Patrick De Pelsmacker is professor Marketing aan de Universiteit van Antwerpen. Hij is ook parttime professor Marketing aan de Universiteit van Gent en Decaan van de Universiteit Antwerpen Management School.
Meer over de auteursMarktonderzoek, 5e editie met MyLab
Methoden en toepassingen
Paperback Nederlands 2019 9789043036252Samenvatting
Het boek 'Marktonderzoek' behandelt de methodologie van onderzoek en is bedoeld voor studenten in het hoger onderwijs. Daarnaast is dit boek zeer geschikt als leidraad voor marktonderzoekers en marketingverantwoordelijken bij het uitvoeren en leiden van onderzoek.
In 'Marktonderzoek' wordt de methodologie van het onderzoek (gegevensverzameling en -analyse) op heldere wijze uitgelegd. Er wordt ruim aandacht besteed aan de toepassing van de technieken op specifieke marketingproblemen, zoals onderzoek bij nieuwe producten, klantensatisfactie en segmentatie. Elke techniek wordt uitgelegd aan de hand van voorbeelden uit de marketing- en marktonderzoekspraktijk.
In deze vijfde editie is de inhoud van een aantal hoofdstukken grondig bijgewerkt. De hoofdstukken over kwalitatief onderzoek, gegevensverzameling, schaalmeting en data science in marketing zijn grondig bewerkt. Een aantal nieuwe trends, methodes en inzichten werd in de hoofdstukken geïntegreerd. In verschillende hoofdstukken is meer aandacht gegeven aan technieken en toepassingen van online onderzoek. Tot slot werd het boek van extra praktijkvoorbeelden en onderzoeksinzichten voorzien.
Op MyLab is voor studenten en docenten aanvullend studie- en lesmateriaal beschikbaar, zoals een eText, meerkeuzevragen, open vragen en statistische oefeningen en een docentenhandleiding. Op het docentengedeelte van de website staan ook voorbeelden van zowel goede als slechte vragenlijsten, die de docent kan gebruiken om studenten te helpen met het ontwikkelen van vragenlijsten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Patrick van Kenhove
Inhoudsopgave
1 Marktonderzoek
2 Goed marktonderzoek
3 Onderzoeksplan
4 De probleemstelling
Deel II Gegevensverzameling
5 Secundaire gegevens
6 Steekproeftrekking
7 Ondervragen van bevoorrechte getuigen – Kwalitatief onderzoek
8 Basisvormen van gegevensverzameling: observatie en ondervraging
9 Opstellen van vragenlijsten
10 Schaalmeting
11 Causaal onderzoek – Experimentele opzetten
Deel III Gegevensanalyse
12 Univariate analysemethoden – Statistische toetsen
13 Overzicht van multivariate analysemethoden
14 Analyse van kruistabellen
15 Variantieanalyse
16 Correlatie- en regressieanalyse
17 Logistische regressie
18 Exploratieve factoranalyse
19 Clusteranalyse
Deel IV Toepassingen
20 Rapporteren en presenteren
21 Marktsegmentatie
22 Marktonderzoek voor nieuwe producten
23 Marktonderzoek voor prijsbeslissingen
24 Communicatieonderzoek
25 Data Science in Marketing
26 Meten van klantentevredenheid
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan