Jasper van Kuijk is ontwerpwetenschapper, columnist en cabaretier ‘in ruste’. Jasper is verbonden aan de tu Delft en de Universiteit van Karlstad in Zweden. In de Volkskrant schrijft hij de column ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’, waarin hij denkfouten in hedendaagse ontwerpen fileert. In 2022 verhuisde hij naar Zweden, maar niet voordat hij De slimste mens wist te winnen.
Meer over Jasper van KuijkHoe makkelijk kun je het maken?
Ontwikkel oplossingen die iedereen wil en kan gebruiken
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789047015482Samenvatting
Iedereen heeft te maken met onbegrijpelijke apps, bizar ingewikkelde apparaten of frustrerende it-systemen. Slechte ontwerpen schieten hun doel voorbij en kunnen zelfs mensen buitensluiten.
Wat nou als we onze producten, diensten en systemen zo kunnen ontwerpen dat mensen ze wél kunnen en willen gebruiken? Het goede nieuws is: zo’n manier van werken bestaat. Gebruiksgericht ontwerpen is een aanpak die is ontwikkeld in de ontwerp- en interactiewereld, maar die ook daarbuiten veel waarde heeft. Dus niet alleen voor het ontwerpen van interfaces en producten, maar voor alles waar we de wereld om ons heen mee vullen, van lesmateriaal tot behandelprocedures.
In 'Hoe makkelijk kun je het maken?' laat Jasper van Kuijk je op toegankelijke en lichtvoetige wijze kennismaken met de principes, het proces en de praktijk van gebruiksgericht ontwerpen. Of je nu wel of niet 'ontwerper' in je functieomschrijving hebt staan, met dit boek leer je om zo te ontwerpen dat je het leven van klanten, burgers, leerlingen, cliënten, patiënten, medewerkers en andere mensachtigen beter, leuker en makkelijker maakt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel I Principes: het fundament leggen
2. De kloof: waarom we gebruiksgericht moeten leren zijn
3. Gebruiksgericht ontwerpen: het dichten van de kloof
4. Ontwerpend denken en doen
5. Wat is gebruik?
Deel II Proces: aan de slag
6. Oriënteren: het speelveld in kaart brengen
7. Gebruiksverkennend onderzoek: grip krijgen op de gebruikscontext
8. Onderzoekstechnieken voor gebruiksverkennend onderzoek
9. De ontwerpopgave (her)kaderen
10. Synthese: het maken
11. Gebruiksevaluatie: wat kan er beter? En hoe dan?
12. Prototype en simulatie: wat en waar test je?
13. Communiceren: inzichten zijn niet effectief als alleen jij ze hebt
14. Itereren: stapsgewijs, proefondervindelijk, heen en weer springend
Deel III De weerbarstige praktijk
15. Houding: welke opstelling helpt bij gebruiksgericht ontwerpen?
16. De gebruiksgerichte organisatie: van gebruiksgericht doen naar gebruiksgericht zijn
17. Vier voorbeelden van hoe je gebruiksgericht ontwerpen in de praktijk kunt brengen
Epiloog: je hebt een mes in handen gekregen
Meer weten
Dankwoord
Referenties
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan