Onbekend maar niet vergeten
Hoe een forensisch rechercheur onbekende doden identificeert
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789026345968Samenvatting
In 'Onbekend maar niet vergeten' nemen Sybilla Claus en Carina van Leeuwen de lezer mee in de fascinerende wereld van het forensisch onderzoek.
Als forensisch rechercheur bij het coldcaseteam van de politie Amsterdam is Carina van Leeuwen sinds 2006 dagelijks bezig met niet-opgeloste ernstige zaken zoals moord, doodslag en zedendelicten. In Onbekend maar niet vergeten vertelt zij hoe ze te werk gaat bij de identificatie van een onbekende doden en waar ze tegenaan loopt.
Journalist Sybilla Claus vertelt daarbij het verhaal van de andere professionals met wie de rechercheurs werken zoals die van het NFI en het OM. Ze interviewt topspecialisten inzake DNA, vingerafdrukken en gezichtsreconstructie. Bovendien bezoekt zij nabestaanden om het leven van geïdentificeerde doden te reconstrueren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 9
1 Op zoek naar een identiteit 23
2 Een vulkaan die Izalco heet 36
3 Leermomenten, tegenvallers en successen 49
4 Het spoor 68
5 reconstructie: Polen 84
‘Ik heb nooit zoveel gelachen als met hem’
6 Minimaal dna-spoor verraadt straks uiterlijk 101
7 reconstructie: Frankrijk 122
‘Hij was geen slechte jongen’
8 Zeldzame vingerafdrukpatronen leveren sterker bewijs 136
9 reconstructie: Spanje 153
‘Hij was een beetje een dromer’
10 Isotopen: je bent wat je eet en drinkt 165
11 reconstructie: Duitsland 180
‘Liever een einde met lijden, dan lijden zonder einde’
12 Een gezichtsreconstructie maken is of je iemand leert kennen 195
13 Kanawa: een verborgen parel 207
14 Baby’s 221
15 Terugkijken voor de toekomst 234
‘Eenzame uitvaart’ 251
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan