Gerard Donkers is zelfstandig onderzoeker, auteur en docent aan masteropleidingen op het gebied van sociale interventie.
Meer over Gerard DonkersGrondbeginselen van veranderen
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789085602439Samenvatting
Leren, veranderen, waarheid, ethiek, handelingswijsheid…. het zijn op zichzelf tijdloze onderwerpen waar de Oude Grieken zich al mee bezig hielden. Nieuw in dit boek is het pleidooi van de onderzoeksgroep van de Kring Andragologie van de Universiteit van Amsterdam voor een eigen kennisgebied dat deze onderwerpen in een verbindende samenhang aan de orde stelt. Dat doet zij vanwege een maatschappelijk belang. In de veranderlijke en onoverzichtelijke wereld van vandaag is het zaak oude mechanische en statische begrippen opnieuw te overdenken. En deze te herijken om de complexiteit van de maatschappij beter te begrijpen en niet in een gevoel van machteloosheid te vervallen.
De publicatie is bedoeld voor docenten en studenten uit alle hbo- en wo-studierichtingen en voor professionals, managers, beleidsmakers en vernieuwers in allerlei beroepen die behoefte hebben aan een theoretisch verhaal over veranderen dat verbindt. We hopen dat zij de in dit boek gepresenteerde handelingswijsheid in hun eigen praktijk herkennen en erdoor worden geïnspireerd.
Gerard Donkers is onderzoeker, docent en auteur. Hij is een van de grondleggers van de sociale veranderkunde. Voor dit boek heeft hij samengewerkt met de genoemde onderzoeksgroep. Deze bestond uit zeven deskundigen met een rijk heden en verleden aan kennis en praktijkervaring. De groep heeft gedurende drie jaar veertien publicaties van veertien bekende auteurs besproken, intensief geanalyseerd en thematisch onderzocht met de bedoeling om basisthema's van sociale veranderkundige theorieën en praktijken op te sporen en uit te werken. De groep vindt dat er in het huidige aanbod van boeken te weinig aandacht is voor praktijkgericht handelingsonderzoek en voor veranderkundige kennis waarin naast de economische, ecologische en politieke kant van veranderen ook aandacht is voor de sociale kant van een veranderproces.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
DEEL I
DE EIGENGEAARDHEID VAN SOCIALE VERANDERKUNDE 23
1 Veranderen 24
1.1 Veranderen is een vorm van handelen 25
1.2 Wie of wat is de veranderaar? 40
1.3 Veranderen is systemisch handelen 48
1.4 Veranderen is omgevingsverandering en leren 55
Tot slot 58
2 Sociaal 60
2.1 Sociaal is de afstemming tussen en binnen mensen 60
2.2 Sociaal is de afstemming tussen mens en omgeving 69
2.3 Sociaal is de morele kwaliteit van mens en samenleving 77
2.4 Sociaal verwijst naar een werkveld 79
Tot slot 85
3 Kennisgebied van sociale veranderkunde 86
3.1 Eigenheid van het kennisgebied 86
3.2 Veranderkundig onderzoek 102
3.3 Criteria van wetenschappelijkheid 112
Tot slot 135
DEEL II
FILOSOFISCHE GRONDSLAGEN 137
4 Visies op waarheid, werkelijkheid en methodologie 138
4.1 Het paradigma vanwaaruit men kijkt 139
4.2 Visies op waarheid 141
4.3 Visies op de werkelijkheid 169
4.4 Visies op methodologie 176
Tot slot 183
5 Een integrale visie op sociale veranderkunde 184
5.1 Een integrale visie 184
5.2 Basisconcepten die verbinden 188
5.3 Een proces van scheiden en verbinden 189
Tot slot 203
DEEL III
METHODOLOGISCHE GRONDSLAGEN 205
6 Verheldering van de vraag 206
6.1 Het sociale vraagstuk 206
6.2 Verhelderen als onderzoeksproces 213
6.3 Mogelijkheden tot beïnvloeding inschatten 216
Tot slot 218
7 Waarden als doelrichting van veranderen 219
7.1 Doelrichting van veranderen 219
7.2 Waardenoriëntering als onderzoeksproces 233
7.3 Een grenzenstellende dialoog 236
Tot slot 248
8 Realisatie van gewenste verandering 249
8.1 Een procesgerichte aanpak 249
8.2 Implementeren zien als onderzoeksproces 258
8.3 Praktische bouwstenen van veranderen 261
8.4 Fasering van het veranderproces 280
Tot slot 282
DEEL IV
SYSTEEMDENKEN ALS BASIS VAN VERANDERKUNDE 285
9 Systeemvisie met zelfregulering als centraal concept 286
9.1 Systeemvisie op samenhang natuur, mens en maatschappij 287
9.2 Zelfregulering als centraal concept 299
Tot slot 305
DEEL V
NABESCHOUWING ONDERZOEK 307
10 Aandachtspunten voor vervolgstudie 308
10.1 Relatie tussen de negen integratieve basisthema’s 309
10.2 De eigengeaardheid van sociale veranderkunde 310
10.3 Filosofische grondslagen van sociale veranderkunde 312
10.4 Methodologische grondslagen van veranderen 313
10.5 Systeemdenken als basis van veranderkunde 313
Tot slot 316
11 Methodische verantwoording van het onderzoek 317
11.1 Kwaliteit van het thematisch onderzoek 318
11.2 Eindverslag functioneren kennisgroep 329
Tot slot 342
Over de auteur en de leden van de kennisgroep 343
Literatuur 351
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan