Dr. Kilian Bennebroek Gravenhorst CMC is veranderkundige, adviseur, docent en auteur. Hij werkte 15 jaar aan de universiteit en 15 jaar in de praktijk. Verandering in maatschappelijke organisaties is zijn specialisme. Hij schreef onder andere de beststeller De Veranderversneller.
Meer over Kilian Bennebroek GravenhorstWegwijzers in de veranderjungle
Samen veranderen zonder schade en schrammen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789024467617Samenvatting
Alles wat je nodig hebt om goed op je bestemming te komen. Van het veranderverhaal tot tegenslag onderweg én de vreugde als het lukt.
Veranderen is vakwerk. Een organisatie krijg je niet zomaar in beweging. Dat je met elkaar de eindstreep haalt, is nog minder vanzelfsprekend. Elke keer opnieuw is het een zoektocht om een veranderwens ook echt te realiseren. Of je nou een ervaren veranderkundige bent of eigenlijk een ander vak hebt geleerd, dit boek maakt beschikbare kennis en ervaring makkelijk toegankelijk voor jouw praktijk. Met handige wegwijzers om erbij te pakken als je er even niet uitkomt.
Kort en krachtig komen 24 veranderthema’s aan bod met steeds de volgende punten:
• Wat is de kern?
• Waarom is dit een belangrijk thema?
• Hoe kan je ermee aan de slag?
• Een concreet voorbeeld
• Handige tips om te beginnen.
Lees over een thema dat je bezighoudt, van het vertrekpunt bepalen en verandering vieren tot weerstand en vastzittende patronen. Vind een relevant inzicht, een interessante vraag, een inspirerend idee, een praktische tip, voor jezelf en om samen mee aan de slag te gaan. Op elke bladzijde staat meer dan genoeg inspiratie om direct verder te komen in de veranderjungle en zo de gewenste toekomst dichterbij te brengen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Kilian Bennebroek Gravenhorst
Inhoudsopgave
Inleiding 11
DEEL I Een richtinggevend veranderverhaal maken 23
1 Veranderkundig redeneren 27
2 WAAROM veranderen? 33
3 WAARTOE veranderen? 39
4 WAT veranderen? 45
5 HOE veranderen? 51
6 WIE veranderen? 57
7 Een titel kiezen 63
8 Samenhang in het verhaal 69
DEEL II Omgaan met wat je onderweg tegenkomt 75
9 Eigenaarschap 79
10 Mede-eigenaarschap 85
11 Verandering voorleven 91
12 Weerstand 97
13 Wat blijft, wat bereikt is en wat stuk moet 103
14 Patronen doorbreken 109
15 Vieren 115
16 De kracht van verhalen 121
DEEL III Verdieping om tussendoor bij stil te staan 127
17 Een verhaal tot leven brengen 133
18 Taal van de toekomst 139
19 Voorlopen als veranderaar 145
20 Vertragen 151
21 Versnellen 157
22 Geen tijd voor 163
23 Veranderverdriet 169
24 Verandervreugde 175
Boekentips 179
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan