Lees verder
Harry van der Schans is creativiteitsexpert en werkzaam bij het De Bono Expertisecentrum, het centrum voor innovatie en creativiteit van het Koning Willem I College / School voor de Toekomst in Den Bosch.
Meer over Harry van der SchansiDNA - duurzaam leren innoveren
Gebonden Nederlands 2015 1e druk 9789058719812Samenvatting
We kennen allemaal de voorbeelden: Kodak, Nokia, Free Record Shop, Oad. Tot voor kort succesvolle bedrijven die prachtige producten en diensten aanboden en daar geweldige resultaten mee behaalden. Maar helaas ook bedrijven die te laat zagen dat de wereld om hen heen veranderde. En die te laat, of zelfs helemaal niet, innoveerden, omdat ze te lang vasthielden aan hun oude - ooit zo winstgevende - business model.
In april 2012 publiceerde Adobe een studie (State of Create) over creativiteit en innovatie in ondernemingen. Tachtig procent van de ondervraagden gaf aan dat creativiteit de belangrijkste factor is bij economische groei. Maar de meest opvallendste uitkomst was wel dat ruim vijfenzeventig procent vond dat ze hun creatieve mogelijkheden niet goed genoeg benutten. Dat is letterlijk doodzonde, want zonder creativiteit en innovatie is een organisatie ten dode opgeschreven.
In deze tijd, waarin verandering de enige constante is, is innoveren een must, en creatief denken een voorwaarde. Met het boek 'iDNA' ontsluiten we jouw creatieve potentieel met praktische tips, interessante verhalen, tools en technieken en een creatief stappenplan voor Innovation, Creativity & Entrepreneurship (het ICE-model). Zo word je duurzaam creatiever en innovatiever, de basisvoorwaarden voor blijvende economische groei.
Iedereen heeft het iDNA, het innovatie-DNA in zich. Je moet het alleen wel ontwikkelen, want duurzaam innoveren kun je leren. Dit boek leert je hoe.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Harry van der Schans
Inhoudsopgave
Inleiding
1. De noodzaak – Waarom in innovatie noodzakelijk?
1.0 De noodzaak van innovatie
-De kunst van loslaten en omarmen
-Survival of the fittest
1.1 De noodzaak voor creativiteit
-Creativiteit en vakmanschap
-De creatieve organisatie
-Het creatieve proces
2. De mindset – Wat is de creatieve mindset?
2.0 De creatieve mindset
-De groei-mindset
-Inventief denken
2.1 Waaieren
-Stel je oordeel uit
-Ga voor kwantiteit
-Lift mee op de ideeën van anderen
-Zoek wilde, ongewone ideeën
-Neem een creatieve pauze
2.2 Trechteren
-Oordeel constructief
-Let op je doelstelling
-Zoek het nieuwe en het onverwachte
-Neem een creatieve pauze
3. Het proces – Hoe zit het creatieve proces in elkaar?
3.0 De pit
3.1 De prikkel
-Wat is de prikkel
-Waaieren
-Trechteren
-Van Prikkellijst naar Creatieve Hitlist
3.2 De context
-Weten & willen Weten
-Stakeholders & Standpunten
-Oorzaken & mogelijke Oorzaken
3.3 De vraag
-Toekomstdroom
-Gebiedsvraag en doelvraag
-Briefing
3.4 Het idee
-Kopiëren als basis voor creativiteit
-Waaieren
-Trechteren
3.5 De oplossing
-Het belang van feedback
-POWER
-Trechteren en waaieren en trechteren en…
-Prototyping
-Trechteren en waaieren en trechteren en…
3.6 De pitch
-De kern
-Kruip in de huid van de ontvanger
-Aptum en congruentie
-Wat je hoort
-Wat je ziet
-Oefenen, oefenen, oefenen
3.7 Het vervolg
Dankwoord
Bronnen
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan