Lees verder
Nudging & Overtuigen
Gedragsverandering in de praktijk met meer dan 100 voorbeelden & concrete inzichten
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789048642069Samenvatting
Nudging won de laatste jaren sterk aan belangstelling. Verschillende overheden en organisaties maken er reeds gebruik van. Maar wat houdt nudging nu concreet in? En hoe kan je het zelf toepassen?
Een ‘nudge’ betekent letterlijk een duwtje geven. Het is een eenvoudige psychologische techniek die ons leidt naar een bepaalde keuze, zonder dat hierbij onze keuzevrijheid wordt afgenomen. Onderzoek laat zien dat nudging een effectieve methode kan zijn voor gedragsverandering. Zo resulteerde het bijvoorbeeld al in gezonder eetgedrag, gemotiveerde werknemers en zelfs meer orgaandonoren. Nudges zijn vaak kleine aanpassingen, maar toch zorgen ze voor een grote impact op ons gedrag.
Dit boek geeft een overzicht van de belangrijkste nudgetechnieken en maakt deze herkenbaar aan de hand van meer dan honderd voorbeelden en concrete inzichten. Zowel wetenschappelijke onderzoeken als praktische toepassingen komen aan bod. Je ontdekt dus niet alleen wat nudging inhoudt, maar ook hoe die wordt toegepast in de praktijk en hoe je er zelf mee aan de slag kan.
Omdat de grens tussen nudging en andere vormen van gedragsbeïnvloeding soms dun kan zijn, worden ook enkele bekende overtuigingstechnieken en ethische vraagstukken besproken. Na het lezen van dit boek kan je dus beter verschillende nudgetechnieken en overtuigingspogingen detecteren. De vele voorbeelden en de heldere tekst maken het boek voor iedereen toegankelijk. Er is geen voorkennis vereist.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
WAT IS NUDGING?
De opkomst van nudging
Wat maakt nudging nu nudging?
Sludging
HET KOMPAS VOOR VERANDERING:
HOE START JE MET NUDGING?
Fase 1. Analyse
Stap 1. Selectie: is het probleem op te lossen met nudging?
Stap 2. Probleemanalyse: wat wil ik veranderen?
Stap 3. Doelgroep: wie wil ik nudgen?
Stap 4. Doelstelling: wat wil ik bereiken?
Fase 2. Ontwerp
Fase 3. Evaluatie
ANKERS (ANCHORING) – DE ANKERHEURISTIEK
VERLIESAVERSIE (LOSS AVERSION)
Schrijf in een verliesframe
STANDAARDOPTIE (DEFAULTS)
SOCIAAL BEWIJS (SOCIAL PROOF)
Let op: niet elke vorm van sociaal bewijs werkt
Sociaal bewijs: zelf toepassen?
Hoe specifieker, hoe magnifieker
Misbruik van getuigenissen maken het moeilijker
De ideale sociaalbewijsscore
De perfecte getuigenis
Een gemeenschappelijk doel
MICROCOMMITMENTS
Zelfbinding
Voet-tussen-de-deurtechniek
WEDERKERIGHEID
Wederkerigheid in sales
VEREENVOUDIGING
Labels om het makkelijker te maken
Processing fluency: ons brein heeft het graag gemakkelijk
Mere exposure effect
De keuzeparadox: vereenvoudig ook het aantal keuzes
Keuzevermoeidheid
OPVALLENDHEID EN ZICHTBAARHEID
De beschikbaarheidsheuristiek
REMINDERS EN FEEDBACK
Kritiek
BOODSCHAPPERS EN INFLUENCERS
Autoriteit
Gelijksoortigheid
Influencers als ambassadeurs
Personal branding
GAMIFICATION
PRIMING
KRITIEK EN ETHIEK
Wetenschappelijk bewijs
Wat met situationele of andere factoren?
Oude wijn in nieuwe zakken?
De publicatiebias?
Effect alleen op korte termijn?
Ethiek
SLOTWOORD
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan