gelijn Werner

Gelijn Werner is strateeg bij het ministerie van EZK, gespecialiseerd in digitale economie. Voordien werkte Gelijn bij economieblad ESB, en schreef hij voor het Financieele Dagblad en Kennislink. Ook is hij mede-auteur van het studieboek 'Leren schrijven voor studenten economie en bedrijfskunde', mede-samensteller van de Canon van de Economie' en onmatig volger van vakliteratuur over de digitale economie. Gelijn studeerde ooit aan de Rijksuniversiteit Groningen af in algemene economie, met vleugjes filosofie. Ook is hij bijgeschoold in wetenschapsjournalistiek. 

Andere boeken door Gelijn Werner

Inhoudsopgave

VOORWOORD

1 INLEIDING
1.1 De platformeconomie als belangwekkend verschijnsel
1.2 Het boek als basis voor begrip

2 WAT DE PLATFORMREVOLUTIE VERKLAART
2.1 Het verloop van de platformrevolutie
2.2 Technologische verklaringen voor de platformrevolutie
2.3 Economische verklaringen voor de platformrevolutie
2.4 Institutionele verklaringen voor de platformrevolutie

3 HOE HET PLATFORMMODEL BEDRIJVEN VERANDERT
3.1 Wat voor soorten platforms zijn er?
3.2 De uitwerking van een businessmodel
3.3 Spelregels voor platformgebruikers
3.4 Netwerkeffecten, leereffecten en breedtevoordelen
3.5 Een platform opstarten
3.6 Hoe verdienen platforms geld?
3.7 Kansen herkennen

4 HOE HET PLATFORMMODEL MARKTEN VERANDERT
4.1 Platforms als intermediair tussen vraag en aanbod
4.2 Platforms als marktmeesters boven vraag en aanbod
4.3 Concurrentie op platforms
4.4 Concurrentie tussen platforms
4.5 Van platformmarkten naar platformsamenleving

5 PUBLIEKE BELANGEN EN FALENDE MARKTEN
5.1 Snelcursus economie van publieke belangen
5.2 Publieke belangen en falende markten bij platforms

6 REGULERING VAN EN VIA DIGITALE PLATFORMS
6.1 Overheidsinterventie
6.2 Voorspelbaarheid van nieuwe technologie

7 PLATFORMISERING VAN GELD
7.1 Hoe fintechplatforms zich openbaren
7.2 De technologisch-economische oorsprong van fintech en fintechplatforms
7.3 Het businessmodel achter fintechplatforms
7.4 De invloed van fintech op waardeketens en marktstructuren
7.5 De invloed van fintech op publieke belangen en de rol van de overheid

8 PLATFORMISERING VAN WERK
8.1 Hoe de kluseconomie zich openbaart
8.2 De technologisch-economische oorsprong van de kluseconomie
8.3 Businessmodellen in de kluseconomie
8.4 De invloed van de kluseconomie op waardeketens en marktstructuren
8.5 De invloed van de kluseconomie op publieke belangen en de rol van de overheid

9 RISICO’S VOOR MEDEDINGING
9.1 Hoe platforms concurrentie kunnen verstoren
9.2 Zorgen over het mededingingsbeleid
9.3 Wat gaat er mis?
9.4 Oplossingsrichtingen

10 KANSEN VOOR DATADELING
10.1 Wat zijn data en hun economische kenmerken?
10.2 Kansen om te verzilveren en fricties om weg te nemen
10.3 Het businessmodel
10.4 Marktfalen en overheidsingrijpen

11 RISICO’S VOOR PRIVACY
11.1 Wat is privacy en wat is het waard?
11.2 Het gebruik van persoonsgegevens als gangbare platformpraktijk
11.3 Hoe markten falen om persoonsgegevens te beschermen
11.4 De AVG als antwoord op marktfalen
11.5 Maatschappelijke kosten van de AVG
11.6 Verdere beleidsoverwegingen

12 RISICO’S VOOR DEMOCRATIE
12.1 Platforms als ondemocratische instituten
12.2 Schadelijke wisselwerking platforms en overheden
12.3 Afhankelijkheid van Amerikaanse en Chinese platforms
12.4 Het probleem van nepnieuws
12.5 Samenvallende risico’s voor democratie

13 LESSEN EN VOORUITBLIK
13.1 Geleerde lessen
13.2 In het oog springende ontwikkelingen
13.3 Tot slot

BIBLIOGRAFIE
NOTEN
TREFWOORDENREGISTER
OVER DE AUTEURS

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek Platformeconomie