J.W. Soonius is psycholoog, docent en trainer. Hij was jarenlang verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum en de School of Health en School of Social Work van Inholland Haarlem.
Meer over Jacques SooniusCommunicatie in de gezondheidszorg
Gespreksvormen bij begeleiden en vaardigheden bij collegiale samenwerking
Paperback Nederlands 2010 2e druk 9789059315792Samenvatting
Dit is een boek over gespreksvormen en gedragsvaardigheden in de algemene en geestelijke gezondheidszorg. Goede omgang met zorgvragers gaat onmisbaar gepaard met kennis en beheersing van gesprekstechnieken. Beknopt worden na een inleiding communicatie in afzonderlijke paragrafen gespreksvormen theoretisch toegelicht, met praktijkvoorbeelden woordelijk weergegeven (verbatim) en aangevuld met vele opdrachten en heldere beoordelingscriteria om zelf de vaardigheden te oefenen. Behandeld worden interviewen, probleem verhelderen (anamnese), adviseren, counselen, voorlichten, beoordelen en brengen van slecht nieuws.
Belangrijk ook de aandacht voor de omgang met collega's in team en organisatie. Deze gedragsontwikkeling vraagt veel van gezondheidsmedewerkers om in wisselende situaties samenwerking te bevorderen. Aandacht voor de vaardigheden assertiviteit, discussie op niveau, debat, presentatie, vergaderen, coachen, intervisie, onderhandelen, conflict beheersing en sociale flexibiliteit. De op samenwerking gerichte vaardigheden leveren een bijdrage aan persoonlijk succes, waar anderen ook veel voordeel van zullen hebben.
Het samenvoegen van gespreks- en gedragsvaardigheden in één werk maakt duidelijk welke brede gedragsontwikkeling van hulpverleners in de gezondheidszorg wordt gevraagd, in zowel de positie van hulpverlener als in die van collega in een organisatie.
Dit boek is bestemd voor studenten in opleiding voor een beroep in de gezondheidszorg en de psychosociale zorg. De inleidende hoofdstukken over verhouding zorgverlener-zorgvrager en algemene communicatie lenen zich in combinatie met specifieke paragrafen over gespreks- en gedragsvaardigheden uitstekend voor opzet en uitvoering basistraining communicatie of workshops zoals coachen (stijlen, beoordelen en counselen).Ook voor degene die reeds werkzaam zijn in de gezondheidszorg als opleider en begeleider heeft dit boek veel te bieden door de objectivering van communicatieve competenties.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel I De relatie hulpverlener - hulpvrager
1 Rol en positie hulpverlener
1.1 Rollen van de hulpverlener
1.2 Definiëren van de relatie
1.3 Inhouds- en betrekkingsniveau
1.4 De professionaliteit van de hulpverlener
2 Communicatie
2.1 Wat is communicatie?
2.2 Communicatiekanalen
2.3 Paradoxen en dubbele binding
2.4 Inhouds- en betrekkingsniveau
2.5 Manipuleren
2.6 Interpunctie en escalatie
2.7 Feedback
2.8 Communicatieregels
2.9 Luisteren
3 Gespreksvormen
3.1 De gespreksdoelen
3.2 Het interview en het vrije interview
3.3 Het diagnose-receptmodel (medisch model)
3.4 Het counselinggesprek (participatiemodel)
3.5 Het voorlichtingsgesprek
3.6 Het beoordelingsgesprek
3.7 Het slechtnieuwsgesprek
Deel II Omgang met collega's
4 Taak en positie van de medewerker
4.1 Taken en positie in de organisatie
4.2 Organisatie
4.3 Collegialiteit
4.4 Controlemechanismen
4.5 Arbeidsvreugde
5 Gedragsvaardigheden
5.1 Assertiviteit
5.2 Groepsdiscussie
5.3 Debat
5.4 Presentatie
5.5 Coachen
5.6 Intervisie
5.7 Onderhandelen
5.8 Conflictbeheersing
5.9 Vergadering
5.10 Sociale flexibiliteit
5.11 Stoïcijns gedrag
Literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan