Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Corporate stories

Verwoorden, vertellen en verankeren

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 9789058757043
Direct te downloaden

Samenvatting

Elke organisatie heeft een verhaal nodig, een corporate story. Een verhaal waarin duidelijk wordt wie u bent, hoe u zo geworden bent en waar u nu op weg bent.

Goede corporate stories zijn verhalen van vlees en bloed. Rond een held met een streven. Met helpers en tegenslag. En bovenal: met een ommekeer, waardoor begin, midden en einde zichtbaar worden. Goede verhalen worden doorverteld. Veelal omdat de lezer of toehoorder de waarachtigheid ervan herkent en een verbinding aangaat met het verhaal.

Een corporate story over de organisatie is bovenal een verhaal van de organisatie. Door medewerkers en klanten te betrekken bij het ontwikkelen van de corporate story, komt het verhaal tot leven. Commitment van de leiding staat centraal. Leidinggevenden zijn de Chief Storytellers van de organisatie. Communicatieprofessionals zijn vanuit hun deskundigheid hun secondanten.

Dit boek vol voorbeelden uit de Nederlandse praktijk helpt u met het verwoorden, vertellen en verankeren van het verhaal van uw organisatie.

Specificaties

ISBN13:9789058757043
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:328
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:8-11-2018
ISSN:

Expertrecensies (2)

Corporate stories
Carla Verwijs | 3 juni 2009
Genoot u vroeger ook zo van de verhalen die uw grootvader vertelde? Of herinnert u zich Jochem de Bruin in het Rabobank-spotje, die in duidelijke termen vertelt waar de Rabobank voor staat? Zijn internationale collega's vinden het in het begin uiterst amusant, maar langzaamaan wordt hun spot door respect vervangen. Verhalen boeien, ook in de bedrijfscontext en dat is iets wat feiten en cijfers niet kunnen. In 'Corporate stories' van Astrid Schutte en Theo Hendriks leest u wat verhalen kunnen betekenen voor uw bedrijf en hoe u er zelf een kunt creëren.
Lees verder
Corporate stories
Arie Buvens | 14 april 2009
Wie zich het reclamespotje herinnert van Jochem de Bruin van de Rabobank uit 2004, kent de betekenis van een goed verhaal. Het verhaal van een provinciale Rabobank-medewerker die zijn haute finance collega's trotseert, zette de Rabobank geweldig in de kijker. 
Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
6 stemmen
1
3
2
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Astrid Schutte

Astrid Schutte (1960) is oprichter van StoryVentures. Zij ontwikkelt, implementeert en verspreidt narratieve concepten die als doel hebben de communicatie van een organisatie scherper, sneller en saillanter te maken. Daarnaast schrijft, doceert en adviseert zij over de kracht van het verhalende in communicatie. Astrid Schutte schreef corprorate stories voor onder meer Humanitas, het CNV en de Rabobank.

Andere boeken door Astrid Schutte

Over Theo Hendriks

Theo Hendriks is storyteller en partner bij Bex*communicatie. Daar richt hij zich op vraagstukken rond verandering, marketing en leiderschap. Het verwoorden en vertellen van het juiste verhaal speelt daarbij een belangrijke rol. In de afgelopen jaren schreef hij vele corporate stories waaronder die van de SVB, Leerdammer Company, Het Nederlandse Rode Kruis, ABN Amro, Havenbedrijf Rotterdam, Eneco, Martinair, Holland Bloemenland, Right To Play, Telfort, het Ministerie van Buitenlandse Zaken XS4ALL, VGZ, SIRE en SNS Bank. Daarnaast traint hij bestuurders, directeuren en managers van organisaties als Rabobank, Philips, ASR, Mars en KPN in het krachtig vertellen van hun eigen verhalen. Daarmee won hij in 2010 een European Excellence Award, in de categorie Change Communication. Ten slotte is Theo een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland en verzorgt hij regelmatig seminars, gastlessen en masterclasses.

Andere boeken door Theo Hendriks

Inhoudsopgave

Dankwoord
Voorwoord
Inleiding: het verhaal gaat...

I. Over verhalen in bedrijven
1. Zeg Roodkapje waar gaat gij henen?
Een inleiding in de verhaalkunde
Case: Roodkapje
2. De doorvertelfactor
Over wat wordt doorverteld, door wie en waarom
Case: Philips
3. De verankeringsfactor
Over commitment van leiders, co-creërende medewerkers en communicatie
Case: Humanitas

II. Corporate stories schrijven en uitdragen
4. Verhalen maken
Het basisverhaal ontwikkelen en schrijven
Case: Havenbedrijf Rotterdam
5. Verhalen lanceren
Het verhaal introduceren en doorvertellen
Case: Bel Leerdammer
6. Verhalen implementeren
Het verhaal inbedden en verankeren
Case: Eneco

III. Praktijkvoorbeelden
7.1. Nedap Retail
Het verhaal van een bescheiden toppresteerder
7.2. Humanitas
Het verhaal van een omwenteling
7.3. Sociale Verzekeringsbank
Het verhaal van een overheidsinstelling
7.4. Het Nederlandse Rode Kruis
Het verhaal van een bijna vergeten geschiedenis
7.5. Martinair
Het verhaal van een volwassen jongensdroom
7.6. Bloembureau Holland
Het verhaal van een kleurrijke sector
7.7. Ibis
Het verhaal van een hotelketen

Samenvatting
Tot slot - Het Roodkapje verhaal in de versie van Perrault
Literatuur
Lijst van verhalen
Modellen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Corporate stories