Lees verder
Misha de Sterke is a corporate innovation and startup expert and has extensive experience.
Meer over Misha de SterkeOh nee, een goed idee
Hoe ook in jouw organisatie je idee tot resultaat kan leiden
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789058754448Samenvatting
Veel organisaties hebben geen gebrek aan goede ideeën, zeker niet na allerhande brainstormsessies. Ze stranden helaas vaak na ellenlange vergaderingen en dan, op een bepaalde dag, hoor je er niks meer van. We waren toch enthousiast en gemotiveerd? De waan van de dag neemt het over. Tijd, energie, geld en moreel worden zo in hoog tempo verspild. Klaar om op te staan en voor positieve verandering op je werk te zorgen?
Oh nee een goed idee reikt je nieuwe, alternatieve en confronterende perspectieven aan en geeft praktijk advies zodat je leert hoe je je collega's kan meekrijgen in veranderingen en nieuwe ideeën. Dat begint bij jezelf, jij moet eerst anders gaan denken, kijken en handelen. Wie ben jij? Hoe functioneert jouw organisatie? En wat kan jij daaraan doen?
Er zijn geen zeven stappen naar succes, een quick fix of een toverstokje bestaat niet. Dit boek onthult de valkuilen, angsten maar ook de manieren om succesvol te zijn wanneer je op een positieve manier je ideeën voor elkaar wilt krijgen. Hierdoor kan je meer bereiken met minder frustratie en ervoor zorgen dat je organisatie beter gaat functioneren. Daarnaast zul je meer plezier en betekenis in je werk krijgen.
'Carrièremakers moeten dit boek niet kopen, gewetensvolle professionals wel; het is geen gladde praat over leiderschap zoals zo vaak; dit boek moet je nu juist niet in een keer uitlezen; leg het weg en laat de inhoud bezinken; ga dan verder; raadpleeg het ook als je een bepaald probleem hebt: wat moet je doen, als je werkomgeving onverschillig reageert op al jouw goede ideeën? Nog beter is het om het boek samen met een paar collega's te lezen en er kritisch over te praten; de auteur verdient het!' - Prof. dr. Roel in't Veld'
Confronterend, pragmatisch en tegendraads. Veel aan over gehouden en heerlijk om te lezen.' - Jins Houdijk , Manager internationale projecten NEM
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Misha de Sterke
Inhoudsopgave
1. De realiteit – implementeren in organisaties is lastig
-Authenticiteit – wat betekent ‘jezelf zijn’?
-Obstakels voor verandering – controle, gemakzucht en irrationaliteit
-Hoogtepunten
2. Nobody in charge – de context van implementeren
-Gevoel – het innerlijk kompas
-Netwerken – alles met alles verbonden
-Leiderschap in netwerkorganisaties – is dat nog mogelijk?
-Who is your master? – loyaliteitsdilemma’s
-De oorzaak van stroperigheid – meningen en consensus
-Hoogtepunten
3. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan – just go with the flow
-Communiceren – minder eenvoudig dan je denkt
-Het uitlegspel – trap er niet in!
-Motivatie – een hardnekkige mythe
-Gemakzucht – de weg van de minste weerstand
-Conformeren – de heersende mening
-Status quo – zoals het altijd moet blijven
-De waan van de dag – wat heb ik vandaag bereikt?
-Hoogtepunten
4. Irrationaliteit – niets is wat het lijkt
-Strategie – is een werkwoord
-Goede ideeën – werken verslavend
-Bureaucratie – kan het iets minder?!
-Verandering – jij bent het instrument
-Hoogtepunten
5. Waar moet je op focussen? – de juiste manier van kijken
-Jij en jezelf – je innerlijke gesprek
-Reputatie – gezag is noodzakelijk
-Randvoorwaarden – urgentie en noodzakelijkheid
-Keuzes – nooit zonder consequenties
-Problemen – wie beheert ze?
-Problemen oplossen – de valkuilen
-Hoogtepunten
6. Welke gewoonten moet je aanleren? – de juiste manier van ‘zijn’
-De macht der gewoonte – dagelijkse routine
-Intolerant zijn – bepaal wat je niet wilt
-Soberheid – Lean in de praktijk
-Angsten – ‘zijn overwinbaar’
-Leren – altijd en continu
-Mededogen – anders dan medelijden
-Hoogtepunten
7. Welke vaardigheden moet je aanleren? – de juiste inspanning
-Verleiden – een lastig spel
-Lateraal denken – samenhang en consistentie
-Vragen – simpel maar krachtig
-Hoogtepunten
8. De tactieken – de juiste manier van handelen
-De klant – wat wil die eigenlijk?
-De klant – middelmatige versus geweldige klanten
-Jouw verhaal – no story, no glory
-De bazen – wat willen die?
-Beslissingen – hoe worden die gemaakt?
-Bureaucratie – de overlevingstechnieken
-Communicatie en besluitvorming – inhoud versus relatie
-Vergaderingen – kunnen echt effectief zijn
-Omgaan met strategisch gedrag – geen inhoud maar posities
-Conflict – niet te vermijden ...
-Conflict – meningsverschil versus conflict
-Hoogtepunten
9. De principes van succesvol implementeren
-Belangrijke principes
Nawoord
Aanbevolen en geraadpleegde literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan