Marike van den Berg (1963) werkte als trainer communicatie- en managementvaardigheden, organisatieadviseur en leidinggevende van opleidingsafdelingen bij verschillende organisaties. Op dit moment coördineert ze het beleid voor ontwikkeling en onderwijs bij de politie. Eerder schreef ze onder andere Effectieve tweegesprekken en De rol van adviseur.
Meer over Marike van den BergEffectieve tweegesprekken
Handleiding bij het voorbereiden en voeren van gesprekken in organisaties
Paperback Nederlands 2006 2e druk 9789052615684Samenvatting
Hoe leidt u als leidinggevende de gesprekken met uw medewerkers in goede banen en houdt u ook bij kritiek of slecht nieuws de werkrelatie prettig? Hoe geeft u op een motiverende manier feedback? En op welke manier laat u een kandidaat optimaal tot zijn recht komen tijdens een selectiegesprek? Op deze en andere vragen geeft 'Effectieve tweegesprekken' antwoord. Met de elementaire gespreksvaardigheden uit dit boek staat u sterker in uw schoenen in elk gesprek. Het voert u per gesprekstype vlot van voorbereiding naar geslaagde afronding.
Aan bod komen onder meer:
- Het selectiegesprek;
- Het functioneringsgesprek;
- Het slechtnieuwsgesprek;
- Het geven van feedback;
- Het hanteren van conflicten.
In deze tweede herziene druk zijn de gespreksvormen geactualiseerd en wordt er extra aandacht besteed aan boodschappen die niet direct aan de oppervlakte liggen. Bovendien zijn er twee nieuwe hoofdstukken toegevoegd: feedback geven en ontwikkelgesprekken voeren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Communicatiefactoren
2. Elementaire gespreksvaardigheden
3. Probleemverkennend gesprek
4. Selectiegesprek
5. Doelstellingengesprek
6. Feedback geven
7. Functioneringsgesprek
8. Beoordelingsgesprek
9. Slechtnieuwsgesprek
10. Ontwikkelgesprek
11. Conflicten hanteren
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan