Cultuurhistoricus Roman Krznaric is medeoprichter van en docent aan de School of Life in Londen.
Meer over Roman KrznaricGeschiedenis voor morgen
Inspiratie uit het verleden voor de toekomst
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789025912734Samenvatting
De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis. Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?
Terwijl politici vastzitten in het nu, pleit Krznaric in Geschiedenis voor morgen voor een blik achterwaarts om de toekomst vorm te geven. Hij put hoopvolle lessen uit de geschiedenis om deze crises te overwinnen en onthult hoe het verleden niet alleen ons begrip van gisteren verdiept, maar ook onze relatie met de toekomst herdefinieert
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Terugblikken om vooruit te gaan 9
1 Afkicken van fossiele brandstoffen
Radicaal activisme en de kracht van burgerlijke ongehoorzaamheid 17
2 Naar meer verdraagzaamheid
Samenleven in een middeleeuws islamitisch rijk 40
3 Consuminderen
Pre-industrieel Japan en het ontwerp van een regeneratieve economie 62
4 Sociale media beteugelen
De boekdrukkunst en de uitvinding van het koffiehuis 84
5 Water voor iedereen
Wateroorlogen en het vernuft van de commons 107
6 Het vertrouwen in de democratie herstellen
Over het herontdekken van de gemeenschapsdemocratie 128
7 De genetische revolutie in goede banen leiden
De schaduwkant van de eugenetica en het streven naar algemeen welzijn 150
8 De ongelijkheidskloof dichten
Strijden voor gelijkheid in Kerala en Finland 172
9 Machines onder controle houden
Kunstmatige intelligentie en de opkomst van het kapitalisme 191
10 De ineenstorting van de beschaving afwenden
Hoe naties en rijken crises en verandering hebben overleefd 218
Conclusie
Vijf redenen voor radicale hoop 243
Dankwoord 251
Noten 255
Illustraties 297
Bibliografie 299
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan