Drs Marguerithe C. de Man MCM, CMC (1958) werkt als programmamanager bij Sioo, waar ze zelf ook de beroepsopleiding voor organisatieadviseurs volgde. Ze houdt zich vooral bezig met het ontwerpen van leeromgevingen en met innovatie van dienstverlening door professionals.
Meer over Marguerithe de ManDe ontwerpfactor
Werkboek design thinking voor de veranderaar
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789490463298Samenvatting
'Ontwerpen is een activiteit die tot doel heeft het verbeelden van een in de denkwereld van de ontwerper nog niet bestaande, innovatieve oplossing voor een gesteld probleem'.
Bovenstaande definitie van de architect Ronald Hamel staat centraal in dit werkboek design thinking. Marguerithe de Man ontdekte in haar werk als opleider bij Sioo dat heel veel veranderaars, zonder het zo te noemen, zich met ontwerpen bezig houden.
Ontwerpen is leuk, maar wordt ook als lastig gezien. Omdat vraagstukken waar organisaties mee worstelen in complexiteit toenemen, is de verwachting dat het ontwerpproces de komende jaren sterk belangrijker gaat worden. Het 'kunnen ontwerpen' wordt een basisvaardigheid waar veranderaars over moeten kunnen beschikken om succesvol te zijn.
In dit boek wordt het ontwerpproces uit de doeken gedaan. Wanneer is een ontwerp een goed ontwerp, wat te doen als je vastloopt in een proces? Hoe ontwikkel je een concept? Het doel van het boek is de ontwerper in jezelf te ontdekken. Daartoe bevat het boek veel praktische tips. Het resultaat zal zijn dat de organisatie, het team en de veranderaar zelf, betere prestaties gaan leveren. De ontwerpfactor als motor voor een geslaagde verandering!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Over nut en noodzaak van een eigen model
2. Over belangrijke activiteiten in het ontwerpproces
3. Over keuzes in het ontwerpen
4. Over wanneer een ontwerp goed is
5. Over de ontwerper
6. Over tijd en het niet-talige
7. Over ontwerpprocessen uit verschillende domeinen
8. Tot slot onze modellen
Begrippenlijst
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan