Lees verder
Joost Gordijn heeft meer dan 40 jaar ervaring in leidinggegeven en managen: eerst als officier in de landmacht en later als manager in de informatievoorziening bij diverse organisaties van Defensie. Na 20 jaar stapte hij over naar het bedrijfsleven, waar hij verschillende (ad interim) managersfuncties heeft vervuld. De laatste zes jaar was hij managing director van Le Blanc.
Meer over Joost GordijnDe betrouwbare manager
Van leidinggeven naar dienend leiderschap
Audio-download Mp3 Nederlands 2024 1e druk 9789083359137Samenvatting
Je draagt de verantwoordelijkheid voor mensen en het is aan jou om resultaten te behalen.
Moet je als manager kiezen tussen mensgerichtheid of resultaatgerichtheid? Beiden zijn belangrijk. Joost Gordijn heeft bewezen dat je beiden succesvol kunt combineren als je betrouwbaar bent. Betrouwbaar zijn betekent eerlijk en transparant zijn, een sociaal veilige omgeving bieden en deskundig zijn. Dit creëert een positieve en stimulerende werkomgeving waarin je samen het beste resultaat bereikt.
Hij laat zien hoe je betrouwbaar blijft in verschillende situaties, met kleine en grote verstoringen die je tegenkomt. Het boek is ingedeeld in de drie fasen die je als leidinggevende meestal doorloopt: de duidelijke manager, de initiërende manager en de dienende manager. In elke fase krijgt betrouwbaarheid andere accenten en worden deze uitgewerkt met herkenbare voorbeelden en praktische tips die je meteen kunt toepassen.
Twee hoofdstukken gaan over zelfleiderschap. Je kunt pas goed op anderen toezien als je goed op jezelf let. Dit vraagt om rust en ruimte in je hoofd, met voldoende tijd voor zelfreflectie en de centrale vraag: wie ben jij als leidinggevende en waar sta je voor?
Eerlijkheid naar jezelf en over jezelf is essentieel. Je kunt pas een betrouwbare manager zijn als je een helder beeld hebt van je drijfveren, je onhebbelijkheden en je zwakke punten. Anderen moeten op je kunnen rekenen. Je moet dus betrouwbaar zijn, iedere dag weer.
Wat lezers zeggen over het boek ‘De betrouwbare manager’:
“Een handzaam boek over leiderschapsontwikkeling.”
“Prettig leesbaar met humoristische voorbeelden en praktische tips.”
“Een ‘must have’ voor de beginnende en de meer ervaren manager!”
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Joost Gordijn
Inhoudsopgave
Inleiding 13
De mensen achter het verzuimcijfer 13
Mensgericht en resultaatgericht 14
Wat is betrouwbaarheid? 15
De drie fasen als manager 16
FASE 1 De duidelijke manager 23
1 Markeer dat jij nu de manager bent 27
Je transparant en terughoudend opstellen 30
Je ligt onder een vergrootglas 31
Duidelijkheid geven 34
2 Overzicht krijgen 39
Helder zijn over welke informatie je zoekt 41
Vraag vanuit oprechte belangstelling 42
Focus op de hoofdlijnen en samenhang 43
3 De eerste keer aan de knoppen draaien 53
Weten waaraan je werkt 55
Consequent zijn op waarden en normen 56
Kijken vanuit een breder perspectief 58
Intermezzo
4 Zelfleiderschap: wie ben je en wie wil je zijn? 65
Eerlijkheid naar jezelf over jezelf 66
Een veilige omgeving voor jezelf 68
Blijf nieuwsgierig 71
FASE 2 De initiërende manager 73
5 Verbeteringen doorvoeren 77
Blijf je medewerkers informeren 79
Durf besluiten te nemen 81
Communiceren, beslissen en organiseren 83
6 Stel de mens centraal 93
Alles moet uitlegbaar zijn 101
Bewust worden van sociale veiligheid 103
Communiceren en samenwerken 107
7 Visie en vergezicht 111
Blijf geduldig uitleggen waarom 114
Wees eerlijk over de nadelige gevolgen 118
Puzzelen met de blik op de toekomst 121
8 Tegenwind 127
Blijf feitelijk communiceren 130
Blijf kalm en straal rust uit 132
Vertrouw op je deskundigheid en je gevoel 139
9 Grote veranderingen 147
Maximaal inzetten om informatie te krijgen 149
Verplaats je in de positie van anderen 152
Wees scherp, de mensen bouwen op jou 154
Intermezzo
10 Zelfleiderschap: ken je diepere 'ik' 159
Trouw aan je principes 159
Energie in balans 161
Minder ego, meer voldoening 163
FASE 3 De duidelijke manager 167
11 Ruimte (durven) geven 173
Van een afstand kijken en oprecht terugkoppelen 175
Loslaten zonder dat je medewerkers laat vallen 177
Dienend delegeren 181
12 Gemeenschap van waarden 187
Waarden bewaken 190
Waarden zie je terug in de praktijk 192
Waarden zijn zichtbaar in je keuzes 195
Slotwoord 201
Dankwoord 205
Over auteur 206
Bronnen 207
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan