Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De betrouwbare manager

Van leidinggeven naar dienend leiderschap

Audio-download Mp3 Nederlands 2024 1e druk 9789083359137
Voormalig top 100Totaal 5 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Je draagt de verantwoordelijkheid voor mensen en het is aan jou om resultaten te behalen.

Moet je als manager kiezen tussen mensgerichtheid of resultaatgerichtheid? Beiden zijn belangrijk. Joost Gordijn heeft bewezen dat je beiden succesvol kunt combineren als je betrouwbaar bent. Betrouwbaar zijn betekent eerlijk en transparant zijn, een sociaal veilige omgeving bieden en deskundig zijn. Dit creëert een positieve en stimulerende werkomgeving waarin je samen het beste resultaat bereikt.

Hij laat zien hoe je betrouwbaar blijft in verschillende situaties, met kleine en grote verstoringen die je tegenkomt. Het boek is ingedeeld in de drie fasen die je als leidinggevende meestal doorloopt: de duidelijke manager, de initiërende manager en de dienende manager. In elke fase krijgt betrouwbaarheid andere accenten en worden deze uitgewerkt met herkenbare voorbeelden en praktische tips die je meteen kunt toepassen.

Twee hoofdstukken gaan over zelfleiderschap. Je kunt pas goed op anderen toezien als je goed op jezelf let. Dit vraagt om rust en ruimte in je hoofd, met voldoende tijd voor zelfreflectie en de centrale vraag: wie ben jij als leidinggevende en waar sta je voor?

Eerlijkheid naar jezelf en over jezelf is essentieel. Je kunt pas een betrouwbare manager zijn als je een helder beeld hebt van je drijfveren, je onhebbelijkheden en je zwakke punten. Anderen moeten op je kunnen rekenen. Je moet dus betrouwbaar zijn, iedere dag weer.

Wat lezers zeggen over het boek ‘De betrouwbare manager’:
“Een handzaam boek over leiderschapsontwikkeling.”
“Prettig leesbaar met humoristische voorbeelden en praktische tips.”
“Een ‘must have’ voor de beginnende en de meer ervaren manager!”

Specificaties

ISBN13:9789083359137
Taal:Nederlands
Bindwijze:audio-download
Beveiliging:none
Bestandsformaat:mp3
Druk:1
Verschijningsdatum:12-9-2024
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
De betrouwbare manager - ‘Genoeg waardevolle lessen’
Henk Jan Kamsteeg | 25 oktober 2023
Is dienend leiderschap de start van je loopbaan als leidinggevende of pas de ultieme eindfase? In ‘De betrouwbare manager’ beschrijft Joost Gordijn drie fasen waarin leidinggevenden kunnen groeien.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
6 stemmen
5
1
0
0
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Managers hebben grote impact op het welbevinden van mensen
Hans van der Klis 22 november 2023 In zijn boek ‘De betrouwbare manager’ beschrijft Joost Gordijn de ontwikkeling van leidinggevende naar volledig dienend leiderschap. Het is een ontwikkeling die hij gedurende zijn lange carrière zelf een paar keer heeft doorgemaakt: ‘Je moet er als persoon wel klaar voor zijn’, zegt hij. ‘Je kunt als dienende manager geen al te groot ego gebruiken.’
preview
De betrouwbare manager - Van leidinggeven naar dienend leiderschap
Joost Gordijn 15 september 2023 ‘Betrouwbaarheid is essentieel voor het welzijn van je mensen, je organisatie en uiteindelijk natuurlijk ook voor jezelf’, schrijft Joost Gordijn in zijn preview van ‘De betrouwbare manager’. Hij onderscheidt drie pijlers van betrouwbaarheid: eerlijkheid, sociale veiligheid en deskundigheid. 

Over Joost Gordijn

Joost Gordijn heeft meer dan veertig jaar ervaring in leidinggegeven en managen: vanaf zijn negentiende als officier in de landmacht en later, na zijn studie informatiekunde en bedrijfskunde, als manager in de informatievoorziening bij diverse organisaties van Defensie. Na een succesvolle carrière verruilde Joost na twintig jaar het militaire leven voor het bedrijfsleven. Bij het IT-bedrijf Be Value realiseerde hij als business unit manager en adjunct-directeur een groei van circa dertig naar meer dan honderd medewerkers. Na acht jaar werd Joost gevraagd als manager bij Le Blanc, een nieuw te starten consultancybedrijf. In het begin heeft hij diverse opdrachten vervuld als interim-manager bij verschillende overheidsorganisaties. Hij heeft bij Le Blanc een Academy opgericht en heeft als directeur gezorgd voor focus, branding en groei. Na de overname door ilionx is Joost nog tweeënhalf jaar als directeur van Le Blanc aangebleven. De mensen met wie Joost heeft gewerkt, waarderen zijn leiderschapsstijl: ‘Mens- en resultaatgericht, kalm en betrouwbaar. Hij creëert een fijne werksfeer, zet je in je kracht en zorgt voor succes.’ Door zijn ervaring in grote organisaties, start-ups, scale-ups en concerns heeft Joost geleerd hoe je succesvol kunt managen en hoe het niet moet. Deze lessen deelt hij nu als coach en mentor voor managers.

Andere boeken door Joost Gordijn

Inhoudsopgave

Voorwoord 9

Inleiding 13
De mensen achter het verzuimcijfer 13
Mensgericht en resultaatgericht 14
Wat is betrouwbaarheid? 15
De drie fasen als manager 16

FASE 1 De duidelijke manager 23

1 Markeer dat jij nu de manager bent 27
Je transparant en terughoudend opstellen 30
Je ligt onder een vergrootglas 31
Duidelijkheid geven 34

2 Overzicht krijgen 39
Helder zijn over welke informatie je zoekt 41
Vraag vanuit oprechte belangstelling 42
Focus op de hoofdlijnen en samenhang 43

3 De eerste keer aan de knoppen draaien 53
Weten waaraan je werkt 55
Consequent zijn op waarden en normen 56
Kijken vanuit een breder perspectief 58

Intermezzo
4 Zelfleiderschap: wie ben je en wie wil je zijn?
65
Eerlijkheid naar jezelf over jezelf 66
Een veilige omgeving voor jezelf 68
Blijf nieuwsgierig 71

FASE 2 De initiërende manager 73

5 Verbeteringen doorvoeren 77
Blijf je medewerkers informeren 79
Durf besluiten te nemen 81
Communiceren, beslissen en organiseren 83

6 Stel de mens centraal 93
Alles moet uitlegbaar zijn 101
Bewust worden van sociale veiligheid 103
Communiceren en samenwerken 107

7 Visie en vergezicht 111
Blijf geduldig uitleggen waarom 114
Wees eerlijk over de nadelige gevolgen 118
Puzzelen met de blik op de toekomst 121

8 Tegenwind 127
Blijf feitelijk communiceren 130
Blijf kalm en straal rust uit 132
Vertrouw op je deskundigheid en je gevoel 139

9 Grote veranderingen 147
Maximaal inzetten om informatie te krijgen 149
Verplaats je in de positie van anderen 152
Wees scherp, de mensen bouwen op jou 154

Intermezzo
10 Zelfleiderschap: ken je diepere 'ik'
159
Trouw aan je principes 159
Energie in balans 161
Minder ego, meer voldoening 163

FASE 3 De duidelijke manager 167

11 Ruimte (durven) geven 173
Van een afstand kijken en oprecht terugkoppelen 175
Loslaten zonder dat je medewerkers laat vallen 177
Dienend delegeren 181

12 Gemeenschap van waarden 187
Waarden bewaken 190
Waarden zie je terug in de praktijk 192
Waarden zijn zichtbaar in je keuzes 195

Slotwoord 201

Dankwoord 205
Over auteur 206
Bronnen 207

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De betrouwbare manager