Marietje Schaake (Leiden, 1978) is directeur internationaal beleid bij het Cyber Policy Center van de Stanforduniversiteit en was van 2009 tot 2019 Europarlementariër namens D66. Schaake schrijft over technologie en politiek in haar column voor Financial Times.
Meer over Marietje SchaakeDe tech coup
Hoe tech is gaan regeren en we de macht weer terugwinnen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789045046624Samenvatting
Of het nu gaat om de toeslagenaffaire of de oorlog in Oekraïne, techbedrijven spelen een steeds dominantere rol in onze wereld. Helaas is wat goed is voor de aandeelhouders niet automatisch goed voor de samenleving. Te lang hebben politici ruimte gegeven aan het marktdenken; het is nu dringend tijd dat de democratie weer de overhand krijgt.
In 'De tech coup' deelt technologiebeleidsexpert Marietje Schaake uit de eerste hand en op basis van haar eigen ervaringen in het Europarlement hoe grote en kleine technologiebedrijven de wereld regeren. De huidige situatie vereist nieuwe oplossingen, vooral omdat doorbraken in kunstmatige intelligentie de machtsconcentratie van een handvol technische elites verder intensiveren.
'De tech coup' is een bij vlagen bloedstollende beschrijving van hoe we de controle over 'big tech' verloren – en een noodzakelijke visie op hoe we de macht terug kunnen winnen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 De code 30
2 De stack 62
3 Alles wordt een wapen 85
4 Het einde van het publieke belang 112
5 Technologie aan de frontlinie 144
6 De framers 172
7 Soevereiniteit terugwinnen 212
8 Het publieke belang eerst 254
Conclusie. Stop de tech coup, red de democratie 301
Dankwoord 311
Noten 313
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan