WRITEjunior
Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar
Paperback Nederlands 2021 9789085601661Samenvatting
Het aantal kinderen en adolescenten dat te maken krijgt met traumatische ervaringen is groot. Zij kunnen door deze ervaringen allerlei klachten ontwikkelen op cognitief, sociaal en emotioneel gebied. Een deel van hen ontwikkelt een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Het is van groot belang om deze kinderen en adolescenten met een PTSS te behandelen, aangezien hun klachten tot een ernstige verstoring van hun ontwikkeling kunnen leiden.
Sacha Lucassen en Saskia van der Oord hebben het protocol WRITEjunior ontwikkeld voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten met een PTSS, waarbij hun verhaal op de computer wordt opgeschreven. WRITEjunior is een cognitief gedragstherapeutische behandeling, waarbij gebruik wordt gemaakt van exposure, psycho-educatie, cognitieve herstructurering, coping en 'social sharing'.
De behandeling is wetenschappelijk onderzocht en sinds 2013 erkend door het Nederlands Jeugd Instituut (NJI).
Het WRITEjunior protocol is een heldere leidraad voor therapeuten die kinderen en adolescenten met een PTSS behandelen. In het protocol en op de bijbehorende DVD zijn praktische voorbeelden te vinden. Het gaat hierbij om een PTSS naar aanleiding van het verlies van een dierbare, seksueel misbruik, een auto ongeluk en het hebben van een ouder met een psychiatrische stoornis.
In deze derde, geheel herziene versie van het protocol, zijn ook nieuwe toepassingen van WRITEjunior beschreven: behandeling van kinderen met een LVB, het onthullen van gezinsgeheimen en de behandeling van pre-verbaal trauma.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 WRITEJUNIOR-SCHRIJFTHERAPIE 9
1.1 Inleiding 9
1.2 Theoretische achtergrond van de WRITEjunior-behandeling en wetenschappelijk onderzoek 15
1.3 Behandeling 17
1.4 Werkzame therapeutische factoren 19
1.5 Indicaties en contra-indicaties 20
1.6 Voorafgaand aan de schrijftherapie 23
2 WERKWIJZE 27
2.1 De zeven stappen in de behandeling 27
2.2 Stap 1 – Psycho-educatie door middel van metaforen 27
2.3 Frequentie en duur van de zittingen 31
2.4 Stap 2 – De rol van de ouders 31
2.5 Stap 3 – Afspraken 33
2.6 Stap 4 – Tijdlijn en levenslijn 34
2.7 Stap 5 – Wijze van schrijven 37
2.8 Houding van de therapeut 38
2.9 Algemene aandachtsgebieden 39
2.10 Algemene verhaalopbouw 41
2.11 Stap 6 – ‘Social sharing’ 49
2.12 Stap 7 – Vervolg 51
2.13 Impact van traumaverhalen op de therapeut 52
3 SEKSUEEL MISBRUIK 53
4 VERLIES VAN EEN DIERBARE 73
5 EEN OUDER OF BRUSJE MET PSYCHIATRISCHE PROBLEMATIEK 95
6 STRIPVERHALEN MET JONGE KINDEREN 117
7 KINDEREN EN ADOLESCENTEN MET EEN LVB 143
(geschreven in samenwerking met Marloes Wentink)
8 UITGESTELDE PTSS 165
9 ONTHULLEN VAN GEHEIMEN 175
10 PRE-VERBAAL TRAUMA 193
DANKWOORD 207
LITERATUUR 209
BIJLAGEN
Bijlage 1 Metaforen 217
Bijlage 2 Kerncognities 220
Bijlage 3 Psycho-educatie over ADHD en ASS 223
Bijlage 4 DSM-5: Posttraumatische stressstoornis 231
OVER DE AUTEURS 238
INHOUD DVD 239
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan