Lees verder
Michael oskam is eigenaar van Oskam Organisatieadvies. Hij is organisatiepsycholoog en Clean Language-trainer.
Meer over de auteursClean language
Taal van aandacht voor verandering en groei
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789024455775Samenvatting
Clean Language maakt een opmars in Nederland. Deze effectieve methode biedt nieuwe mogelijkheden om snel verandering op gang te brengen
• Een praktisch handboek dat uitnodigt om Clean Language zelf te gaan ervaren en toepassen
• Filtert nadrukkelijk aannames en vooroordelen van de begeleider uit het gesprek
• De Clean Language-methodiek is eenvoudig te leren
Stel je weleens een vraag aan iemand, waarvan je gelijk al bedenkt dat het geen goede vraag is? Tien tegen één dat deze vraag een eigen aanname, suggestie of vooroordeel bevat. We doen dit allemaal weleens, simpelweg omdat we niet hebben geleerd hoe we op een ‘cleane’ of zuivere manier een gesprek kunnen voeren. Wil jij leren hoe je jouw gesprekspartner ‘tevoorschijn luistert’?
In dit boek vol met praktijkvoorbeelden en oefeningen lees je hoe je dat aanpakt. Je vindt er talloze standaardvragen, die al ‘clean’ zijn gemaakt en die je meteen kunt gebruiken. Ook komt aan bod hoe je een gesprek kunt leiden zonder het inhoudelijk te sturen.
Ben je coach, leidinggevende, therapeut, leraar, trainer of begeleid je mensen op een andere manier in hun persoonlijke groei en ontwikkeling? Dan is dit boek voor jou. Honderden professionals uit diverse sectoren gingen je al voor in de Clean Language-trainingen. Zij weten nu hoe je cleane gesprekken voert en plukken daar elke dag de vruchten van.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Michael Oskam
Over Madelon Sinnige
Inhoudsopgave
DEEL I UITGANGSPUNTEN VAN CLEAN LANGUAGE 11
1 Attitude 13
2 Systemisch en uitkomstgericht werken 19
DEEL II CLEAN LANGUAGE-VRAGEN 27
3 Kenmerken 29
4 Locatie 35
5 Metafoor 41
6 Tijd en volgorde 47
7 Relatie 53
8 Bron 59
9 Weten 63
10 Gewenste uitkomst 67
DEEL III WERKEN MET CLEAN LANGUAGE 73
11 LEID-structuur 75
12 Non-verbaal 81
13 PRU, een praktisch model om uitkomstgericht te werken 87
14 Iteraties 95
15 Van gevoel naar metafoor 101
16 Een landschap verkennen 107
17 Het begeleiden van veranderingen 115
18 Vectoren 125
19 Patronen 131
20 Dilemma’s 137
DEEL IV PRAKTIJKTOEPASSINGEN 143
21 Andere Clean Language-processen 145
22 Clean Language in diverse werkvelden 159
23 Clean Language en andere communicatie- en begeleidingsmethodieken 167
24 Casus 1 173
25 Casus 2 179
Bijlage 1 Alle Clean Language-vragen 187
Over de auteurs 189
Literatuurlijst 191
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan